Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-832
Den 12. december 2024
Ministeren for Grøn Treparts besvarelse af spørgsmål nr. 115 (MOF alm. del) stillet 15. november 2024
efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 115
”Kan
ministeren sammenholde de forventede årlige CO2e-udledninger frem mod 2045 fra landbruget i
scenariet, hvor Aftale om et Grønt Danmark stemmes igennem i sin nuværende form, og der tages
udgangspunkt i Effektvurderinger af klimaregulering af landbruget m.v. offentliggjort i forbindelse med
præsentationen af Aftale om et Grønt Danmark, med scenariet, hvor Aftale om et Grønt Danmark i
stedet havde valgt Model 1 præcis som foreslået af Ekspertgruppen for en grøn skattereform?”
Svar
CO2-effekterne i såvel Grøn Skattereform som Aftale om et Grønt Danmark, er beregnet som
udledningsreduktioner. Der er således beregnet udledningsforskellen mellem et politikscenarie, som
indregner bl.a. CO2-afgifter, og et grundscenarie uden nye politiske initiativer.
CO2-effekterne ved model 1 fra Ekspertgruppen for Grøn Skattereform fremgår af 2. delrapport fra
februar 2024 (tabel 7.36, side 234). CO2-reduktionen i 2030 og 2035 blev af ekspertgruppen estimeret
til hhv. 3,2 og 4,4 mio. ton CO2e. Reduktionsestimaterne er ikke blevet konsolideret for de
efterfølgende år.
CO2-effekterne af Aftale om et Grønt Danmark fra juni 2024 blev offentliggjort i forbindelse med
præsentationen af aftalen og ligger på Økonomiministeriets hjemmeside. Heraf fremgår det, at CO2-
reduktionen i 2030 og 2035 estimeres til hhv. 1,8 og 3,3 mio. ton CO2e. Dertil kommer et yderligere
potentiale på hhv. 0,9 mio. ton og 0,3 mio. ton CO2e, som knytter sig til muligheden for højere tempo i
udtagningen af lavbundsjorder og øget udrulning af pyrolyse. Det bemærkes, at CO2-effekterne alene
vedrører klimavirkemidlerne i Aftale om et Grønt Danmark. Det udestår forsat at konkretisere en
række af aftalens øvrige tiltag, herunder fx kvælstofreducerende tiltag i Danmarks Grønne Arealfond,
hvilket potentielt også kan have betydning for aftalens samlede CO2-reduktioner.
Reduktionsestimaterne er ikke blevet konsolideret for de efterfølgende år.
Bemærk, at CO2-reduktionerne, som er beregnet i såvel Grøn Skattereform som Grøn Trepart, også
inkluderer en effekt fra afgiftsforhøjelse på de såkaldte F-gasser, der ligger udenfor landbrug- og
skovbrugssektoren.
Jeppe Bruus
/
Lars Bødker Madsen
Ministeriet for Grøn Trepart
•
Vester Voldgade 123
•
1552 København V.