Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2972834_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-12119
Den 31. januar 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 287 (MOF alm. del) stillet 20. december 2024 efter ønske
fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 287
”Mener ministeren, at miljøbeskyttelsen varetages i tilstrækkelig grad og risikoen for snyd minimeres,
når der ikke stilles krav til, hvem der kan udtage jordprøver, opgrave jorden, anmelde jordflytning
m.m. i forbindelse med flytning af forurenet jord, og at dette muliggør, at de samme firmaer, som
håndterer jorden, også selv står for at få lavet de nødvendige analyser af forureningen? Ville
miljøbeskyttelsen ikke i højere grad sikres, hvis der blev indført certificeringsordning for alle aktører i
jordhåndteringssager? Der henvises til artiklen ”Jorden er giftig: Tonsvis af forurenet jord fra
oliedepot i København er dukket op på Mors”, Jyllands-Posten,
den 31. oktober 2024, hvor det
fremgår, at jorden til at starte med var alt for forurenet, til at kommunen ville godkende, at den blev
flyttet til Mors, men i foråret 2024 fremlagde Scanfield i Køge en række nye jordprøver, der viste, at
foreningsgraden slet ikke var så høj, og derfor blev jorden alligevel skibet afsted til Nykøbing, hvor det
efterfølgende har vist sig, at jorden var meget mere forurenet, end jordprøverne gav udtryk for."
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Miljøstyrelsen, som oplyser at:
./.
"I de nuværende regler i jordflytningsbekendtgørelsens bilag 1, er det beskrevet, hvordan jordprøverne
skal udtages, både hvis der er tale om en homogent fordelt forurening og en punktkildeforurening. Det
er dog korrekt, at der ikke er stillet krav om, at prøvetagningen skal udføres af en akkrediteret
prøvetager.
Det vil være muligt at ændre reglerne i jordflytningsbekendtgørelsen og skærpe
dokumentationskravene for jordflytningen, f.eks. ved at ændre på prøveantal, krav til prøvetagerens
kompetencer, øgede tilsyn og at indføre andre tiltag. Den miljømæssige gevinst ved at indføre alle disse
forslag, skal ses i forhold til de økonomiske omkostninger ved det pågældende forslag, som reglerne i
dag allerede afspejler. Det vil kræve en nærmere analyse, for at vurdere dels om forslagene har en
tilstrækkelig høj effekt, og dels hvad ændringerne i så fald skal være.
Miljøstyrelsen har nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Kommunernes Landsforening og
repræsentanter fra udvalgte kommuner. Formålet er at drøfte de udfordringer, der findes på
jordflytningsområdet og identificere mulige løsninger og tiltag. Der er nedsat en tilsvarende gruppe for
bygge- og anlægsaffaldsområdet.”
Magnus Heunicke
/
Mikkel Dam Schwartz
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om det er klima- og miljømæssigt hensigtsmæssigt, at virksomheder fragter forurenet jord flere hundrede kilometer rundt i landet med skib og lastbil i stedet for at levere det til nærmeste anlæg med kapacitet til at håndtere det
2