Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 11997
Den 20. januar 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 233 (MOF alm. del) stillet 12. december efter ønske fra
Pernille Vermund (LA).
Spørgsmål nr. 233
”Kan regeringen
- i forlængelse af ministerens svar på MOF alm. del - samrådsspm. W - garantere, at
Kommissionens forslag til forordning om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering
af udrangerede køretøjer (KOM (2023) 0451) ikke forvrider konkurrencen og dermed forbedrer
konkurrenceforholdene for producenter uden for EU, da reglerne kommer til at gælde for biler på det
europæiske marked, men ift. at der er bilproducenter, der har deres primære markeder uden for EU,
som potentielt får en konkurrencefordel? Og vil ministeren redegøre for de sikkerhedspolitiske
konsekvenser af forslaget?”
Svar
Forslag til forordningen om krav om cirkularitet i design af køretøjer og om håndtering af udrangerede
køretøjer KOM 2023/451 vil gælde for alle, der markedsfører en bil på det europæiske marked, uanset
om der er tale om en europæisk eller ikke-europæisk producent. Ved markedsføring af biler udenfor
EU, er europæiske producenter ikke bundet af forordningen. Dvs. der gælder forskellige regelsæt inden
for og udenfor EU, men reglerne er éns for alle producenter på samme marked. Forslaget til
forordning vurderes derfor ikke at ville forvride konkurrenceforholdene til fordel for ikke-europæiske
producenter.
Forslaget til forordningen forventes at styrke EU’s forsyningssikkerhed for bl.a. kritiske råstoffer
gennem reduceret materialeforbrug og øget genanvendelse, hvilket vil have positive
sikkerhedspolitiske konsekvenser.
Magnus Heunicke
/
Kasper Rise
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk