Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del - Bilag 507
Offentligt
NOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022 - 11527
Ref. NIMAB
Den
Status 2023 for Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026
Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 er en udmøntning af den politiske aftale mellem Socialdemokratiet
og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne.
Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 udgør Danmarks nationale handlingsplan for bæredygtig anvendelse
af sprøjtemidler og afløser pesticidstrategi 2017-2021.
Af den politiske aftale fremgår, at der hvert år skal udarbejdes et statusnotat for implementering af
strategien til aftaleparterne. Dette notat præsenterer status for indsatserne i 2023.
Hovedmålsætningen for strategien er at nå en rekordlav belastning fra sprøjtemidler. Det er målet, at
der skal anvendes så få sprøjtemidler som muligt, og at de sprøjtemidler, der anvendes, skal være de
mindst belastende. Derudover skal restindholdet af sprøjtemidler i fødevarer være så lavt som muligt,
og der skal iværksættes indsatser, der understøtter, at vi fortsat kan anvende urenset grundvand til
drikkevand.
Strategien omfatter alle brugere af sprøjtemidler, både jordbrugserhverv, golfbaner, offentlige
myndigheder og private haveejere samt forbrugere, fødevarevirksomheder og forhandlere af
sprøjtemidler.
Strategien gennemføres med en række initiativer samlet under indsatsområderne: 1. En rekordlav
pesticidbelastning, 2. Stram praksis for godkendelser til beskyttelse af grundvandet, 3. En mere
målrettet kontrol, 4. Forskning og fremme af alternativer til sprøjtemidler, og 5. Udbredelse af det
gode landmandskab (Integreret Plantebeskyttelse).
Gennemførelsen af initiativerne sikres af en tværministeriel styregruppe bestående af medlemmer fra
Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri samt Skatteministeriet.
Hovedkonklusioner - indsatser i sprøjtemiddelstrategi 2022-2026
Bekæmpelsesmiddelstatistikken omfatter beregning af pesticidbelastningsindikatoren (PBI),
behandlingshyppighed og fladebelastning for både solgte mængder og forbrug. Ser man specifikt på
udviklingen fra 2021 til 2022, er der sket en markant stigning i PBI fra 1,76 til 2,37 i 2022. Det
vurderes, at denne stigning skyldes lageropbygning frem mod omlægningen af pesticidafgiften i 2023,
men andre markedsmæssige forhold kan også have påvirket stigningen. I Sprøjtemiddelstrategi 2022-
2026 er der fastsat en målsætning på 1,43 for PBI baseret på salgstal i 2025, som vil blive evalueret i
2026. Omlægningen af afgiften skal på sigt gøre det mere attraktivt at bruge sprøjtemidler med lav
belastning af miljø og sundhed og er dermed et virkemiddel til at opfylde målsætningen.
Miljøministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk