Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del
Offentligt
2941048_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Maja
Sofie
Vilstrup
Gaardsvig-Kjær
2024-13805
3488196
Besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 104 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Yassmina Amadid
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om det er i overensstemmelse med princippet om equality of arms i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention?
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med
princippet om ”equality of arms” i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, når staten i sager mod borgere
har adgang til langt mere omfattede juridisk bistand end
borgerne, sådan som det beskrives i artiklen ”Organisationer:
Høje salærer giver staten urimelig fordel over for borgerne”,
Berlingske, den 23. oktober 2024?”
Svar:
1.
Efter den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel
6, stk. 1, 1. pkt., har enhver ret til en retfærdig og offentlig rettergang inden
en rimelig frist for en uafhængig og upartisk domstol, der er oprettet ved
lov, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om vedkommendes
borgerlige rettigheder og forpligtelser eller angående en mod den
pågældende rettet anklage for en forbrydelse.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD)
praksis, at retten til en retfærdig rettergang indebærer et krav om
ligestilling
af
sagens
parter
(”equality
of
arms”).
Ligebehandlingsprincippet indebærer, at en part skal have mulighed for at
præsentere sin sag under betingelser, der ikke i væsentlig grad stiller
vedkommende dårligt i forhold til modparten, jf. bl.a. Domstolens dom af
22. februar 1996 i sagen
Bulut mod Østrig,
præmis 47.
Ligebehandlingsprincippet indebærer bl.a., at parterne i en sag som
udgangspunkt skal behandles lige med hensyn til mulighed for at indkalde
og afhøre vidner, fremføre beviser, få indflydelse på indhentelse af
sagkyndige erklæringer, få kendskab til og kommentere dokumenter,
beviser og bemærkninger fremført for retten, mulighed for at være til stede
mv.,
jf.
Jon
Fridrik
Kjølbro,
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonvention for praktikere, 6. udgave (2023), side 691.
Det forhold, at der er forskelle i parternes mulighed for at føre sagen på
grund af økonomiske forskelle, er ikke i sig selv i strid med
ligebehandlingsprincippet, jf. Jon Fridrik Kjølbro, a.st., side 692.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om det er i overensstemmelse med princippet om equality of arms i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention?
2.
For så vidt angår spørgsmålet om fastsættelse af salærer kan der henvises
til Justitsministeriets besvarelse af 22. februar 2024 af spørgsmål nr. 616
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som det bl.a. fremgår heraf, er det ikke usædvanligt, at en advokats salær er
højere end det, en part får tilkendt i sagsomkostninger, ligesom det ikke er
usædvanligt, at der er forskel på de økonomiske midler, parterne har til
rådighed for at føre sagen. Som det også fremgår af den nævnte besvarelse,
hører fastsættelse af sagsomkostninger, herunder udgifter til
advokatbistand, under domstolene, som fastsætter advokatudgifter efter
vejledende takster.
Side 3/3