Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2984974_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del - Bilag 294
Offentligt
Pesticider
J.nr. 2025 - 9887
Ref. anfje
Den 18. februar 2025
Miljøstyrelsens redegørelse om tilsynsforpligtelse med SJI og vurdering
af omfang af mulige overtrædelser i SJI
Dette notat beskriver Miljøstyrelsens vurdering af tilsynsforpligtelsen med
Sprøjtejournalindberetningssystemet (SJI). Der gives en beskrivelse af de forhold, som
Miljøstyrelsen er blevet bekendt med fsva. indberetninger om mulige overtrædelser af
pesticidreglerne, herunder anvendelse af ulovlige midler og ulovlig anvendelse af godkendte
midler.
Dernæst følger en vurdering af i hvilket omfang de mulige overtrædelser er repræsentative
for de øvrige indberetninger og produkter, herunder hvilke forbehold, der skal tages ift.
vurderingen, fejlkilder, usikkerheder, mv.
Det efterfølges af en konklusion om hvorvidt der kan gives et estimat af problemets samlede
omfang af mulige overtrædelser indberettet til SJI samt overtrædelsesfrekvens.
Miljøstyrelsens juridiske tilsynsforpligtelse med SJI data
Miljøstyrelsen har foretaget en vurdering af sine tilsynsforpligtelser med anvendelsen af
pesticider, herunder tilsyn med SJI-data.
Miljøstyrelsens tilsynsforpligtelse på kemikalieområdet er reguleret i kemikalieloven og
bekendtgørelser udstedt i medfør af kemikalieloven, og i EU-forordninger på
kemikalielovens område.
Miljøstyrelsen fører i medfør af kemikalieloven og de tilknyttede bekendtgørelser tilsyn med
overholdelsen af loven og bekendtgørelserne, herunder med lovlig anvendelse af pesticider.
Miljøstyrelsen skal som tilsynsmyndighed efter kemikalielovgivningen foranledige at et
ulovligt forhold lovliggøres, medmindre forholdet er af underordnet betydning. Det betyder,
at Miljøstyrelsen skal reagere, hvis styrelsen konstaterer et ulovligt forhold.
Oplysningerne om ulovlige forhold kan stamme fra fx en henvendelse fra en borger, en
journalist, eller hvis Miljøstyrelsen selv bliver bekendt med overtrædelser.
Vurderer Miljøstyrelsen, at overtrædelsen ikke er af underordnet betydning kan forskellige
håndhævelsesskridt bringes i anvendelse i form af påbud, indskærpelse eller
politianmeldelse. Der skal ikke ske håndhævelse af forhold, der efter en konkret vurdering, er
vurderet til at være af underordnet betydning. Det er alene bagatelagtige forhold, der har
Miljøstyrelsen
• Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C •
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
2984974_0002.png
underordnet betydning. Det er anklagemyndigheden, som afgør, om der skal rejses tilltale i
anledning af den konkrete overtrædelse og det er til enhver tid domstolene, der idømmer og
fastsætter bødestraffen.
Miljøstyrelsen kan som tilsynsmyndighed efter kemikalieloven udføre et proaktivt tilsyn. Der
er tale om et tilsyn, hvor styrelsen, ud fra en risikobaseret tilgang og uden forudgående
henvendelser eller lignende, foretager tilsyn med overholdelse af kemikalieloven og
tilknyttede bekendtgørelser.
Miljøstyrelsens tilsyn med data fra SJI er underlagt ovenstående rammer, og der kan samlet
set konkluderes følgende:
Miljøstyrelsen vil være forpligtet til at reagere, hvis styrelsen via data fra SJI bliver bekendt
med oplysninger, som viser en mulig overtrædelse af kemikalieloven m.v., der ikke er af
underordnet betydning. Det gælder både ved henvendelser herom fra eksterne, og hvis
styrelsen selv, fx ved udtræk af data fra SJI, bliver opmærksom på sådanne forhold.
Hvorvidt Miljøstyrelsen er forpligtet til at føre et tilsyn af egen drift på baggrund af data fra
SJI beror på en vurdering af styrelsens samlede tilsyn med pesticider, herunder lovgivningen
på området. Hovedformålet med data fra SJI og dermed indberetningerne er anvendelse til
statistiske formål. Miljøstyrelsen vil derfor ikke som udgangspunkt være forpligtiget til af
egen drift at føre et proaktivt og omfattende tilsyn på baggrund af indberetningerne i SJI,
dvs. på egen hånd at afdække, om indberetningerne måtte vise mulige ulovligheder,
herunder ved evt. samkøring med andre systemer eller lignende.
Beskrivelse af eksisterende viden om indberetninger til SJI om mulige
overtrædelser
Sprøjtejournal- og indberetningspligt
Professionelle brugere af pesticider er forpligtede til at føre en sprøjtejournal over de
pesticider de anvender. En del af brugerne er desuden forpligtet til at indberette deres
forbrug af pesticider til Miljøstyrelsens sprøjtejournalindberetningssystem. Indberetningen
skal omfatte perioden 1. august til 31. juli (planperioden), og indberetningen skal ske digitalt
hvert år senest den 31. marts det efterfølgende år.
Indsamling af sprøjtejournaldata til statistik
På baggrund af de indberettede oplysninger udfærdiger Miljøstyrelsen en statistik over
anvendelse af pesticider for den enkelte planperiode. Denne opgørelse anvendes i forbindelse
med udarbejdelsen af Miljøstyrelsens
årlige publikation “Bekæmpelsesmiddelstatistik”, og de
indsamlede data fremsendes til EU Kommissionen (Eurostat). Dette krav om indberetning af
data til Eurostat har hjemmel i statistikforordningen
1
og denne forordning var baggrunden
for indførelse af kravet til jordbrugerne om indberetning af sprøjtejournaldata til
Miljøstyrelsen.
Udvælgelse af jordbrugere til fysisk kontrol
Data i SJI anvendes hvert år i til udtagning af jordbrugsvirksomheder til risikobaseret fysisk
pesticidkontrol, der gennemføres af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1185/2009 af 25. november 2009 om statistik
over pesticider
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
(SGAV) for Miljøstyrelsen. Der udarbejdes hvert år et udtagningsnotat, hvor alle kriterier for
udtagning af ca. 300-400 virksomheder til kontrol er beskrevet. Fx udvælges der
virksomheder til kontrol, fordi de i SJI har indberettet brug af midler godkendt via
dispensation, fordi de har indberettet brug af midler, der ikke længere er godkendt i den
forgangne sæson eller ikke er godkendt i den kommende sæson. Andre virksomheder
udtages til kontrol alene fordi det fremgår af SJI, at de har brugt pesticider på konkrete typer
af afgrøder, fx kartofler, juletræer, spinat til frø mv. De udtages bl.a. fordi der i disse afgrøder
generelt bruges mange pesticider, jordbrugerne der dyrker disse afgrøder er udfordret på
adgangen til godkendte pesticider, og fordi der i flere af disse afgrøder bruges pesticider, der
er godkendt via dispensation.
Hvem gennemfører kontrol og håndhævelse
Generelt, hvis der i forbindelse med SGAVs gennemførelse af de fysiske pesticidkontroller
observeres overtrædelser, oversendes sagerne til Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion (KI),
der varetager den videre proces med vurdering af de identificerede overtrædelser og
sanktionering i form af indskærpelser eller politianmeldelse.
Siden 2006 har myndighederne ført en enstrenget pesticidkontrol, hvilket betyder, at al
pesticidkontrol hos jordbrugerne gennemføres af én myndighed. Denne kontrol varetages i
dag af SGAV. Håndhævelsen blev fra 1. januar 2016 overført til KI.
Forskellige metoder til indberetning af data til SJI
Indberetningerne kan foretages via Miljøstyrelsens hjemmeside, hvor brugeren anvender
MitID til at logge på SJI. Derudover findes der to eksterne systemer (markstyringssystemer),
som brugeren kan føre sin sprøjtejournal i, og hvorfra jordbrugeren eller en delegeret
planteavlskonsulent kan foretage indberetningen. Disse systemer er Mark Online og
Næsgaard Mark.
Miljøstyrelsen kan af SJI se, hvilket system brugeren har anvendt til indberetningen.
Størstedelen af indberetningerne modtages via de to eksterne systemer: Mark Online og
Næsgaard Mark (samlet set ca. 89 procent af jordbrugerne og 97 procent af det omfattede
areal). De resterende indberetninger modtages ved at jordbrugeren logger sig på SJI og
indberetter direkte i SJI (ca. 11 procent af jordbrugerne). Se tabel 1 nedenfor. Tabellen viser
også fordelingen i antal indberetninger, det dyrkede areal og pesticidbelastningen.
3
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
2984974_0004.png
Tabel 1:
Fordelingen af SJI-indberetninger, andel af landbrugsareal og pesticidbelastning
for de tre indberetningsmetoder for dyrkningssæsonen 2022/2023
Indberetningsmetode
Antal indberettere (CVR-numre)
Indberettere i procent
Antal indberetninger (registreringer
af pesticidanvendelser det vil sige
kombination af CVR-nummer,
afgrøde og pesticidmiddel)
Procent indberetninger
(registreringer af
pesticidanvendelser)
Gennemsnitlige dyrkede areal pr.
bedrift (ha)
Procentvis dyrket areal (Fællesskema
data for de virksomheder, der har
indberettet i SJI)*
Pesticidbelastning i procent*
Mark
online
13.851
77%
242.930
Næsgaard
Mark
2.107
12%
53.005
SJI
1.992
11%
15.043
I alt
17.950
100%
310.978
78%
131
79%
74%
17%
188
17%
23%
5%
47
3%
2%
100%
131
100%
100%
*Afrundet til hele tal. Summen beregnet med decimaler bliver 100%.
Når jordbrugeren udarbejder sin sprøjteplan i de to eksterne systemer, vil brugeren få en
advarsel, såfremt der i forbindelse med planlægning (eller efter udført sprøjtearbejde)
indtastes en ulovlig anvendelse. Det sker, hvis midlet ikke er godkendt længere, eller at det
ikke er godkendt til anvendelse i den anførte afgrøde, eller med den anførte dosis. Brugeren
vil således få mulighed for at korrigere planlægningen, indkøbet af pesticider og udførelsen af
sprøjtearbejdet, og dermed bliver sprøjtejournalen i langt overvejende grad i
overensstemmelse med reglerne på området.
Ved indberetning direkte i SJI, uden brug af de to markstyringssystemer, fremkommer de
omtalte advarsler ikke. Brugeren bliver derfor ikke gjort opmærksom på, om den forestående
indberetning indeholder en eller flere anvendelser, som er ulovlige. Når brugeren af SJI skal
anføre det brugte pesticidmiddel, kan man vælge mellem en meget lang liste over alle
nuværende og tidligere godkendte midler. Brugeren er siden 2020 i SJI oplyst om, at de
indberettede oplysninger om brug af ulovlige midler kan anvendes i kontroløjemed
Henvendelser fra Dagbladet Information vedr. Nuance Max 75WP
En henvendelse fra Dagbladet Information modtaget den 22. oktober 2024 viser 430
indberetninger ved brug af et konkret pesticid, Nuance Max 75WG, hvor den anvendte dosis
overstiger den maksimale godkendte dosis på 10 g/ha. De 430 indberetninger repræsenterer
350 CVR-numre, som fordeler sig over en 6-årig periode (se tabel 2 nedenfor).
Indberetningerne indeholder angivelse af arealstørrelse for afgrøden og forbrugt mængde
pesticid på dette areal. Dosis per hektar fremkommer ved en beregning og kan medføre en
mængdeangivelse med mange decimaler, hvorfor visse mulige overskridelser ses på fx 4.
decimal (fx 10,000674). Anvendes reglerne for afrunding til én decimal (10,0), er der tale om
i alt 138 virksomheder, der har overtrådt den maksimale dosering for Nuance Max 75WG
over perioden.
4
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
2984974_0005.png
Miljøstyrelsens Pesticidenhed kan konstatere, at hovedparten af disse indberetninger er sket
ved indberetning direkte fra SJI.
Tabel 2.
Antal CVR-numre med overskridelser af maksimaldosis på 10 g/ha for
pesticidmidlet Nuance Max 75 WG angivet for hvert år fra 2018 til 2023 henholdsvis uden og
med afrunding.
År
2018 2019 2020 2021 2022 2023 Total
Antal CVR-numre med
overskridelser i alt (uden
afrunding af
decimaloverskridelser)
Antal CVR-numre med
overskridelser større end 10,0
g/ha (afrunding til 1 decimal)
3
15
16
145
121
88
350
3
15
15
48
34
38
138
Miljøstyrelsen har endvidere udarbejdet en tabel (tabel 3), der viser fordelingen af det
pågældende produkt Nuance Max 75 WG i den omtalte periode opgjort i kg., samt den
procentvise mulige overskridelse, der er registreret (uden afrunding) og procentvise mulige
overskridelse over 10,0 g/ha, idet data her er afrundet til 1 decimal og renset for
indberetninger, der ikke overskrider maksimal dosis anført med én decimal. Det vil sige, at
overskridelser, der er mindre end 0,1 procent af de 10 g/ha ikke er medtaget i nederste linje.
Tabel 3:
Antal linjer i SJI med indberetninger af anvendelse af pesticidmidlet Nuance Max
75WG og procentvise indberetninger med overskridelse af dosis på 10 g/ha henholdsvis med
og uden afrunding af overskridelsen.
År
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Total
Total Antal
indberetninger i
SJI med Nuance
Procent
overskridelser af
dosis (uden
afrunding af
indberetningen)
Procent
overskridelser ved
afrunding til 10,0
g/ha
51
7,8%
1.449
1,2%
3.863
0,5%
5.877
2,7%
5.387
2,5%
4.994
1,9%
21.621
2,0%
5,9%
1,2%
0,5%
0,8%
0,6%
0,9%
0,8%
I tabel 4 nedenfor er der taget udgangspunkt i samme data. Her fremgår mulige
overskridelser, der overstiger maksimaldosis med 5%, idet kun mulige overskridelser over
10,5 gram pr. ha er medtaget. Denne beregning er foretaget, som et eksempel, for at vise, at
såfremt man ser bort fra mulige overskridelser under 5 %, reduceres antallet af mulige
overskridelser betydeligt. Samtidig ses det, at der blandt de resterende virksomheder
primært er tale mulige overskridelser hos virksomheder, der indberetter direkte i SJI.
Forud for beslutning om håndhævelse på baggrund af indberettede data i SJI, skal der
foretages en præcis opgørelse af omfanget af mulige overskridelser, herunder indberetninger
der er af underordnet betydning, det vil sige, som ikke udgør en risiko for miljø- og/ eller
5
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
2984974_0006.png
sundhed. Derudover skal der træffes beslutning om, for hvilken periode man skal inddrage
bagudrettet. Her vil der skulle tages højde for forældelsesfristen.
Alle brugere af pesticidmidler skal altid følge og overholde de maksimale doseringer, der er
anført på etiketten. Doseringer anført på etiketten, er altid baseret på ansøgers vurdering af
den dosering, der giver den tilstrækkelige effektivitet. Forudsat, at denne dosis ikke udgør en
risiko for miljø eller sundhed, godkender Miljøstyrelsen efterfølgende denne dosis med
udgangspunkt i effektivitetsvurdering foretaget af AGRO, Aarhus Universitet og efter
Fødevarestyrelsens vurdering vedr. pesticidrester i spiselige afgrøder.
Det vil således for nogle godkendte pesticider, være relevant, at beregne en bagatelgrænse,
hvor en overskridelse af bagatelgrænsen ikke udgør en miljø- eller sundhedsmæssig risiko.
Der kan som udgangspunkt ikke fastsættes en generel bagatelgrænse. En sådan grænse vil
bero på en faglig ekspertvurdering for hvert pesticidmiddel i forhold til midlets indhold og
dets specifikke anvendelse. En sådan vurdering vil i mange tilfælde være omfattende og
kræve et stort tidsforbrug.
Tabel 4:
Indberetninger i SJI med en dosering af Nuance Max 75WG på 10,5 g eller højere.
Undtaget indberetninger der fejlagtigt er foretaget som tabletter eller i Liter og undtaget
indberetninger, der er højere end 100 g/ha, der betragtes som fejlagtige.
År
2018
2019
2020 2021
2022 2023 Total
Indberetninger på 10,5
g eller over
CVR-numre
Antal
indberetninger i
Næsgaard Mark
Mark Online
SJI direkte
Procent
Næsgaard Mark
Mark Online
SJI direkte
Samlede
behandlede areal
med Nuance over
10,5 g /ha (Ha)
Gennemsnitlige
bedriftsstørrelse
(Ha)
Andel af areal med
overdosering set i
forhold til det
samlede areal med
anvendelse af
Nuance (%)
0%
0%
100%
7%
14%
79%
0%
0%
100%
17%
22%
61%
17%
0%
83%
0%
0%
100%
8%
8%
85%
2
2
2
14
13
17
13
18
17
12
11
17
14
80
64
1
2
11
17
3
4
11
2
10
17
6
6
68
18
186
99
222
103
165
-
12
108
34
75
28
47
59
2,61%
0,38%
0,07%
0,10%
0,05%
0,10%
-
6
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
Delkonklusion med de mest centrale pointer fra ovenstående
De indberetninger, som Miljøstyrelsen har modtaget fra Dagbladet Information, vedrørende
overdosering af pesticidmidlet Nuance Max 75WG, viser tydeligt, at der primært er mulige
overskridelser hos virksomheder, der indberetter direkte i SJI, og at mange af de mulige
overskridelser af dosis er på decimalniveau, og dermed kan være af underordnet betydning.
Overordnet set udgør de jordbrugere, der indberetter direkte i SJI 11 procent af
jordbrugerne, der indberetter i SJI, og disse indberetninger står for 3 % af det dyrkede areal
og 2% af pesticidbelastningen.
Henvendelse fra Information om brug af produktet DFF i afgrøder hvori det ikke er
godkendt
Dagbladet information har henvendt sig med et udtræk af SJI-data, hvori de har fremsøgt
indberetninger af brug af midlet DFF, som de vurderer i en række tilfælde er anført anvendt i
afgrøder, hvortil det ikke er godkendt. Information fremhæver fx at det er anført anvendt i
juletræer.
Miljøstyrelsen har besvaret henvendelsen og oplyst, at det er korrekt, at midlet ikke er
godkendt til juletræer. Endvidere har Miljøstyrelsen oplyst, at der er udtaget juletræsavlere
til fysisk kontrol i 2024, fordi udvalgte avlere har indberettet anvendelse af andre konkrete
pesticider i juletræer, på trods af at midlerne ikke er godkendt hertil.
Miljøstyrelsen har endvidere kunnet konstatere, at Dagbladet Information var af den
opfattelse, at DFF er anvendt ulovligt i fx følgende afgrøder: rajgræsfrø, rødsvingelfrø,
engrapgræsfrø og silomajs. Men da midlet er godkendt til frøgræs og til fodermajs, er disse
anvendelser lovlige. Det samme gælder en lang række andre afgrøder, som er
underkategorier af de afgrøder, der er anført på etiketten, men som ikke er ordret identisk
med de afgrødenavne, der er nævnt på etiketten. Der er dog en række indberetninger i SJI af
midlet DFF som er anført i afgrøder, hvori de ikke er godkendt.
Indberetning til SJI sker ved at benytte de afgrødenavne og koder, som er udviklet og fastsat
af Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø. Disse er ikke altid identiske med de
afgrødenavne, der står på etiketten jf. ovenstående eksempler. For så vidt angår indberetning
af brug af midlet DFF kan Miljøstyrelsen på baggrund af de data, som Dagbladet Information
har fremsendt, konstatere, at langt hovedparten af indberetningerne, det vil sige 99,7 % af
mængden af de indberettede pesticider, er anvendt på afgrøder, hvori de er godkendt.
Henvendelser fra Information om ulovlige midler
Dagbladet information har endvidere fremsendt udtræk af SJI-data, hvori de har fremsøgt
indberetninger af pesticider, som de vurderer er ulovlige at bruge. Data strækker sig over
perioden 2011-2023. Miljøstyrelsen har ikke endeligt kvalitetstjekket alle data, men den
fremsendte liste over ulovlige midler, ser umiddelbart ud til at være korrekt. Listen kan
opdeles i to grupper:
1) Pesticider, som indeholder aktivstoffer, som ikke længere er lovlige i Danmark.
2) Pesticider der indeholder godkendte aktivstoffer, der findes i et eller flere andre godkendte
produkter, men hvor de aktuelle produkter ikke længere må anvendes. Det kan fx være et
produkt, som har fået ny etiket med nyt registreringsnummer fx i forbindelse med at
produktet er overtaget af et andet kemikaliefirma, fordi der er sket enkelte indskrænkninger i
pesticidernes anvendelse (fx afgrøder eller arealtyper de ikke længere må bruges på) mv.
7
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
2984974_0008.png
Langt hovedparten af de indberetninger, som Dagbladet Information har fundet frem til
(95%), drejer sig om indberetninger af ulovlige midler, som indeholder aktivstoffer i
ovenstående kategori 2, der fortsat må anvendes i Danmark, men nu indgår i andre identiske
eller næsten identiske produkter, men fx med etiketter med nye begrænsninger og
restriktioner mv.
I forbindelse med Miljøstyrelsens risikobaserede udtagning af virksomheder til fysisk kontrol
på baggrund af kriterie vedr. indberetning i SJI om brug af ulovlige midler, udtager
Miljøstyrelsen kun virksomheder, der har indberettet brug af midler, der hører til den første
kategori ovenfor. Det skyldes, at styrelsen vurderer, at i mange tilfælde er der tale om
fejlagtige indtastninger af navne på pesticider, der var lovlige tidligere, men nu har ændret
navn og registreringsnummer. Sådanne mulige overtrædelser, der fremgår af SJI, vurderes
overordnet set at være af underordnet betydning i forhold til miljø og sundhed. Derimod
vurderer Miljøstyrelsen, at indberetning af brug af midler, der er baseret på aktivstoffer, der
ikke længere må bruges, kan udgøre en større risiko for sundhed og miljø, herunder
grundvand.
Miljøstyrelsen har undersøgt data modtaget fra Dagbladet Information vedr. brug af mulige
ulovlige midler (som omfatter alle ulovlige midler og dermed begge de to kategorier nævnt
ovenfor), og kan på den baggrund konkludere, at i næsten 100% af disse tilfælde er der tale
om jordbrugere, der indberetter sprøjtejournaldata direkte i SJI og ikke via et af de to
markstyringssystemer. Det fremgår af tabel 5 nedenfor.
Tabel 5:
Antal CVR nr. der har indberettet pesticidforbrug i SJI fordelt mellem tre
indberetningssystemer som viser anvendelse af pesticider, der ikke er tilladt at anvende.
Data stammer fra et udtræk af SJI som er foretaget af Dagbladet Information og fremsendt
til Miljøstyrelsen den 6. december 2024. De angivne årstal er høstår. For fx 2023 er der tale
om vækstsæsonen fra 1. august 2022 til 31. juli 2023, hvor 2023 er høståret.
Indberetningsmetode
Næsgaard Mark
Mark Online
SJI
Hovedtotal
2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1
38
51
29
17
53
51
15
2
284
301
1125 3507 5688 2223 1963
1125 3507 5688 2223 1963
925
926
439
477
380
431
488
517
365
382
432
485
384
435
Miljøstyrelsen har undersøgt data for 2023 nærmere. Af de i alt 301 indberetninger af brug af
mulige ulovlige pesticider er 16 af disse midler (fordelt på 15 CVR nr.) baseret på ulovlige
aktivstoffer. Disse udgør dermed 5% procent. For 4 af de 16 indberetninger er der tale om
indberetning af et aktivstof, der måtte bruges frem til 31. juli 2022, og dermed dagen før
planperioden for 2023, der er den 1. august 2022.
Delkonklusion om ovenstående
De indberetninger, som Miljøstyrelsen har modtaget fra Dagbladet Information, vedrørende
forbrug af pesticider anvendt i afgrøder, hvori det ikke er godkendt og indberetning af
midler, der ikke er godkendt, viser tydeligt, lige som det er konkluderet ovenfor vedr.
overdosering, at der primært er tale mulige overskridelser hos virksomheder, der indberetter
8
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om vurdering af, hvor mange overtrædelser i indberetningerne af brugen af sprøjtemidler, der er bevidste overtrædelser, og hvor mange der er fejl eller uvidenhed
direkte i SJI. En gruppe af virksomheder, der samlet set står for 3 % af det dyrkede areal og
2% af pesticidbelastningen.
Vurdering af repræsentativitet
Dagbladet Information har fremsendt dataudtræk fra SJI til Miljøstyrelsen for ganske få
pesticider og har for disse påpeget mulige overtrædelser i form af anvendelser af midler, der
er brugt i afgrøder, hvori de ikke var godkendt eller midler anvendt i doser, der overskrider
den godkendte maksimaldosering. Endvidere er der fremsendt data fra SJI, der viser brug af
midler, der ikke er godkendt.
Miljøstyrelsen kan på det meget spinkle grundlag ikke udtale sig om, hvorvidt de fremsendte
data for så vidt angår overdosering og brug i afgrøder de ikke er godkendt til, er
repræsentative for indberetning af data for brug af de ca. 440 pesticider, der i dag er
godkendt eller de mange midler, der tidligere har været godkendt.
Når Miljøstyrelsen vurderer, at man ikke kan ekstrapolere ud fra ganske få eksempler skyldes
det flere forhold, herunder den store variation blandt de godkendte pesticider. Mange midler
er godkendt til en lang række forskellige afgrøder og bruges på store dele af
landbrugsarealerne, og andre er godkendt til ganske få afgrøder og bruges formentlig af
relativt få jordbrugere. Nogle er godkendt til anvendelse i meget lave doser, fx 10 gram pr. ha
som for Nuance Max 75WG, hvorimod andre midler baseret på fx aktivstoffet glyphosat kan
være godkendt med dosis på over 3 kg. produkt pr. ha. Der kan være forskel i omfanget af
indberetninger af overskridelser af doser for disse forskellige typer pesticider.
Endvidere er en række pesticider godkendt med maksimale doser, der er højere end der
normalt vil være behov for at bruge. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at for sådanne midler
vil indberetning af overskridelser af doser sjældent optræde. Høje priser foranlediget af høj
pesticidafgift kan også spille ind i forhold til risikoen for overskridelse af pesticiddosis.
Det er på den baggrund Miljøstyrelsens samlede vurdering, at omfanget af mulige
overskridelser for de enkelte midler kan variere væsentligt, og at styrelsen derfor ikke kan
udtale sig om, hvorvidt de fremsendte data fra Dagbladet Information er repræsentative for
datasættet i SJI.
Endvidere skal det bemærkes, at de mulige overskridelser i datasættet i SJI i langt
overvejende grad synes at forekomme blandt de jordbrugere (tabel 1), der indberetter direkte
i SJI (ca. 11 %), som udgør en meget begrænset del af jordbrugerne og som gennemsnitligt
har mindre bedriftsstørrelser (Pesticidbelastning 2 %). Denne gruppe af jordbrugere er
derfor ikke repræsentative for den fulde population af jordbrugere og det fulde
pesticidforbrug i Danmark, som bør være omfattet af pesticidkontrol.
Estimat af problemets samlede omfang
Miljøstyrelsen kan ikke, alene på baggrund af de data, der er fremsendt af Dagbladet
Information, foretage et estimat over omfanget af indberetninger i SJI, der indikerer mulige
overtrædelser af pesticidreglerne. Det skyldes at man jævnfør ovenstående ikke kan
ekstrapolere et samlet estimat ud fra de data, som Information har fremsøgt og indberettet
til Miljøstyrelsen.
Det vil være en omfattende og vanskelig opgave at skulle tilvejebringe et samlet overblik over
det samlede omfang af mulige overtrædelser i SJI. Det skyldes bl.a. at det vil kræve ændring
af IT-systemer og samkøring af disse.
9