Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2966173_0001.png
16. januar 2025
J.nr. 2025 - 30
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 209 af 7. december 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om kommentar til henvendelse fra Kreds Nord Sammenslutningen af Fiskeriforeninger i Nordjylland under DFPO til nordjyske folketingsmedlemmer den 28. november 2024, jf. MOF alm. del – bilag 164
2966173_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse fra Kreds Nord Sammenslutningen af Fiskeri-
foreninger i Nordjylland under DFPO til nordjyske folketingsmedlemmer den 28. no-
vember 2024, jf. MOF alm. del
bilag 164? Vil ministeren særskilt kommentere den mo-
del for CO
2
-afgift
i dansk fiskeri, som foreslås i det medfølgende dokument ”Notat: CO
2
-
afgiftens konsekvenser for dansk fiskeri
– og forslag til løsning”, Danmarks Fiskerifor-
ening PO, november 2024?
Svar
I henvendelsen udtrykker Kreds Nord, Sammenslutningen af Fiskeriforeninger i Nordjyl-
land under DFPO bekymring over CO
2
-afgiften, der indfases startende i 2025, og de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser herved. Samtidig foreslås en udskydelse af afgiften samt
en kompensation baseret på det historiske brændstofforbrug.
Kommentar
Med
Aftale om Grøn skattereform for industri mv.
fra juni 2022 blev det besluttet at indføre en
høj og mere ensartet CO
2
-afgift. Samtidig blev det besluttet at lægge afgift på den del af
industrien, herunder erhvervsfiskeri, der hidtil har været fritaget for CO
2
- og energiafgif-
ter. CO
2
-afgiften vil bl.a. omfatte brændstof til brug for fiskefartøjer.
Aftalen byggede på anbefalingerne om en fremtidig regulering af CO
2
-udledninger i indu-
strien, som blev fremlagt af
Ekspertgruppen for en grøn skattereform
i dennes første afrappor-
tering.
For ikke-kvoteomfattede virksomheder, herunder erhvervsfiskeriet, som ikke tidligere har
været pålagt afgift på brændstof til brug for fiskerfartøjer, er der aftalt en gradvis indfas-
ning frem mod 2030. Der vil være tale om en afgift på 350 kr. pr. ton CO
2
i 2025, der sti-
ger med 80 kr. pr. ton CO
2
årligt til 750 kr. pr. ton CO
2
i 2030 (2022-priser), hvor den er
fuldt indfaset.
Foruden en gradvis indfasning af afgiften er det også besluttet at afsætte en pulje målret-
tet støtte til fiskerierhvervet på 100 mio. kr. i 2025 og 2026 samt 50 mio. kr. årligt i perio-
den 2027-2029 (2022-priser). Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er ansvarlig
for udmøntning af disse midler. Disse tiltag skal
som det også fremgår af
Aftale om Grøn
skattereform for industri mv.
ses i sammenhæng med, at fiskerierhvervet står i en særligt ud-
sat situation på baggrund af andre faktorer end selve CO
2
-afgiften, samtidig med at er-
hvervet har få muligheder for at omstille sig.
Mit klare ønske er at sikre langsigtede og stabile rammer for fiskerierhvervet og dets
grønne omstilling. Fiskeriet og følgeerhvervene står over for en svær periode og har
endnu begrænsede omstillingsmuligheder. Det er vigtigt, at fiskerierhvervet i Danmark
står stærkt, men det kræver tid og hjælp at udvikle og omstille sig til nye grønne teknologi-
ske alternativer. Derfor er regeringen ved at undersøge mulighederne for at yderligere un-
derstøtte fiskerierhvervet for de udgifter, der er forbundet med CO
2
-afgiften. Regeringen
vil snart præsentere et oplæg hertil.
Side 2 af 2