Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2970545_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. januar 2025
Strafferetskontoret
Astrid Langholz Nathan
2024-16108
3548339
Besvarelse af spørgsmål nr. 129 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 129 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD) og Karina
Adsbøl (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om redegørelse for de nuværende erfaringer med aftalen om nye initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager fra september 2023
Spørgsmål nr. 129 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for de nuværende erfaringer med
aftalen om nye initiativer vedrørende omgørelsesfristen i
straffesager fra september 2023, og vil ministeren desuden
oplyse, hvor mange sager der, siden ændringerne i
omgørelsesfristen trådte i kraft, er blevet opgivet på grund af fejl
hos politiet og anklagemyndigheden, som har forhindret
yderligere forfølgning?”
Svar:
Som led i aftalen af 20. september 2023 om nye initiativer vedrørende
omgørelsesfristen i straffesager er der blevet iværksat en række initiativer,
der sigter mod at mindske risikoen for fejl vedrørende omgørelsesfristen.
Ved lov nr. 658 af 11. juni 2024 blev omgørelsesfristen således forlænget
fra 2 til 4 måneder, ligesom det blev gjort lettere for forurettede at få taget
stilling til sit krav om erstatning eller godtgørelse i anledning af fejl hos
politiet eller anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfristen.
Der er desuden iværksat en række tiltag i politikredsene og i
anklagemyndigheden med henblik på generelt at imødegå fejl vedrørende
omgørelsesfristen. Jeg henviser i den forbindelse til Rigsadvokatens
udtalelse nedenfor.
Jeg vil derudover snarest følge op på den del af aftalen, der vedrører
beslutningsgrundlaget om en særlig godtgørelsesordning for fejl hos politiet
eller anklagemyndigheden vedrørende omgørelsesfrister i straffesager.
Endvidere kan jeg oplyse, at Justitsministeriets Forskningsenhed forventer
at kunne offentliggøre undersøgelsen ”Kriminalitetsramte borgeres
tilfredshed med politiet. En undersøgelse i Danmark, Grønland og på
Færøerne” i 1. kvartal 2025. I undersøgelsen belyses borgernes tilfredshed
med politiets håndtering af deres sag inden for forskellige
kriminalitetskategorier, herunder voldtægt.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra de regionale statsadvokater.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om redegørelse for de nuværende erfaringer med aftalen om nye initiativer vedrørende omgørelsesfristen i straffesager fra september 2023
Statsadvokaterne har oplyst, at alle landets politikredse har
udarbejdet og implementeret lokale retningslinjer og procedurer
for sagsbehandlingen i voldtægtssager og sager om overgreb
mod børn samt i sager om andet seksuelt forhold end samleje,
hvor der er sket påtaleopgivelse.
Alle politikredsene har desuden udarbejdet lokale retningslinjer
og procedurer om telefonisk kontakt til den forurettedes
bistandsadvokat, den forurettede eller dennes værge(r) i
voldtægtssager og sager om overgreb mod børn samt i sager om
andet seksuelt forhold end samleje, hvor der er sket
påtaleopgivelse.
Der er desuden gennemført ændringer af sagsgangene i
klagesagsbehandlingen hos politikredsene og statsadvokaterne
med henblik på at sikre fokus på korrekt behandling af klager.
De nævnte initiativer i aftaleteksten af 20. september 2023 er
således blevet implementeret i alle landets politikredse og hos
statsadvokaterne. Det er statsadvokaternes opfattelse, at de
iværksatte initiativer generelt har medført en positiv og øget
fokus på behandlingen af bl.a. voldtægtssager i politikredsene.
Statsadvokaterne har oplyst, at der i implementeringsperioden
har været eksempler på, at der er begået fejl i forbindelse med
behandlingen af klagesager, herunder ved afsendelse af
klagesagen fra politikredsene til statsadvokaterne. Hertil
bemærkes, at der i forbindelse med implementeringen af
ændringen af omgørelsesfristen er foretaget en ændring af
klagesagsproceduren, som indebærer, at klager over
politikredsenes afgørelser fremover skal indgives direkte til
statsadvokaterne, hvilket forventes at ville mindske risikoen for
fremtidige fejl i forbindelse med oversendelse af klagen.
Statsadvokaterne har endvidere oplyst, at statsadvokaterne ikke
har kendskab til sager, der er påtaleopgivet efter den 1. juli 2024,
hvor lovændringen vedrørende omgørelsesfristen trådte i kraft,
og som ikke har kunnet realitetsbehandles på grund af
sagsbehandlingsfejl hos politiet eller anklagemyndigheden.
Rigsadvokaten bemærker hertil, at omgørelsesfristen for
påtaleopgivelser og tiltalefrafald i retsplejelovens § 724, stk. 2,
blev forlænget den 1. juli 2024. Lovændringen finder således
kun anvendelse på afgørelser om påtaleopgivelser og
tiltalefrafald, der er truffet efter denne dato.
Statsadvokaterne vil på kommende tilsynsmøder med landets
politikredse fortsætte med at følge op på de iværksatte initiativer
og erfaringerne hermed.”
Side 3/3