Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-1411
Den 17. december 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 142 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for grøn trepart den 21. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 142 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor man har valgt Svarer-udvalgets model b med støtte til reduceret
gødningsanvendelse frem for en afgift på gødning? Herunder bedes regeringen forholde sig til, at til-
skudsmodellen (model b) gør de marginale jordarealer mere attraktive ved at øge deres dækningsbidrag,
hvilket udvider incitamentet til at udvide det dyrkede areal, hvorimod afgiften vil sænke dækningsbi-
draget på de marginale jorde. Et højere dækningsbidrag på marginale jorde er fordyrende i forhold til
potentielle omkostninger for staten i en situation, hvor der er et ønske om netop at udtage jorde, og
risikerer derfor at modarbejde aftalens mål om at udtage 390.000 ha landbrugsjord. Der henvises til
”Anbefaling til indretning af afgift på landbrugets drivhusgasemissioner”, Concito, den 29. maj 2024.”
Svar
Ekspertgruppen for en Grøn Skattereform (Svarer-udvalget) undersøgte mulighederne for at reducere
klimabelastningen fra gødningsanvendelse gennem en afgift på gødning på 750 kr. pr. ton CO
2
e med et
bundfradrag på 50 pct. (model a) eller omlægning af den direkte landbrugsstøtte til tilskud til reduceret
gødningsanvendelse på 750 kr. pr. ton CO
2
e (model b). I Svarer-udvalgets b-modeller finansieres til-
skuddet ved en reduktion af hektarstøtten for alle landbrugere, uanset om de nedbringer gødningstilde-
lingen eller ej. Dermed omlægges en del af landbrugsstøtten fra passiv støtte til at understøtte landbru-
gets klimaomstilling. Tilskuddet aflaster effekten på landbrugerens dækningsbidrag relativt til en afgift,
men medfører en reduktion i dækningsbidraget for alle landbrugere. I ekspertgruppens beregninger in-
debærer omlægning af landbrugsstøtten en mindre struktureffekt (mindre produktionsnedgang), men
til gengæld et lidt større jordprisfald relativt til model a.
Sammenlignet med gødningsafgiften med bundfradrag medfører tilskudsmodellen et mindre fald i land-
brugets produktion end afgiftsmodellen. Det er hensigten, at en ny kvælstofreguleringsmodel skal ind-
fases fra 2027. Jf. Aftale om Implementering af et Grønt Danmark skal modellen bl.a. give et incitament
til udtagning. Reguleringen skal samlet skabe incitament til permanent udtagning
Jeppe Bruus
/
Lars Bødker Madsen
Ministeriet for Grøn Trepart
•
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
•
www.mgtp.dk