Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-690
Den 6. december 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for grøn trepart den 8. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”I rapporten ”Stærkere samarbejde mod faunakriminalitet” fra DCE
- Nationalt Center for Miljø og
Energi, Aarhus Universitet, juni 2024, oplyses det blandt andet, at ”politiet er i dag i gang med at styrke
ekspertisen om faunakriminalitet på tværs af alle politikredse. Der er også sket en styrkelse af samar-
bejdet mellem politiet og Naturstyrelsen”. Anbefaling nr. 10 i rapporten ”Lovgennemgang –
faunakri-
minalitet”, Miljøministeriet, til ministeren fra slutningen af 2022 er netop at styrke samarbejdet mellem
myndighederne. Vil miljøministeren, evt. med bidrag fra justitsministeren, oplyse udvalget om, hvorvidt
politiets rammer generelt for at prioritere efterforskning af lovovertrædelser beror på de lovgivnings-
mæssigt fastsatte strafferammer, således at politiet grundlæggende skal prioritere efterforskning af sa-
ger med høj strafferamme, fremfor sager med lav strafferamme og sager med lav anvendelse af eksiste-
rende strafferamme? Og vil miljøministeren i forlængelse af besvarelsen af ovenstående spørgsmål i be-
kræftende fald oplyse udvalget om, hvordan politiets rammer for at opprioritere efterforskning af fau-
nakriminalitet kan styrkes, når miljøministeren ikke har lagt op til at ville øge strafferammen for fauna-
kriminalitet?”
Svar
Da spørgsmålet angår Justitsministeriets ansvarsområde, har jeg forelagt spørgsmålet for Justitsmini-
steriet, der oplyser følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at politiet løser en bred portefølje af opgaver. Prioriteringen af
opgaverne i politiet er bl.a. styret af centralt fastsatte mål og frister, som f.eks. fremgår af politiets fler-
årsaftale, af politiets mål- og resultatplan eller af bevillinger på finansloven, som er knyttet op på særlige
indsatsområder. I forhold til politiets straffesagsbehandling beror prioriteringen af sagerne generelt på
karakteren af den enkelte sag, herunder sagens alvor, samt sagsbehandlingstiden på tværs af politikred-
sens sagsportefølje.
Ministeriet for Grøn Trepart
•
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
•
www.mgtp.dk