Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2964479_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. januar 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Nathalie Mielche Spottag
2024-14415
3501956
Besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 154 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Justitsministeriet skal anmode om, at vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold,
herunder afsoningsforhold.
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil kommentere på henvendelsen bl.a. om udgangs- og udslusningsforløb for forvaringsdømte, REU alm. del- bilag 321 (fortroligt), og redegøre for tilbageførslen?
Spørgsmål nr. 154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på henvendelsen bl.a. om udgangs-
og udslusningsforløb for forvaringsdømte, REU alm. del- bilag
321 (fortroligt), og redegøre for tilbageførslen? Vil ministeren
desuden redegøre for, om det er korrekt, at der mangler betjente
til ledsagede udgange for forvaringsdømte med henblik på
prøveløsladelse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”I bilag 321 (fortroligt) spørges nærmere ind til
sagsbehandlingen af udgange til forvaringsdømte i Direktoratet
for Kriminalforsorgen. Direktoratets kommentarer hertil
fremgår nedenfor. Herudover vedlægges et fortroligt bilag om
den konkrete sag, herunder om udgangs- og udslusningsforløb
samt om tilbageførslen.
Sager på udgangsområdet tilstræbes generelt afgjort hurtigst
muligt og prioriteres på baggrund af sagernes konkrete
omstændigheder og karakter.
For forvaringsdømte er det fast praksis i kriminalforsorgen,
forudsat at den pågældende opfylder den tidsmæssige betingelse
for udgang mv., at spørgsmål om udgang og øvrige lempelser i
afsoningsvilkårene som udgangspunkt behandles én gang årligt
i samarbejde med statsadvokaterne. Hvis der gives afslag på
udgang til besøg hos nærtstående personer eller andre bestemte
personer, genbehandles spørgsmålet halvårligt.
Sager af hastende karakter som udgang til retsmøder,
lægeundersøgelser, begravelser mv. behandles løbende og oftest
med en ganske kort sagsbehandlingstid henset til karakteren af
udgangen.
Kriminalforsorgen er udfordret af en mangel på uniformeret
personale. De livstids- og forvaringsdømte får imidlertid som
udgangspunkt afviklet deres tilladte ledsagede udgange i den
periode, tilladelsen vedrører. Det skyldes, at netop disse
udgange prioriteres, da de er en væsentlig forudsætning for, at
de livstids- og forvaringsdømte udsluses i overensstemmelse
med de afgørelser, der træffes i forbindelse med den årlige
sagsbehandling. Såfremt en ledsaget udgang til en livstids- eller
forvaringsdømt må aflyses på grund af fængslets forhold – f.eks.
sygdom blandt betjentene eller akut personalemangel –
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil kommentere på henvendelsen bl.a. om udgangs- og udslusningsforløb for forvaringsdømte, REU alm. del- bilag 321 (fortroligt), og redegøre for tilbageførslen?
prioriteres det, at vedkommende livstids- eller forvaringsdømte
får afviklet den bevilligede ledsagede udgang på et andet
tidspunkt, således at vedkommende har fået afviklet alle tilladte
ledsagede udgange inden for den periode, tilladelsen vedrører.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i bilag 321
(fortroligt) vedrørende statsadvokaternes årlige kontrol for forvaringsdømte
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Det fremgår af § 162, stk. 1, i den grønlandske kriminallov,
at det er retten, der træffer afgørelse om løsladelse, endeligt eller
på prøve. I modsætning til i Danmark kan prøvetiden i Grønland
ikke overstige 5 år.
Af kriminallovens § 162, stk. 3, fremgår det endvidere, at rettens
afgørelse om prøveløsladelse træffes efter anmodning fra
anklagemyndigheden, kriminalforsorgen, den dømte eller
dennes bistandsværge. Anmodningen fremsættes over for
anklagemyndigheden, der snarest muligt indbringer
spørgsmålet for retten. Tages en anmodning fra den dømte eller
dennes bistandsværge ikke til følge, kan spørgsmålet først
indbringes for retten igen, når der er forløbet et halvt år fra
afgørelsen.
Kriminalloven i Grønland har således fastsat tidsfrister for den
retlige prøvelse af forvaringen. Anklagemyndigheden skal
indbringe spørgsmålet om prøveløsladelse for retten senest 3 år
efter dommen og derefter hvert andet år. Er genindsættelse sket,
indbringes spørgsmålet 2 år efter genindsættelsen og derefter
hvert andet år, jf. kriminallovens § 162, stk. 4.
I Grønland såvel som i Danmark gælder den helt grundlæggende
regel, at anklagemyndigheden skal påse, at en forvaringsdom
ikke opretholdes i længere tid end nødvendigt, jf.
kriminallovens § 162, stk. 4.
Det er Statsadvokaten i København, der fører den overordnede
kontrol med varigheden af alle forvaringsdomme i Grønland.
2.
Rigsadvokaten har herudover til brug for besvarelsen,
indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten i København om den
nærmere varetagelse af tilsynsforpligtelsen efter kriminallovens
§ 162. Statsadvokaten i København har oplyst følgende:
”Statsadvokatens kontrol indebærer bl.a. en årlig
gennemgang af forvaringssager (administrativ
kontrol). Der afholdes årligt et møde mellem
Statsadvokaten i København, Kriminalforsorgen i
Grønland og Direktoratet for Kriminalforsorgen for så
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil kommentere på henvendelsen bl.a. om udgangs- og udslusningsforløb for forvaringsdømte, REU alm. del- bilag 321 (fortroligt), og redegøre for tilbageførslen?
vidt angår forvaringsdømte, der sidder i forvaring i
Danmark, hvor udvalgte sager drøftes. Statsadvokaten
gennemgår herudover de øvrige sager, som
Kriminalforsorgen i Grønland ikke har indstillet til en
drøftelse, for at overveje om der ønskes en orientering
i disse. Hvis anklagemyndigheden ud fra
oplysningerne i en konkret sag finder, at en
forvaringsdømt bør prøveløslades, eller dommen bør
ophæves, indbringer anklagemyndigheden dette
spørgsmål for retten.
Anklagemyndigheden foretager i den forbindelse en
helhedsvurdering af sagens omstændigheder og lægger
bl.a. vægt på følgende:
De lægelige oplysninger.
De momenter, der førte til, at domfældte blev
idømt en forvaringsdom (kriminalitetens art,
pågældendes farlighed, tidligere kriminalitet,
personlige forhold mv.).
Om
domfældte
har
gennemført
et
længerevarende udslusningsforløb.
Om domfældte er sigtet for ny kriminalitet.
Ved de årlige møder mellem Kriminalforsorgen i
Grønland, Direktoratet for Kriminalforsorgen og
Statsadvokaten i København indgår som udgangspunkt
også de udgange, friheder og ændringer i det
afsoningsmæssige forløb, der forudsættes meddelt det
følgende år (frem til næste årlige møde) som et led i
udslusningsforløbet. De meddelte friheder mv. vil som
det klare udgangspunkt forudsætte en problemfri
afsoning. Såfremt det er nødvendigt, f.eks. fordi der er
sket ændringer i behovet for udgange/overførsel til
åben afdeling, eller der skal ske godkendelse af nye
udgangsadresser, er der fortsat mulighed for at
behandle de samme spørgsmål skriftligt i mellem de
årlige møder, således at Kriminalforsorgen i Grønland
eller Direktoratet for Kriminalforsorgen hører
Statsadvokaten
i
København,
der
efter
omstændighederne anmoder Grønlands Politi om en
udtalelse. Skriftlig behandling mellem de årlige
høringer kan også være begrundet i, at en forvaret har
fået inddraget friheder pga. nye strafbare eller
disciplinære forhold og der opstår et behov for f.eks. at
genoptage tidligere meddelte udgang eller lignende.
Det bemærkes, at det er kendetegnende for
forvaringsdomme, at de strækker sig over mange år,
idet de dømte ofte har et længerevarende
behandlingsbehov samt er dømt for meget alvorlig
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om ministeren vil kommentere på henvendelsen bl.a. om udgangs- og udslusningsforløb for forvaringsdømte, REU alm. del- bilag 321 (fortroligt), og redegøre for tilbageførslen?
personfarlig
kriminalitet.
En
prøveløsladelse
forudsætter som altovervejende udgangspunkt et
længerevarende udslusningsforløb. Et sådan forløb
består normalt af en ”trappe” af forskellige lempelser i
afsoningen, hvor den forvarede gradvist afprøves under
forskellige
frihedsgrader.
Afsoning
af
en
forvaringsdom samt gennemførelsen af et eventuelt
udslusningsforløb vil således som udgangspunkt
strække sig over mange år.”
3.
Jeg er som justitsminister meget opmærksom på de udfordringer,
herunder manglen på fængselsbetjente, som kriminalforsorgen står over for.
Kriminalforsorgen varetager en fundamental rolle i vores retssystem. Derfor
arbejder vi også målrettet med at få vendt udviklingen, så vi både kan
rekruttere flere og fastholde de gode fængselsbetjente, vi har i dag.
Der er som led i
flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi 2023-2025
igangsat en række tiltag, som skal gøre det mere attraktivt at uddanne sig til
og arbejde som fængselsbetjent, f.eks. løn under uddannelse og etablering
af pop-up skoler rundt om i landet. Der er i tillæg hertil indgået en
trepartsaftale, der indebærer et mærkbart lønløft til medarbejdere i
kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen har desuden iværksat en række fastholdelsesinitiativer,
hvor bl.a. kan nævnes bedre muligheder for kompetenceudvikling og
efteruddannelse. Der er desuden oprettet et forebyggelses- og mæglerkorps,
som har til opgave at understøtte et sundt arbejdsmiljø i kriminalforsorgen,
og et internt psykologkorps, der arbejder med at forebygge psykiske
belastningsreaktioner som f.eks. PTSD.
Som justitsminister er jeg dog opmærksom på, at vi endnu ikke er i mål.
Derfor bliver spørgsmålet om, hvordan vi kan sikre tilstrækkelig bemanding
til vores fængsler også en del af den strafreform, som regeringen vil
gennemføre.
For så vidt angår anmodningen om en redegørelse for den pågældende
forhold henvises til vedlagte
fortrolige
bilag.
Side 5/5