Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2944912_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1531
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Anna Michelsen
2024-12343
3450334
Besvarelse af spørgsmål nr. 1531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1531 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. september
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren vil sikre udarbejdelsen og implementeringen af en lovgivning, der – i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols udtalelser – forhindrer, at der i sådanne godtgørelser foretages modregning af offentlig gæld i alle tilfælde, jf. svar på REU alm. del – spørgsmål 1531 (2023-24)?
Spørgsmål nr. 1531 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt godtgørelser for konstaterede
menneskerettighedskrænkelser i dansk ret er beskyttet imod, at
restanceinddrivelsesmyndigheden modregner offentlig gæld,
herunder f.eks. forfaldne studielån, i sådanne godtgørelser? Der
henvises til, at det ifølge Menneskerettighedsdomstolens
storkammerdom af 28. juli 1999 i sagen Selmouni mod
Frankrig, sagsnr. 25803/94, præmis 133, følger, at det ifølge
Domstolen er op til medlemsstaterne at afgøre
modregningsadgangen, men det ifølge Domstolen vil
"pervertere"
menneskerettighedssystemet,
såfremt
medlemsstaterne modregner sådanne godtgørelser i offentlig
gæld.”
Svar:
1.
Det fremgår af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
artikel 41 (om passende erstatning), at hvis Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) finder, at der er sket en krænkelse
af EMRK eller de dertil knyttede protokoller, og hvis vedkommende høje
kontraherende parts interne ret kun tillader delvis skadesløsholdelse, skal
Domstolen om nødvendigt tilkende den forurettede part passende erstatning.
Det følger af Domstolens praksis, at det som udgangspunkt afgøres efter
national ret, om der kan foretages modregning mv. i godtgørelse for
krænkelse af menneskerettigheder, samt at Domstolen ikke har kompetence
til at meddele pålæg om, at beløbet skal være beskyttet mod fuldbyrdelse,
jf. Selmouni mod Frankrig (sag nr. 25803/94), præmis 133, og Velikova
mod Bulgarien (sag nr. 41488/98), præmis 99. Som det også fremgår af de
nævnte sager, har Domstolen udtalt, at kompensation, der tilkendes i
henhold til EMRK artikel 41, bør være fri for udlæg. Domstolen har i den
forbindelse udtalt, at det ville være uoverensstemmende at tilkende et beløb
til f.eks. dækning af ikke-økonomisk skade og sagsomkostninger for en
overtrædelse af bl.a. EMRK artikel 3 (om forbuddet mod tortur), hvis staten
skulle være både debitor og kreditor i forhold til dette beløb. Domstolen
udtalte også, at formålet med tilkendelse af erstatning for ikke-økonomisk
skade ville blive forpurret, og at det system, som følger af EMRK artikel 41,
ville blive forvredet, hvis en sådan situation skulle anses for tilfredsstillende.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren vil sikre udarbejdelsen og implementeringen af en lovgivning, der – i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols udtalelser – forhindrer, at der i sådanne godtgørelser foretages modregning af offentlig gæld i alle tilfælde, jf. svar på REU alm. del – spørgsmål 1531 (2023-24)?
Der kan herudover henvises til Jon Fridrik Kjølbro, Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention – for praktikere, 6. udgave (2023), side 210,
hvoraf bl.a. følgende fremgår:
”Der kan opstå spørgsmål om, hvorvidt erstatning kan gøres til
genstand for modregning, udlæg m.v., og om der i givet fald skal
sondres mellem erstatning for økonomisk tab, ikke-økonomisk
skade og sagsomkostninger. Det har navnlig betydning i
tilfælde, hvor staten har krav mod klager, herunder bøde og
sagsomkostninger pålagt i den retssag, der har begrundet
krænkelsen. Der kan også være tale om krav fra det offentlige,
der ikke har tilknytning til klagesagen. Spørgsmålet kan også
opstå i tilfælde, hvor kreditorer ønsker at søge sig fyldestgjort i
klagers krav på erstatning. Om der kan foretages modregning
m.v., og i bekræftende fald omfanget og betingelserne herfor,
må som udgangspunkt afgøres efter national ret, og Domstolen
har ikke kompetence til at meddele pålæg om, at beløbet skal
være beskyttet mod fuldbyrdelse. Domstolen synes i det hele at
overlade spørgsmålet til afgørelse efter national ret. Det forhold,
at Domstolen ikke altid sondrer klart mellem erstatning for
økonomisk og ikke-økonomisk skade, men i stedet tilkender ét
samlet beløb, taler med styrke for, at spørgsmålet om
modregning m.v. skal behandles ens, hvad enten der er tale om
den ene eller den anden form for erstatning. Domstolen har dog
samtidig udtalt, at kompensation, der tilkendes i henhold til
artikel 41, bør være fri for udlæg, og at det ville være
selvmodsigende at tilkende et beløb til dækning af ikke-
økonomisk skade og sagsomkostninger i anledning af en
overtrædelse af artikel 3, hvis staten både var debitor og kreditor
i forhold til dette beløb, og at formålet med tilkendelse af
erstatning for ikke-økonomisk skade ville blive forspildt, og at
det system, der følger af artikel 41, ville blive undergravet, hvis
staten kunne gøre udlæg i et sådant beløb, selv om Domstolen
ikke har kompetence til at meddele beskyttelse mod udlæg eller
inddrivelse.”
2.
Reglerne
om
udlæg
i
skyldneres
formue
ved
restanceinddrivelsesmyndighedens fuldbyrdelse af pengekrav er fastsat i
retsplejelovens kapitel 47.
Som udgangspunkt kan der foretages udlæg (og dermed i almindelighed
også modregning) i hele skyldnerens formue. Det fremgår således af
retsplejelovens § 508, at udlæg kan foretages i rede penge samt i fast
ejendom, løsøre, fordringer og andre aktiver, hvis identitet kan fastslås, men
ikke i fremtidige erhvervelser. Udlæg kan foretages, selv om aktiverne i
forvejen er behæftet.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren vil sikre udarbejdelsen og implementeringen af en lovgivning, der – i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols udtalelser – forhindrer, at der i sådanne godtgørelser foretages modregning af offentlig gæld i alle tilfælde, jf. svar på REU alm. del – spørgsmål 1531 (2023-24)?
I retsplejelovens §§ 509-516 er fastsat en række undtagelser til dette
udgangspunkt.
Efter retsplejelovens § 513, stk. 1, 1. pkt., kan der ikke foretages udlæg i
erstatning for invaliditet eller tab af forsørger eller i godtgørelse i
forbindelse hermed, hvis beløbet tilkommer skadelidte eller den, som har
mistet en forsørger. Så længe beløbet ikke er udbetalt til den
erstatningssøgende eller nogen på dennes vegne, er beskyttelsen absolut, jf.
Folketingstidende 1975-1976, tillæg A, side 262 og 269, samt betænkning
nr. 634 af 1971 om udlæg og udpantning, side 85. Fritagelsen for udlæg kan
i medfør af § 513, stk. 1, 2. pkt., fastholdes efter beløbets udbetaling, hvis
beløbet ved indsættelse på særskilt konto i bank eller sparekasse eller på
anden måde er holdt klart adskilt fra skyldnerens øvrige formue.
Det fremgår endvidere af retsplejelovens § 513, stk. 2, at der ikke kan
foretages udlæg i krav på godtgørelse for ikke-økonomisk skade, som ikke
falder ind under stk. 1, før beløbet er udbetalt. Det fremgår af forarbejderne
til bestemmelsen, at bestemmelsen eksempelvis omfatter godtgørelse for
svie og smerte eller vansir, som ikke står i forbindelse med en skade, som
har medført invaliditet, eller for tort ved en æresfornærmelse. Højesteret
fandt i dom af 6. februar 1997, optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1997, side
528 ff., at en godtgørelse for uberettiget afskedigelse ligeledes var omfattet
af retsplejelovens § 513, stk. 2.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der vedrører restanceinddrivelsesmyndigheden, anmodet Skatteministeriet
om et bidrag. Skatteministeriet har indhentet et bidrag fra Gældsstyrelsen,
der har oplyst følgende:
”Visse udbetalinger fra det offentlige overføres automatisk til
Gældsstyrelsen med henblik på modregning, når en borger eller
virksomhed har gæld til det offentlige, der er registreret hos
Gældsstyrelsen. Udbetalinger i form af godtgørelse for
konstaterede menneskerettighedskrænkelser overføres ikke
automatisk til Gældsstyrelsen. I særlige tilfælde kan den
udbetalende myndighed overføre udbetalingen manuelt til
Gældsstyrelsen med henblik på modregning.
Inden en type udbetaling godkendes til at kunne overføres
automatisk eller manuelt, afklares det i samarbejde med den
Side 4/5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om ministeren vil sikre udarbejdelsen og implementeringen af en lovgivning, der – i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols udtalelser – forhindrer, at der i sådanne godtgørelser foretages modregning af offentlig gæld i alle tilfælde, jf. svar på REU alm. del – spørgsmål 1531 (2023-24)?
udbetalende myndighed, om udbetalingstypen kan anvendes til
modregning.”
Side 5/5