Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2941049_0001.png
Retsudvalget 2023-24
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 616
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2024
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Nanna
Mathilde
Ankerstjerne Andersen
2024-01371
3139528
Besvarelse af spørgsmål nr. 616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 616 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om det er i overensstemmelse med princippet om equality of arms i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention?
Spørgsmål nr. 616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Finder ministeren det retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, når
staten honorerer sin advokat (Kammeradvokaten) med 160.592
kr. i salær for en retssag, når dommeren i sagsomkostninger for
samme sag vurderer de rimelige sagsomkostninger til 20.000 kr.
og i øvrigt beslutter, at den sagsøgende borgers advokat skal
honoreres over fri procesordningen med 38.462 kr., dvs. mindre
end en fjerdedel af statens omkostninger? Der henvises til
Københavns Byrets dom af 9. januar 2023 (BS-16739/2021-
KBH)”
Svar:
1.
Justitsministeriet har ikke nærmere kendskab til indholdet af den
byretsdom, der er anført i spørgsmålet.
Generelt kan det oplyses, at fastsættelse af sagsomkostninger, herunder
udgifter til advokatbistand, hører under domstolene. Domstolene fastsætter
advokatudgifterne efter vejledende takster.
Det følger af retsplejelovens § 332, stk. 1, 1. pkt., at i sager, hvor der er
meddelt fri proces, træffer retten afgørelse om betaling af
sagsomkostninger, som om der ikke var givet fri proces, herunder et
skønsmæssigt fastsat beløb svarende til de afgifter, der efter
sagsgenstandens værdi skulle have været betalt, jf. § 331, stk. 1, nr. 1.
Af retsplejelovens § 332, stk. 1, 2. pkt., fremgår det, at i det omfang en part
er fritaget for betaling af sagsomkostninger til modparten, jf. § 331, stk. 1,
nr. 4, betales sagsomkostningerne af statskassen. Derudover tilkommer der
efter retsplejelovens § 334, stk. 2, den beskikkede advokat et passende
salær samt godtgørelse for udlæg, herunder rejseudgifter, som advokaten
med føje har haft i forbindelse med hvervet, dog ikke ved møde inden for
retskredsen.
2.
Det er ikke usædvanligt, at en advokats salær er højere end det, en part
får tilkendt i sagsomkostninger, ligesom det ikke er usædvanligt, at der er
forskel på de økonomiske midler, parterne har til rådighed for at føre sagen.
Jeg mener ikke, at det i sig selv er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt.
Formålet med fri proces er at opnå en højere grad af reel lighed i de
muligheder, som personer med forskellige økonomiske forhold har for at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om det er i overensstemmelse med princippet om equality of arms i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention?
føre retssag, og det er en vanskelig afvejning at fastsætte rimelige regler om
fri proces. Der henvises til pkt. 4.3. i de almindelige bemærkninger i
lovforslag nr. L 132 af 30. marts 2005 om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (sagsomkostninger, retshjælp og fri proces), jf.
Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 5542.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen desuden indhentet en
udtalelse fra Økonomistyrelsen, som har oplyst følgende:
”I
henhold
til
Kammeradvokataftalen
afregnes
Kammeradvokaten efter medgået tid til faste timepriser. Ved
opstart af sager udarbejder Kammeradvokaten et salæroverslag,
der redegør for, hvilke opgaver der skal udføres med angivelse
af pris for de enkelte opgaver. Kan overslaget godkendes af den
pågældende offentlige myndighed, accepteres overslaget, og
sagen igangsættes.”
Side 3/3