NOTAT
Vand og Klimatilpasning
Ref. ANHAK
Den 13. maj 2024
Notat om ansvarsfordeling i sager om strandede fartøjer
Med den gældende lovgivning kan staten kræve et skibsvrag fjernet, hvis skibet vurderes at udgøre en
fare for enten 1) sejlads og fiskeri, 2) kyst, 3) havmiljø, mv., eller hvis det betragtes som dumpning.
Hovedreglen er dog, at det påhviler skibets ejer at bære både ansvaret og omkostningerne ved fjernelse
af skibsvrag (miljøbeskyttelseslovens § 70, sølovens § 166, kystbeskyttelseslovens § 19 e samt
vragkonventionen/Nairobikonventionen).
1) Hvis Søfartsstyrelsen vurderer, at et skibsvrag er til fare eller væsentlig ulempe for
sejladssikkerheden eller fiskeriet, vil skibets ejer blive forsøgt kontaktet med krav om at
uskadeliggøre vraget. Jf. tillæg til strandingslovens §§ 6 og 7 kan Søfartsstyrelsen kræve et vrag
uskadeliggjort, når fartøjet enten synker, grundstøder eller strander. Såfremt ejer ikke selv
uskadeliggør vraget eller lader sig identificere inden for en fastsat tidsfrist, kan Søfartsstyrelsen
lade vraget fjerne for ejerens regning. Den afholdte udgift til fjernelse af vraget kan, under
forudsætning af manglende eller ikke solvent skibsejer, forsøges opkrævet senere ved regres.
Når Søfartsstyrelsen modtager oplysninger om et vrag, som ikke tidligere er kendt, påbegyndes
sagshåndteringen. Søfartsstyrelsen modtager orientering om vrag fra flere steder, fx forsvarets
Maritime Assistance Service (MAS), dagspressen, borgere, politiet og navigatoriske
indberetninger. Når orientering modtages, foretager Søfartsstyrelsen øjeblikkeligt en indledende
navigatorisk vurdering af, hvorvidt vraget udgør en fare, som øjeblikkelig bør imødegås ved fx
uskadeliggørelse, afmærkninger eller navigationsadvarsler. Søfartsstyrelsen forsøger herefter at få
kontakt til ejeren, både for et eventuelt samarbejde om uskadeliggørelse og for at få oplyst, om
ejeren vil gøre bjærgningsforsøg. Endvidere udbedes en vurdering fra Fiskeristyrelsen om,
hvorvidt vraget er til væsentlig gene for fiskeriet. Endelig orienteres Miljøstyrelsen og
Kystdirektoratet om sagen. I særlige tilfælde
– fx hvis der er tale om et vrag fra 1940’erne –
spørges også andre myndigheder, fx Søværnet om risici for ammunition. Til sidst foretages en
vurdering af sagen på grundlag af samtlige oplysninger. Der træffes beslutning om, hvorvidt der
skal meddeles ejeren et påbud om uskadeliggørelse, og om hvad en sådan uskadeliggørelse som
minimum skal opfylde fx i forhold til fri dybde. Søfartsstyrelsen fører et register over vrag, som
Søfartsstyrelsen har kendskab til med oplysning om bl.a. position og ejer.
2) De berørte kommuner samt Kystdirektoratet har efter kystbeskyttelsesloven § 19 e hjemmel til at
meddele ejeren af et vrag påbud om at fjerne vraget for ejerens regning, hvis vraget skønnes at
være til fare for de danske kyster eller for et kystbeskyttelsesanlæg. Hvis påbuddet ikke
efterkommes, kan kommunalbestyrelsen eller Kystdirektoratet fjerne vraget for ejers regning, hvis
det er nødvendigt for at afværge en nærliggende fare. Rækkevidde af bestemmelsen, herunder
hvornår noget er til fare for kysten eller et kystbeskyttelsesanlæg, er ikke nærmere defineret.
Kystdirektoratet tolker til fare for kysten ift. erosion eller hvis vraget vil medføre en risiko for at
skade et kystbeskyttelsesanlæg.
Efter kystbeskyttelsesloven, og i henhold til statens højhedsret over søterritoriet (som omfatter
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk