Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2946416_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-133
Den 29. november 2024
Ministeren for Grøn Treparts besvarelse af spørgsmål nr. 81 (MOF alm. del) stillet 1. november 2024
efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 81
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Svarer-udvalgets anbefaling til en støtteordning for
kapacitetsnedlæggelse i animalsk produktion ikke er blevet fulgt i den grønne trepartsaftale? Der
henvises til
bilag 7.12 i ”Grøn Skattereform”, den endelige afrapportering fra Ekspertgruppen for en
Grøn skattereform, februar 2024”
Svar
Ifm. den historiske aftale om implementering af et grønt Danmark vil der komme en stor omstilling af
landbruget, hvor der bl.a. udtages bl.a. 400.000 hektar landbrugsjord. Svarer-udvalget har leveret et
stort arbejde ifm. Grøn Skattereform, og afrapporteringen har dannet grundlag for dele af
trepartsaftalen.
Fsva. støtteordningen for kapacitetsnedlæggelse af animalsk produktion, jf. bilag 7.12 i rapporten,
bemærkes det, at der er tale om en illustration, og at der ikke foreligger en konkret model,
jf. side 209:
”Det
bemærkes, at det foreliggende eksempel udelukkende tjener som illustration. Den endelige
udformning, omkostninger og klimaeffekt af en støtteordning til kapacitetsnedsættelse kræver en
mere konkret vurdering. Der er behov for yderligere arbejde for præcist at fastlægge, hvilke specifikke
elementer støtteordningen bør omfatte.”
Hertil kan det bemærkes, at mange af anbefalingerne i Svarer-rapporten er blevet fulgt, men den grønne
trepart er også bredere end indholdet i afrapporteringen fra Ekspertgruppen for en Grøn Skattereform.
Aftale om et Grøn Danmark
favner også indsatser, der vil gavne naturen og miljøet, og her anvendes en
række forskellige tiltag. Eksempelvis er der afsat over 12 mia. frem til 2030 til kvælstofreducerende tiltag
i Danmarks Grønne Arealfond
penge der f.eks. kan gå til ekstensivering, akutindsatser, strategisk
jordopkøb mv. Derudover ændres eksempelvis også markreguleringen, der etableres nye
naturnationalparker, der forskes i nye klimavirkemidler, udmøntningen af landbrugsstøtten tilpasses,
der afsættes yderligere finansiering til plantefonden mv. Samlet set, er det en aftale, som gennemfører
en bredere grøn omstilling af landbruget end i opdraget til ekspertudvalgets arbejde.
Jeppe Bruus
/
Lars Bødker Madsen
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
1552 København K