Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
MOF Alm.del
Offentligt
2951312_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2024
Politikontoret
Kirstine Koch
2024-14681
3509402
Besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del), som
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 8.
november 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
Spørgsmål nr. 100
Fødevareudvalg:
(Alm.
del)
fra
Folketingets
Miljø-
og
”I Danmark har vi i de senere år set meget grove eksempler på
overtrædelser af dyrevelfærds-, miljø- og naturlovgivningen
f.eks. akvakulturkriminalitet, forureningskriminalitet, natur- og
faunakriminalitet,
fiskerikriminalitet
og
dyrevelfærdskriminalitet. Det er kategorier af kriminalitet, som
typisk virker stærkt krænkende på den brede offentlighed, men
kan være vanskelige at efterforske og derfor kræver opbygning
af ekspertise og erfaring hos politiet. Det har man i Norge løste
ved i 1989 at lave en særlig politienhed ”ØkoKrim”, som har 15
kategorier
af
kriminalitet
i
fokus,
jf.
siden
”Kriminalitetsområder”, Økokrim, 2024, herunder de ovenfor
fem omtalte områder, og formålet er at opbygge ekspertise og
erfaring og sikre et stærkt samarbejde med andre myndigheder,
jf. siden ” Historie og samfunnsoppdrag” Økokrim, 2024. Dansk
politi har etableret National enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK), som indenfor en række kategorier af kriminalitet
ligeledes har opbygget tilsvarende erfaringer og ekspertiser,
men de fem ovenfor nævnte kategorier er imidlertid ikke i et
tilsvarende fokus hos NSK som hos ØkoKrim i Norge. Er
ministeren enig med spørgeren i, at dansk politi skal gives de
bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring
indenfor
de
områder
af
natur-,
miljø-
og
dyrevelfærdskriminalitet,
som vi ser flere og flere eksempler på i Danmark? Og er
ministeren i bekræftende fald enig i, at NSK bør udvide sit fokus
på natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet fulgt af flere
ressourcer hertil?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
følgende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”1. Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det i forbindelse
med finansloven for 2019 blev besluttet at oprette specialiserede
dyrevelfærdsenheder i tre politikredse (Nordjyllands Politi,
Sydøstjyllands Politi og Midt- og Vestsjællands Politi).
Dyrevelfærdsenhederne supplerer den indsats, som de enkelte
politikredse udøver på dyrevelfærdsområdet.
Som led i flerårsaftalen for 2021-2023 for politi og
anklagemyndighed blev indsatsen forlænget, og Midt- og
Vestsjællands Politi overtog ligeledes i medfør af aftalen det
landsdækkende, overordnede ansvar for de politifaglige og
juridiske opgaver på dyrevelfærds- og tungvognsområdet. Det
Side 2/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0003.png
nationale koordineringsarbejde og internationale samarbejde
blev flyttet til to nyetablerede landsdækkende enheder forankret
under Midt- og Vestsjællands Politi, henholdsvis
Landsdækkende Enhed for Operative Dyrevelfærd og
Tungvogn (LEODT) og Landsdækkende Enhed for Juridisk
Dyrevelfærd og Tungvognsopgaver (LEJDT). De tre
specialiserede dyrevelfærdsenheder understøttes således af de to
landsdækkende enheder, der har det overordnede ansvar for
henholdsvis politifaglige og juridiske opgaver på dyrevelfærds-
og tungvognsområdet og håndterer bl.a. grænseoverskridende
transport af affald, ulovlig handel med truede arter,
faunakriminalitet og dyrevelfærd.
Rigspolitiet kan herefter generelt oplyse, at anmeldelser om
overtrædelse af miljø-, natur- eller dyrevelfærdslovgivning mv.
indgives til de enkelte politikredse, der har ansvaret for at
efterforske konkrete sager. Efterforskningen vil typisk være
forankret i særlige efterforskningsafdelinger eller i
efterforskningsafdelinger forankret i lokalpolitiet afhængigt af
den lokale organisering i politikredsen.
Rigspolitiet bemærker dertil, at efterforskning af de
kriminalitetsområder, der er nævnt i spørgsmålet, ofte kræver
koordination og tæt samarbejde mellem forskellige relevante
myndigheder som f.eks. politiet, Toldstyrelsen, Miljøstyrelsen,
Naturstyrelsen,
Landbrugs-
og
Fiskeristyrelsen,
Fødevarestyrelsen og Styrelsen for Grøn Arealomlægning og
Vandmiljø.
National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) varetager
efterforskningen og strafforfølgningen af de mest komplekse og
alvorlige sager om økonomisk kriminalitet, organiseret
kriminalitet og cyberkriminalitet. En sag om de i spørgsmålet
nævnte kriminalitetsområder kan i nogle tilfælde være af en
sådan omfattende og alvorlig karakter, at efterforskningen vil
blive varetaget af NSK.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra
alle landets politikredse, som har oplyst følgende om forankring
og behandling af sagerne:
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har etableret en
kredsdækkende særlovssektion i Lokal Efterforskning i
Næstved, der har ansvaret for at behandle visse komplicerede og
ressourcetunge
særlovssager,
herunder
sager
om
miljøkriminalitet. Som en del af særlovssektionen er der tillige
etableret en kredsdækkende dyreværnsenhed, der behandler
komplicerede og mere ressourcetunge dyreværnssager.
Afhængig af anmeldelsens karakter, gerningsindhold og
kompleksitet kan anmeldelser om særlovskriminalitet også
Side 3/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0004.png
blive efterforsket af andre afdelinger i politikredsen, f.eks. i
politikredsens sekretariater i Slagelse, Næstved og Nykøbing
Falster, der typisk behandler sager om særlovskriminalitet af
mindre kompliceret karakter.
Politikredsen har endvidere oplyst, at behandlingen af sager om
f.eks. kompliceret miljøkriminalitet ofte kræver særlig viden,
som sagsbehandlerne på området løbende har opnået gennem
sagsbehandlingen og relevant uddannelse. Endvidere indhentes
udtalelser og indstillinger mv. fra de myndigheder, der
administrerer lovgivningen på det relevante område, f.eks.
Fødevarestyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen. Politikredsens
anklagemyndighed har anklagere med særlig juridisk viden på
særlovsområdet, som sagsbehandlerne i politisøjlen sparrer med
om de enkelte særlovssager. Det er på den baggrund
politikredsens vurdering, at politikredsen – med det nu kendte
kriminalitetsbillede – har den fornødne viden og de fornødne
ressourcer til at kunne behandle sager på de
kriminalitetsområder, der er nævnt i spørgsmålet. Endelig har
politikredsen fokus på at sikre løbende kompetenceudvikling
hos de medarbejdere, der behandler sager inden for
særlovsområdet.
Bornholms Politi har oplyst, at der i politikredsen ikke er en
særskilt organisatorisk enhed, der efterforsker og behandler
særlovssager. Afhængigt af sagens kompleksitet vil det være
enten Beredskabet eller Central Efterforskning, der efterforsker
og behandler sager inden for de omhandlede særlovsområder.
Politikredsen har få sager på særlovsområdet og har udpeget
ressourcepersoner på dyrevelfærdsområdet, der løbende holder
sig fagligt opdateret sideløbende med deres primære funktion i
Beredskabet. Behandling af øvrige særlovssager vil som oftest
omfatte sparring og samarbejde med anklagemyndigheden og
den kompetente særmyndighed.
Midt- og Vestsjællands Politi har oplyst, at Den Landsdækkende
Operative Enhed for Dyrevelfærd og Tungvogn (LEODT) i
kredsen har specialiserede politifaglige medarbejdere, der
vejleder, rådgiver og underviser i behandling af sager om
dyrevelfærdskriminalitet,
faunakriminalitet
og
grænseoverskridende affaldstransport. Enheden udfærdiger i
samarbejde med Den Landsdækkende Juridiske Enhed for
Dyrevelfærd og Tungvogn (LEJDT) vejledninger om
sagsbehandling af sager om dyrevelfærd og faunakriminalitet.
LEODT er ligeledes Danmarks internationale kontaktpunkt for
miljøkriminalitet og koordinerer de nationale aktiviteter under
EU’s indsats mod miljøkriminalitet i samarbejde med
Miljøstyrelsen, Toldstyrelsen, Naturstyrelsen, Styrelsen for
Grøn Arealomlægning og Vandmiljø, Kemikalieinspektionen,
Fødevarestyrelsen, Landbrugs- og Fiskeristyrelsen og
Side 4/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0005.png
politikredsene. Aktiviteterne omhandler bl.a. vidensopbygning,
indsamling og deling af efterretninger samt kontrol.
Politikredsen har endvidere en enhed – den regionale
specialiserede dyrevelfærdsenhed – der på regionalt niveau
arbejder med grænseoverskridende kriminalitet inden for
fagområdet dyrevelfærd. Sagerne kan eksempelvis vedrøre
ulovligt salg af dyr, urigtige dokumenter vedrørende eksotiske
dyr og ulovlige hunderacer. Endvidere har politikredsen en
enhed, der på lokalt/politikredsniveau arbejder med sager
relateret til dyrevelfærd. Sagerne kan eksempelvis vedrøre
dyrehold (heste, grise, køer og får), hundeloven og
faunakriminalitet, herunder hold af vilde fugle og krybskytteri.
Sager vedrørende overtrædelse af de øvrige kriminalitetstyper
håndteres i politikredsens særlovssektion.
Nordjyllands Politi har oplyst, at politikredsen i
specialefterforskningen har efterforskere, der primært arbejder
med straffesager på særlovsområdet, herunder sager vedrørende
akva-
kultur-, forurenings-, natur og faunakriminalitet. Derudover
behandles alle kredsens straffesager vedrørende fiskeri i
Sagscenter Frederikshavn. Nordjyllands Politi har også en
regional dyrevelfærdsenhed, der behandler de specialiserede
dyrevelfærdssager fra hele regionen samt alle politikredsens
egne sager på området, herunder sager vedrørende forurenings-
, natur – og faunakriminalitet, der omfatter dyr.
Politikredsen har et passende niveau af personaleressourcer og
kompetencer til at dække sagsområderne, idet der dog er visse
af de nævnte områder, hvor der er relativt få sager om året, og
videns- og kompetenceniveauet derfor vil være begrænset.
Københavns Politi har oplyst, at sagsbehandlingen for så vidt
angår de nævnte kriminalitetsområder som udgangspunkt er
forankret i Københavns Politis Sagsbehandlingssektion for
særlov 2, hvor der bl.a. er oprettet et særligt dyrevelfærdskontor,
der har fokus på sager om dyrevelfærdskriminalitet, og som
f.eks. behandler anmeldelser fra borgere, der mistænker, at et
dyr udsættes for dyremishandling, eller frygter for dets generelle
mistrivsel. Det er politikredsens vurdering, at der ikke er et
kriminalitetsbillede, som tilsiger, at der i Københavns Politi skal
oprettes særlige underafsnit inden for sektionen for så vidt angår
de øvrige kriminalitetsområder.
Københavns Politi har vurderet, at der særligt inden for
dyrevelfærdskriminalitet er tilstrækkelig med viden til rådighed
i sektionen til opgaveløsningen. Politikredsen har vurderet, at
der ikke i sektionen er opbygget en tilsvarende viden og
ekspertise inden for de øvrige nævnte kriminalitetsområder. Ved
Side 5/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0006.png
vurderingen af vanskelige og komplekse sager inden for
akvakultur-, forurenings-, natur-, fauna- samt fiskerikriminalitet
vil anklagemyndigheden ved Københavns Politi i nødvendigt
omfang blive inddraget. Politikredsen har ikke for nuværende
planlagt yderligere tiltag i forhold til kriminalitetsområderne, da
det er vurderingen, at kriminalitetsbilledet ikke tilsiger dette.
Københavns Vestegns Politi har oplyst, at politikredsen
behandler de anførte kriminalitetsområder i politikredsens
Sektion for Udlændinge- og Særlov. Sagsbehandlingen
understøttes af relevante vejledninger, ligesom medarbejderne
har mulighed for at indhente viden og sparring hos eksterne
samarbejdspartnere i kommuner, styrelser, på relevante kurser
mv. Dette vurderes at give medarbejderne en grundlæggende
viden om de forskellige sagsområder og håndteringen heraf.
Politikredsen
foretager
løbende
en
sagsbelastningen på de anførte sagsområder,
løbende at kunne tilrettelægge den
efterforskningsmæssige
indsats
efter
kriminalitetsbillede.
vurdering
af
så det er muligt
operative og
det
aktuelle
Fyns Politi har oplyst, at politikredsen har samlet
sagsbehandlingen af de nævnte kriminalitetsområder i én fælles
sektion, Sektionen for Særlov, hvor sagerne behandles i tæt
samarbejde med de respektive tilsyns- og sektoransvarlige
myndigheder. Det er hovedsageligt de samme sagsbehandlere i
særlovssektionen, som efterforsker de komplicerede
særlovssager, hvorfor der oparbejdes en betydelig kompetence
og viden hos disse medarbejdere. Særlovssektionen har desuden
et ugentligt driftsmøde med anklagemyndigheden, hvor påbuds-
og straffesagerne drøftes løbende med henblik på at sikre
legalitet og kvalitet i sagsbehandlingen.
Politikredsen har endvidere oplyst, at særlovssektionen
organisatorisk er forankret under Fyns Politis Centrale
Visitationsenhed, hvormed det sikres, at der løbende kan tilføres
de rette ressourcer til opgaveløsningen, ligesom mindre
komplicerede
sager
i
særlovsektionen
i
spidsbelastningssituationer
kan
fordeles
til
øvrige
sagsbehandlere i politikredsen. Fyns Politi deltager i interne og
eksterne erfaringsnetværk på området. Endvidere deltager
medarbejderne i relevant uddannelse på området. Politikredsen
har i 2023 og 2024 afholdt flere møder med eksterne
samarbejdspartnere, bl.a. i forhold til dyrevelfærd og
faunakriminalitet. Politikredsen vil også fremadrettet have
dialog med relevante interessenter og er dertil løbende i dialog
med øvrige sektoransvarlige myndigheder, herunder de
kommunale miljømyndigheder.
Side 6/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0007.png
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at efterforskningen af de
nævnte kriminalitetsområder er forankret i afdelingen Særlov
Efterforskning, og at der løbende sker udnyttelse af
politikredsens samlede viden og ressourcer. Samlet set har
politikredsen således en robust viden og følger udviklingen
vedrørende de nævnte kriminalitetsområder tæt. Forankringen
af de nævnte sagsområder i én afdeling medfører, at
efterforskningsafdelingen har en specialiseret viden og
ekspertise om komplekse sager, hvilket bidrager til at sikre en
effektiv sagsproduktion og understøtte en effektiv vidensdeling.
Ved behov for sparring kan afdelingen kontakte den lokale
anklagemyndighed. Som følge af den løbende prioritering af
politiets opgaver forekommer det, at afdelingen skal varetage
løsningen af øvrige prioriterede opgaver. Det er dog
politikredsens vurdering, at dette ikke belaster efterforskningen
og sagsproduktionen på de nævnte sagsområder i betydelig
grad.
Nordsjællands Politi har oplyst, at politikredsens sags- og
visitationscenter, patruljesektioner eller andre operative
afdelinger efterforsker alle mindre komplekse sager vedrørende
de nævnte kriminalitetsområder. Hvis det vurderes, at
efterforskningen vil kræve et tidsforbrug på mere end 15 timer
og indebære flere komplekse efterforskningsskridt, overgår
sagen til politikredsens efterforskningslinje. Politikredsen har
oplyst, at sagerne i langt overvejende grad er af mindre
kompleks karakter og derfor primært efterforskes af
politikredsens operative afdelinger.
Politikredsen har endvidere oplyst, at efterforskning i sager
vedrørende de nævnte kriminalitetsområder i langt de fleste
tilfælde ikke kræver specialiserede efterforskningskompetencer
og derfor kan behandles ved brug af almindelige
efterforskningsskridt. Komplicerede sager vil i langt de fleste
tilfælde blive anmeldt af relevante tilsynsmyndigheder, hvorfor
lovgrundlag, dokumentation og indstilling til tiltale oftest
allerede er til stede i anmeldelsen, hvilket ligeledes letter
politiets efterforskning i sagerne. Det er politikredsens
vurdering, at der i disse tilfælde ikke er behov for specialiserede
kompetencer til at behandle sager inden for de nævnte
kriminalitetsområder.
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at drifts- og
visitationscentret i kredsen har en sektion for kompliceret
særlov, som behandler de mest komplicerede særlovssager.
Efterforskningen af de øvrige særlovssager behandles i
politikredsens områdecentre (Syd, Nordøst og Nordvest).
Områdecentrene er opdelt i sagscentre og lokale
efterforskningssektioner, hvor efterforskningen forankres
afhængig af sagernes kompleksitet.
Side 7/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
2951312_0008.png
Politikredsen har oplyst, at der er et godt samarbejde med
særmyndighederne, der i relevant omfang bruges som en
ressource til at indhente særlig viden i konkrete sager. Endvidere
er der et meget tæt samarbejde mellem politiet,
anklagemyndigheden og politikredsens ledelsessekretariat, hvor
politikredsens jurister understøtter, herunder i forhold til
tilrettelæggelse af sagens efterforskning. Politikredsen foretager
endvidere en konkret vurdering af, i hvilken afdeling en sag skal
forankres, under hensyntagen til, hvor der er tilstrækkelig viden
og ressourcer til at behandle sagen. Politikredsen vurderer
løbende behovet for at styrke kompetencerne i sektionen for
kompliceret særlov.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen for at fastholde
viden og ressourcer på bl.a. de nævnte kriminalitetsområder har
oprettet Afdelingen for Særlige Sager, som efterforsker
straffesager inden for de nævnte områder. Afdelingen er opdelt
i henholdsvis en særlovssektion og en sektion for
dyrevelfærd/hunde. Opgaverne varetages hovedsageligt af
medarbejdere, som bl.a. gennem erfaring og tildeling af særlige
ansvarsområder har opnået specialiseret viden på området for
særlovsstraffesager. Medarbejdernes kompetencer styrkes bl.a.
ved kursusdeltagelse, erfaringsudveksling og samarbejde med
såvel medarbejdere fra andre politikredse som andre eksterne
parter, herunder andre relevante myndigheder på området.
Politikredsen vurderer løbende den interne organisering og
ressourcefordeling i forhold til bedst muligt at tilgodese
opgavevaretagelsen i forhold til alle politikredsens opgaver,
herunder på de nævnte kriminalitetsområder.
Sydøstjyllands Politi har oplyst, at sager på de nævnte
kriminalitetsområder bliver visiteret og vurderet i omfang, og
herefter behandles komplicerede sager i politikredsens
efterforskningscentre, mens sager med mindre omfattende
efterforskning behandles i politikredsens patruljecentre.
Politikredsen tilstræber, at de pågældende sager behandles af
medarbejdere
med
erfaring
området.
Dyrevelfærdskriminalitet vil – for så vidt angår sager om
organiseret kriminalitet som f.eks. handel med hundehvalpe –
som udgangspunkt blive behandlet i Den Specialiserede
Dyrevelfærdsenhed, der også behandler sager fra henholdsvis
Fyns Politi og Syd- og Sønderjyllands Politi. Politikredsen har
endvidere oplyst, at hovedparten af politikredsens lokalbetjente
har været på en uddannelse om dyrevelfærd, ligesom disse sager
typisk vil blive løst i samarbejde med dyrlæger eller andre
ressourcepersoner, så der sikres en tilstrækkelig viden i sagerne.
For så vidt angår de øvrige kriminalitetsområder har
politikredsen oplyst, at politikredsen ikke på nuværende
tidspunkt har personale, der er særligt uddannet til at håndtere
Side 8/9
MOF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om ministeren er enig i, at dansk politi skal gives de bedst mulige rammer for at opbygge ekspertise og erfaring indenfor de områder af natur-, miljø- og dyrevelfærdskriminalitet
sådanne sager. På nuværende tidspunkt er der imidlertid ikke
vurderet at være behov for en særskilt opgradering af videns- og
ressourceniveauet på de pågældende områder. Politikredsen har
et igangværende projekt, der bl.a. omhandler håndtering af sager
på særlovsområdet, herunder de nævnte kriminalitetsområder.
2.
På baggrund af de indhentede udtalelser fra landets
politikredse er det samlet set Rigspolitiets vurdering, at der ikke
aktuelt er behov for en ændret organisering eller yderligere tiltag
i forhold til opgaveløsningen i politikredsene på de pågældende
kriminalitetsområder. Det er således Rigspolitiets vurdering, at
politikredsene generelt råder over de fornødne kompetencer til
at efterforske akvakultur-, forurenings-, natur-, fauna-, fiskeri-
og dyrevelfærdskriminalitet, herunder ved i relevant omfang at
inddrage viden og kompetencer fra andre myndigheder.”
Side 9/9