Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2925802_0001.png
Dato:
Kontor:
24. oktober 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Sebastian Stentoft
Sagsnr.: 2024-10132
Dok.:
3426061
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af spørgsmål A-D fra Folketingets
Retsudvalg
Samrådsspørgsmål A
Vil ministrene med baggrund i de seneste ugers skyderier i København re-
degøre for, hvilke tiltag regeringen vil tage i brug for at imødegå situatio-
ner, hvor bandegrupperinger hyrer svenske kriminelle til at udføre krimina-
litet i Danmark?
Samrådsspørgsmål B
Vil ministrene redegøre for, hvilke foranstaltninger regeringen har sat i
værk, siden den første gang blev bekendt med, at kriminelle grupperinger
hyrer svenske kriminelle til at gå kriminalitet i København?
Samrådsspørgsmål C
Vil ministrene redegøre for, hvorfor regeringen afskaffede grænsekontrol-
len til Sverige i maj 2023? Vil ministeren desuden redegøre for, om rege-
ringen anerkender, at grænsekontrol er nødvendig for at imødegå den sti-
gende grænseoverskridende kriminalitet, som truer Danmark?
Samrådsspørgsmål D
Vil ministrene redegøre for, hvorfor regeringen tidligere mente, at den nu-
værende bandepakke var tilstrækkelig til at løse bandekonflikten, og hvorfor
der nu indkaldes til forhandlinger? Vil ministrene redegøre for, hvad der
har ændret sig i regeringens vurdering?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD), Peter Skaarup
(DD) og Mai Mercado (KF).
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Jeg vil indlede med at sige, at den udvikling, vi har været
vidne til henover sommeren, er dybt skræmmende.
Vi har set, hvordan alvorlig personfarlig kriminalitet bli-
ver udbudt som jobopslag på sociale medier og krypte-
rede beskedtjenester.
Vi har set, hvordan det kan lokke unge fra Sverige til
Danmark for at begå brutale forbrydelser.
Og vi har set, hvordan flere af de personer, der orkestre-
rer denne her hensynsløse kriminalitet, gemmer sig for
myndighederne under varmere himmelstrøg.
Det er fuldstændig uacceptabelt. Det viser med al tyde-
lighed, hvor forrået bandemiljøet er, og hvor ødelæg-
gende det er for vores samfund.
I Danmark skal alle kunne færdes trygt på gaden uden at
skulle frygte for deres eget eller deres kæres liv. Det er
beskæmmende, at nogle forsøger at ødelægge den tryg-
hed, vi har bygget op gennem generationer.
2
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
[Om de iværksatte tiltag – samrådsspørgsmål A-B]
Regeringen og politiet arbejder derfor på højtryk for at
stække banderne mest muligt og tilpasse indsatsen til de
nye tendenser.
På den baggrund har vi iværksat en række initiativer –
både nationalt og i samarbejde med Sverige.
De initiativer kommer oven i den omfattende bande-
pakke IV, som regeringen og et bredt flertal i Folketinget
blev enige om i november sidste år.
[Nationale tiltag]
Herhjemme har politiet øget den tryghedsskabede indsats
i de berørte områder. Der er også indført flere visitations-
zoner i København.
Som jeg orienterede Folketingets Retsudvalg om den 5.
september 2024, har politiet også fået mulighed for at be-
nytte objekt- og mønstergenkendelsesteknologi, herun-
der ansigtsgenkendelsesteknologi, i efterforskningen af
bl.a. alvorlig personfarlig kriminalitet.
3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
Politiet får dermed et effektivt værktøj til hurtigt at gen-
nemgå tusindvis af timers videooptagelser i stedet for –
som i dag – at skulle gennemgå dem manuelt.
Og den hastighed, som værktøjet bibringer efterforsknin-
gen, kan være afgørende for, om politiet kan anholde en
formodet gerningsperson, når forbrydelsen er sket.
Dertil styrker vi generelt efterforskningsindsatsen i Kø-
benhavns Politi og NSK’s kapacitet på det digitale om-
råde.
Regeringen lægger i den forbindelse op til at afsætte de
nødvendige midler til nye it-værktøjer til dekryptering og
specialiserede ressourcer til indsatsen mod ”crime-as-a-
service” i NSK og Københavns Politi.
Der vil være tale om en
markant
styrkelse, som bl.a. gi-
ver bedre mulighed for at gå efter bagmændene og sikre
straffesagerne den hurtigst mulige vej gennem retssyste-
met.
Jeg vil også fremhæve, at Strafferetsplejeudvalget er i
gang med at se på retsplejelovens regler om tvangsind-
greb. Det handler bl.a. om, hvorvidt politiet har det nød-
vendige retlige grundlag til effektivt at aflytte og ransage
4
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
nye kommunikationstjenester og beslaglægge digitalt
materiale.
Udvalget skal således give sit bud på, hvordan reglerne
kan moderniseres, så de matcher den digitale virkelighed.
Det er samtidig en dagsorden, vi i de nordiske lande kom-
mer til at stå sammen om i EU, hvor man også aktuelt er
ved at se på de retshåndhævende myndigheders adgang
til data fra digitale tjenester.
[Tiltag i samarbejde med Sverige]
Danmarks svar over for unge fra Sverige, der begår al-
vorlig kriminalitet i Danmark, kan dog ikke stå alene,
men skal være stærkt og koordineret med de svenske
myndigheder.
Den 21. august mødtes jeg derfor med den svenske
justitsminister i København for at drøfte situationen.
Som det fremgår af den fælleserklæring, vi udsendte ef-
ter mødet, er vi enige om at sætte hårdere ind på en række
fronter.
5
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
Vi er bl.a. enige om at udveksle erfaringer om forebyg-
gelsesværktøjer, og om at straffene for alvorlig person-
farlig kriminalitet på begge sider af Øresund bør afspejle
forbrydelsernes alvor.
Jeg forstår i den forbindelse på den svenske justitsmini-
ster, at Sverige er i gang med en historisk omlægning af
deres udlændinge- og retspolitik.
Og at den svenske regering i den forbindelse vil gennem-
føre en række forskellige tiltag – f.eks. strafskærpelser –
med inspiration i de bandepakker, vi har gennemført i
Danmark.
[Nordisk Justitsministermøde, digitale tjenester og bagmænd i
tredjelande]
I forlængelse af mødet med den svenske minister mødtes
jeg den 20. september med alle mine nordiske justitsmi-
nisterkollegaer i Uppsala.
Her tog den svenske justitsminister og jeg initiativ til en
fælles nordisk front på to helt centrale områder.
Det handler dels om at styrke indsatsen i relation til de
lande, hvor kriminelle bagmænd gemmer sig, og dels om
6
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
at intensivere indsatsen mod misbrug af digitale tjenester
til bl.a. rekruttering af børn og unge til organiseret krimi-
nalitet.
Hvad angår sidstnævnte, er vi efter min opfattelse nødt
til både at se på, hvad tjenesterne selv gør, men også på,
hvad vi fra myndighedernes side kan gøre.
Vi skal insistere på, at techgiganterne lever op til deres
ansvar. Deres platforme må ikke fungere som arnested
for alvorlig kriminalitet.
Det synspunkt har jeg gjort meget klart over for de
techgiganter, som jeg mødtes med sammen med de andre
nordiske justitsministre.
Det blev i den forbindelse aftalt, at techgiganterne på et
opfølgende møde i København senere på året skal præ-
sentere en handleplan for, hvilke konkrete skridt de vil
tage for at leve op til deres ansvar. Jeg ser meget frem til
at høre deres svar.
For så vidt angår bagmændene er det helt uhørt, at krimi-
nelle kan sidde under varmere himmelstrøg og orkestrere
kriminalitet i Norden uden at blive mødt med alvorlige
konsekvenser.
7
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
Vi må dog erkende, at det i dag kan være meget vanske-
ligt at få dem udleveret, fordi det ikke er alle tredjelande,
der er lige behjælpelige.
De danske myndigheder har derfor intensiveret indsatsen
rettet mod de ”tungeste” kriminelle aktører, der er inter-
nationalt efterlyst af dansk politi.
Jeg har samtidig taget initiativ til et tættere samarbejde
med de andre nordiske lande for at lægge et fælles pres
på de tredjelande, hvor bagmændene befinder sig, herun-
der i EU-regi.
[Om grænsekontrol – samrådsspørgsmål C]
Der er også stillet et spørgsmål om grænsekontrol.
Som bekendt var der i perioden fra november 2019 til
maj 2023 indført midlertidig grænsekontrol mod Sve-
rige.
Ophævelsen af grænsekontrollen i foråret 2023 skete un-
der hensyn til trusselsbilledet – til fordel for en styrkelse
af politiets kriminalitetsbekæmpende indsats i grænse-
områderne og den generelle udlændingekontrol i hele
landet.
8
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
Regeringen har i lyset af den udvikling, vi har været
vidne til henover sommeren, bakket op om politiets øn-
ske om at intensivere indsatsen i grænseområdet mod
Sverige.
Det handler på nuværende tidspunkt om, at politiet får de
rigtige informationer og på den baggrund kan stoppe de
mennesker, der kommer til Danmark for at begå alvorlig
personfarlig kriminalitet.
Det sikrer vi bl.a. ved øget tilstedeværelse i toge og ved
færger fra Sverige. Politiet har også øget tilstedeværelsen
på Øresundsbroen, hvor de i højere grad bruger ANPG-
kameraer til at holde øje med de køretøjer, der kommer
ind i landet.
Samtidig styrker vi det i forvejen tætte efterretningssam-
arbejde mellem dansk og svensk politi.
Det betyder bl.a., at dansk og svensk politi i endnu højere
grad udveksler medarbejdere. Vi har f.eks. allerede sendt
en dansk betjent til politiet i Stockholm.
Det er således politiets vurdering, at det der virker i den
nuværende situation, er en målrettet og efterretningsbas-
seret indsats.
9
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
Klassisk grænsekontrol med generel kontrol af indrej-
sende er på nuværende tidspunkt ikke den mest effektive
måde at sætte ind.
Det skyldes bl.a., at der i vidt omfang er tale om svenske
statsborgere, der under alle omstændigheder som ud-
gangspunkt vil have ret til at indrejse i Danmark.
Det har vist sig, at de ofte kommer, som de er, og så sør-
ger kontaktpersoner i Danmark for våben osv. Det vil en
klassisk grænsekontrol ikke være effektiv overfor.
Jeg kan dog forsikre om, at regeringen og politiet følger
situationen meget tæt.
Den konkrete indsats ved de enkelte grænseovergangs-
steder tilrettelægges således af politiet på baggrund af de-
res løbende politifaglige vurderinger i lyset af det aktu-
elle situationsbillede, der er dynamisk.
Og hvis det bliver nødvendigt at tilpasse indsatsen yder-
ligere, så er vi derfor også klar til det med meget kort
varsel.
10
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om talepapir fra det åbne samråd d. 24/10-24 om grænsekontrol og bandekriminalitet begået af svenske kriminelle
[Afrunding – samrådsspørgsmål D]
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at jeg er glad for, at
den brede kreds af partier bag bandepakken – herunder
spørgernes partier – flere gange siden i sommer har del-
taget i møder i Justitsministeriet, hvor vi bl.a. har haft
nogle gode drøftelser om, hvordan vi hele tiden kan be-
vare presset på banderne.
For selvom vi allerede har gjort rigtig meget for at stække
banderne, så viser den seneste tids udvikling endnu en-
gang, at banderne er kreative. Derfor skal vi løbede til-
passe indsatsen.
Og regeringen har fra starten sagt – og med de nævnte
initiativer vist – at hvis det betyder, at der er behov for,
at politiet får endnu flere redskaber til at håndtere situa-
tionen, så er regeringen mere end klar til at lytte.
Tak for ordet.
11