Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2930956_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 10001
Den 4. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 35 (MOF alm. del) stillet den 8. oktober 2024 efter ønske
fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål nr. 35
”Der
spredes i år omkring 200 tons PFAS-baserede sprøjtegifte på danske marker. PFAS er som
evighedskemikalier i forvejen et miljø- og sundhedsmæssigt problem i fødevarer, mennesker,
grundvand og kystvand. PFAS findes allerede i blodet hos 99 pct. af befolkningen iflg. ChemSec, PFAS
er påvist i fødevarer og drikkevand, og PFAS findes også i kystvandene, hvor det med skum blæser ind
på strandenge og indtages af græssende dyr, så de bliver uegnede til menneskeføde. PFAS dannes ikke
i havet, men er udledt fra land, og den øgede brug af PFAS baserede sprøjtemidler vil sandsynligvis
medføre stigende udvaskning til kystvandene, foruden stigende indhold i fødevarer og drikkevand.
Hvad betyder denne øgede anvendelse af disse evighedskemikalier for PFAS indholdet i fødevarer,
grundvand, overfladevand og kystvande, og hvordan vil den fortsatte anvendelse af PFAS-pesticider
kunne undgå at gøre det umuligt at nå god kemisk tilstand i kystområderne inden december 2027?”
Svar
Regeringen er stærkt optaget af at mindske forureningen med PFAS. Derfor er jeg også glad for at et
samlet Folketing står bag vores nationale handlingsplan for PFAS. Handlingsplanen løber frem til og
med 2027 og repræsenterer en første fase i indsatsen mod PFAS, hvor der afsættes 404 mio. kr. i årene
2024-2027. Efter 2027 skal der tages stilling til fremadrettede indsatser mod PFAS-forurening.
De seneste år er vi blevet klogere på udbredelsen af PFAS-forurening. Jo flere steder, vi leder, jo mere
finder vi. Stofferne har været brugt i årtier, og problemstillingen er ikke ny. Stofferne er løbende blevet
reguleret på EU-niveau og globalt i takt med, at der er kommet tilstrækkelig viden til at indføre
regulering. PFAS-handlingsplanen er den første samlede plan for håndtering af PFAS i Danmark og
skal beskytte borgerne mod PFAS i deres hverdag og miljø. Indsatserne rammer bredt med fokus på at
rense drikkevand og jord for PFAS, forbyde og udfase PFAS i produkter og i industrien, mere kontrol,
flere målinger og en styrket overvågning af PFAS i miljøet, i fødevarer og fødevareproducerende dyr, i
forbrugerprodukter og i vores natur.
Jeg har forelagt spørgsmålet om betydning af øget anvendelse af PFAS-baserede pesticider for PFAS-
indholdet i overfladevand og kystvande, samt betydningen af anvendelsen for at kunne nå god tilstand
i kystområderne inden december 2027, for Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”PFAS er en stor og divers gruppe af stoffer. For så vidt angår PFAS-holdige
pesticider er der tale om
ultrakortkædede stofgrupper, typisk med en CF3 gruppe, der indeholder ét kulstofatom (C) med 3
flouratomer (F). CF3 gruppen nedbrydes i sidste ende til trifloureddikkesyre (TFA), som kan stamme
fra mange forskellige kilder (fx klimaanlæg, køleanlæg og varmepumper til medicinsk affald,
spraydåser og findes i spildevand).
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad betyder denne øgede anvendelse af disse evighedskemikalier for PFAS indholdet i fødevarer, grundvand, overfladevand og kystvande
Det er korrekt, at der anvendes omkring 200 tons pesticidaktivstoffer, som indeholder en PFAS-
gruppe på danske marker. Jf. ovenfor er der dog typisk tale om en enkelt CF3 gruppe, som kun udgør
en lille del af aktivstofferne. De 200 tons er således ikke en reel opgørelse af mængden af PFAS fra
pesticider. Den er betydeligt lavere.
Pesticidaktivstofferne kan ikke danne langkædede såkaldte PFOS eller PFOA, som er de meget
problematiske stoffer, der typisk findes målinger af i fx blod, fødevarer og drikkevand. Pesticidmidler
skal godkendes, før de må markedsføres og anvendes i Danmark, og aktivstofferne i midlerne
godkendes i EU pba. et omfattende dokumentationsmateriale. Der gennemføres en detaljeret
risikovurdering for hver enkelt anvendelse af de enkelte pesticidmidler, herunder en vurdering af
risikoen for sundhed og miljø, også for grundvand. Dette gælder for selve aktivstoffet samt for kendte
nedbrydningsprodukter fra aktivstoffet, fx TFA. Det er velkendt, at TFA er meget mobilt og kan udgøre
en høj risiko for udvaskning til grundvand. I det omfang, der er kendskab til, at aktivstoffer nedbrydes
til TFA fra EU-vurderingen af aktivstoffet, er dette inddraget i risikovurderingen. Der er ikke godkendt
midler i Danmark med aktivstoffer, hvor der foreligger en endelig EU-vurdering, som dokumenterer,
at der dannes TFA.
Under Miljøstyrelsens Program for Bekæmpelsesmiddelforskning finansieres et igangværende GEUS
projekt, som har til formål at undersøge, om en række pesticider kan nedbrydes til TFA i
landbrugsjord. Hvis dette projekt kan dokumentere, at de godkendte anvendelser af midler med de
pågældende aktivstoffer kan give anledning til udvaskning af TFA, vil det kunne give anledning til
begrænsninger i anvendelsen af stofferne for at sikre, at grænseværdien for pesticider i grundvand
overholdes.
Hvis der i andre studier skulle vise sig at være en risiko for menneskers sundhed eller miljøet,
herunder grundvand, ved en konkret anvendelse af midlet, vil der ske en begrænsning af brugen, som
kan sikre hensynet til menneskers sundhed og miljøet.
I forbindelse med vurdering og klassificering af tilstanden for miljøfarlige forurenende stoffer i
overfladevand til vandområdeplanerne 2021-2027, indgår der måleresultater for PFOS i 56 kystvande
og territorialfarvande.
Miljøstyrelsen har ikke foretaget en vurdering på baggrund de PFAS’er,
som
indgår i PFAS-pesticiderne, da der ikke er fastsat miljøkvalitetskrav for disse, som derfor heller ikke
overvåges af Miljøstyrelsen. Miljøstyrelsen har på baggrund af tilstandsvurderingerne derfor ikke
grundlag for at vurdere, hvorvidt de PFAS’er, som indgår i PFAS-pesticiderne,
samlet set kan udgøre
en risiko for manglede målopfyldelse i kystvande og territorialfarvande inden 2027.”
Jeg kan hertil oplyse, at der for nuværende pågår et videnskabeligt arbejde på EU-niveau, hvor det
undersøges, hvorledes TFA skal indgå i de EU-prioriterede stoffer, hvormed der også vil være en
overvågningsforpligtelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om betydning af øget anvendelse af PFAS-baserede
sprøjtemidler for PFAS-indholdet i grundvand har jeg forelagt spørgsmålet for Ministeriet for Grøn
Trepart, der har fået bidrag fra Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, som oplyser at:
”TFA indgik ikke i tilstandsvurderingerne for
grundvand til Vandområdeplanerne 2021-2027, idet TFA
først blev fundet i grundvandet i forbindelse med Miljøstyrelsens massescreening i 2020-2021. De
gældende vandområdeplaner indeholder således ikke en vurdering af TFA’s udbredelse i
grundvandsforekomster. Jf. seneste rapport over grundvandets tilstand og udvikling fra februar 2024
(Grundvandsovervågning 1989-2022) begyndte mange vandforsyninger at analysere for PFAS-
2
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om, hvad betyder denne øgede anvendelse af disse evighedskemikalier for PFAS indholdet i fødevarer, grundvand, overfladevand og kystvande
forbindelsen TFA efter de mange fund i GRUMO-boringer i 2020. I forlængelse heraf blev TFA optaget
i drikkevandsbekendtgørelsen med en kravværdi på 9 µg/l. I rapporten fra februar 2024 fremgår, at i
alt 1.456 indtag i vandforsyningsboringer er blevet undersøgt. Den højest målte koncentration var 4,0
µg/l, og i kun fire indtag blev der fundet mere end 1 µg/l. Der var således ingen fund over den
nuværende kravværdi. Der er i Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø igangsat et forskning-
og udviklingsprojekt med det formål at udvikle en metode til tilstandsvurdering af PFAS, herunder
TFA, således, at det bliver muligt at foretage en tilstandsvurdering for stoffet til kommende
vandområdeplaner. Ud fra det nuværende vidensgrundlag er det Styrelsen for Grøn Arealomlægning
og Vandmiljøs vurdering, at TFA med den nuværende grænseværdi på 9 µg/l ikke vil være
problematisk i forhold til opnåelse af god tilstand for TFA i grundvandsforekomster. Såfremt
grænseværdien sænkes, vil der dog kunne være grundvandsforekomster, der ikke vil kunne opnå god
tilstand for TFA.”
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet om betydning af øget anvendelse af PFAS-baserede
sprøjtemidler for PFAS-indholdet i fødevarer har jeg indhentet en udtalelse fra Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har fået et bidrag fra Fødevarestyrelsen, som oplyser at:
”Fødevarestyrelsens kontrol af PFAS viser generelt, at EU’s maksimalgrænseværdier for fødevarer er
overholdt. Samtidig betyder den øgede anvendelse af PFAS, at man på fødevareområdet fortsat skal
have fokus på kontrol og overvågning af PFAS i fødevarer. Derfor sættes dyr af forsigtighedsprincip
under offentligt tilsyn, hvis der er en mistanke om, at fødevarer fra dyrene kan udgøre en
sundhedsmæssig risiko.
Den nationale handlingsplan for PFAS har bl.a. fokus på at oprense, afværge og inddæmme PFAS-
forurening. I handlingsplanen er der afsat 404,0 mio. kr. i perioden 2024-2027, hvoraf
Fødevarestyrelsen tilføres i alt 9,4 mio. kr. årligt i den fireårige periode til styrelsens udvidede
overvågning af PFAS i fødevarer og foder.
Ovenstående indsatser skal være med til at sikre, at forbrugerne ikke indtager fødevarer med et for
højt indhold af PFAS.”
Magnus Heunicke
/
Rikke Slot Benyahia
3