Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2961762_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 6819
Den 6. januar 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 182 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og ministeren for grøn trepart den 26. novem-
ber 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 182 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministrene redegøre for, hvorfor regeringen, jf. den grønne trepart, kun vil arbejde for en maksimal
transporttid på 8 timer for dyr til slagtning, og altså ikke også når det gælder transport af dyr til videre
opfedning? Der henvises til, at slagtegrise kun udgør 0,5 pct. af de grise, vi sender ud af landet på lange
transporter om året.”
Svar
Fra dansk side har det længe været et ønske at ændre EU-reglerne for transport af dyr, så dyrevelfærden
forbedres. I den forbindelse fremgår det af den grønne trepartsaftale ("Aftale om et Grønt Danmark"),
at regeringen vil arbejde for, at den maksimale transporttid for dyr til levebrug begrænses yderligere i
forhold til EU-Kommissionens forslag.
Grunden til, at der skelnes mellem transport af dyr til slagtning og dyr til andre formål, såsom opfedning
og avl, er for det første, at der er tale om meget forskellige kategorier af dyr. Konkret for grise vejer
slagtedyrene for størstedelens vedkommende omkring 100 kg, mens grise, der transporteres til opfed-
ning, vejer omkring 30 kg. Disse smågrise er mere agile og knap så følsomme for f.eks. høje temperaturer
som grise på 100 kg. Der foreligger desuden forskningsresultater fra Aarhus Universitet, der tyder på,
at grise på omkring 30 kg ligger ned (og hviler) under en stor del af transporten, mens grise på omkring
100 kg står op, hvilket er mere belastende for dyret.
For det andet kan formålet med at transportere grise til slagtning under danske geografiske forhold op-
nås ved transport inden for otte timer, hvilket ofte giver mulighed for at vælge mellem flere slagterier.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Ministeriet for Grøn Trepart,
som har oplyst følgende:
"Dyrevelfærd er en vigtig prioritet for regeringen, og det er et element i implementeringen af den grønne
trepart. Regeringen vil blandt andet arbejde for en hurtigere implementering og en mere ambitiøs linje
i revision af transportforordningen ift. dyrevelfærd end EU-Kommissionens oplæg. Det er en prioritet,
at den maksimale transporttid for dyr til levebrug begrænses yderligere ift. EU-Kommissionens forslag."
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om, hvorfor regeringen, jf. den grønne trepart, kun vil arbejde for en maksimal transporttid på 8 timer for dyr til slagtning, og altså ikke også når det gælder transport af dyr til videre opfedning
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2