Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2926478_0001.png
Museumsreform: En generationsinvestering i vores fælles for-
tælling
Der er enighed mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konserva-
tive Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
om følgende stemmeaftale:
Vores museer spiller en central rolle for vores fælles historie og for bevaring af vo-
res nationale arv. De er unikke skatkamre af viden og indsigt, som beriger os med
nye og gamle perspektiver på tilværelsen. Museerne er garanter for troværdig vi-
den, og deres samlinger er uundværlige kilder, som giver os en større forståelse af,
hvor vi kommer fra og af verden omkring os. De giver os fælles referencer og binder
os sammen på tværs af landet. Museerne er vitale for de lokalsamfund, de ligger i.
De skaber møder mellem os og danner rammen for fællesskaber og aktiviteter –
både inden for og uden for museernes mure. Samtidig har vi museer i international
særklasse, som løfter museumslandskabet og tiltrækker turister til landet. Vores
kulturelle flagskibe skaber opmærksomhed – nationalt og internationalt – til gavn
for både danskere og dansk erhvervsliv. Museerne er med til at tiltrække turister
fra hele verden til landet, de skaber jobs i vores lokalsamfund over hele landet, de
får dansk kultur på verdenskortet, og de udbreder kendskabet til dansk kultur – til
gavn for vores kunstnere, vores samfundsøkonomi og vores fælles samtaler.
Museerne er grundlaget for vores forståelse af hvem, vi har været i fortiden – og
derfor også hvem, vi er i dag. Museerne er et anker i vores fælles historie og et vin-
due mod resten af verden.
I en tid, hvor vi bruger mere tid foran skærmene, og hvor vores virkelighed i højere
grad er bestemt af det filter, som sociale medier lægger ned over den demokratiske
samtale, er bevaring og formidling af vores fælles kultur- og naturarv og historie
vigtigere end nogensinde. Fake news florerer i stor stil og danner grobund for hi-
storieløse holdninger, samtidig med at vi i højere grad befinder os i vores egne algo-
ritmer og ekkokamre. Det er den virkelighed, som børn og unge i dag vokser op i,
og der må museerne være mødestedet, hvor vi kan være fælles om faktuel viden om
vores historie og natur samt om mødet med kunsten. Det styrker sammenhængs-
kraften.
Museer er centrale i alle dele af landet, og i kraft af deres betydning for samfun-
dets udvikling er det vigtigt, at befolkningen har adgang til relevante museer, så
befolkningen kan deltage aktivt i den fortsatte udvikling af demokrati og sam-
fundsliv. På samme måde er museer afgørende for, at vores børn og unge lærer,
hvem vi er, og hvad vi kommer fra, så de får et holdepunkt i en ellers hektisk tilvæ-
relse. Det er afgørende, at museerne er relevante og inddragende for vores børn og
unge, og at mulighederne for demokratisk dannelse ikke begrænses af postnum-
mer. Derfor skal der fortsat være adgang til museumstilbud af høj kvalitet i alle
dele af landet, ligesom alle dele af landet også rummer vigtig kultur- og naturarv.
16. maj 2024
Jour. nr. 150509
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
Museerne skaber samtidig et rum for vores familier, hvor store som små kan mø-
des om vores fælles fortid, og hvor generationshistorier kan skildres. Museerne
danner rammer for vores familiesamvær og hjælper forældre og bedsteforældre til
at formidle dansk og international kunst og historie til børn og børnebørn.
Det nuværende statslige tilskudssystem til statsanerkendte museer er ca. 20 år
gammelt, og aftalepartierne er enige om, at systemet er forældet. Aftalepartierne
ønsker en højere grad af dynamik, både i forhold til museernes mulighed for at på-
virke deres eget tilskud og i forhold til statsanerkendelse af nye museer. Ligeledes
har det været vigtigt for aftalepartierne at sikre klare kriterier og transparens.
På den baggrund er aftalepartierne enige om at gennemføre en gennemgribende re-
form af museumsområdet, som både omfatter en modernisering af museernes fag-
lige opgaver og en grundlæggende ny måde at fordele statens tilskud til statsaner-
kendte museer på, som understøtter museernes samfundsmæssige rolle, og så vi
har museer i hele landet. Med aftalen gøres der op med et fastlåst og forældet til-
skudssystem, og nye museer får mulighed for at blive statsanerkendt. Der ryddes
op i en række af de krav, der stilles til museerne, ligesom beskrivelsen af museer-
nes opgaver forenkles. Samtidig indebærer aftalen et historisk løft af den økonomi-
ske støtte til museerne på 75 mio. kr. årligt.
Det er en generationsinvestering i vores fælles fortælling, i vores demokratiske
dannelse og i vores forståelse af os selv.
Modernisering og forenkling
Kernen i at være et museum er museets
samling.
Samlingen er det, der adskiller
museer fra andre institutioner. Samlingen er central for det statslige engagement i
museerne, for det er en statslig opgave at sikre, at vi passer på de unikke samlin-
ger, der fortæller vores historie. Aftalepartierne er enige om at modernisere og for-
enkle museernes opgaver. Museernes arbejde skal bygges op omkring tre indbyrdes
afhængige opgaver: samlingsudvikling, formidling og vidensudvikling.
Gennem
samlingsudvikling
skal museerne sikre vigtig kultur- og naturarv for
fremtidens generationer. Museernes samlinger skal sikre vores historie og vores hi-
storiefortælling, være aktuelle og relevante, registreret og indberettet. Heri ligger
også et fokus på samlingsvaretagelsen, hvor museerne skal sikre, at samlingerne
er i den bedst mulige bevaringstilstand og forsvarligt opbevaret. Det er vigtigt, at
museerne udvikler deres samling, så samlingen hele tiden er relevant. Gennem
for-
midling
skal museerne arbejde for, at flere borgere i fremtiden vil besøge museerne
og få en ny forståelse for og et nyt perspektiv på sig selv og samfundet. Og gennem
vidensudvikling
skal museerne løbende generere ny viden om vores fælles kultur-
og naturarv til gavn for alle borgere.
De faglige opgaver skal styrke udviklingen på alle landets museer og sætte fokus
på, at opgaverne (samlingsudvikling, formidling og vidensudvikling) er vigtige, ud-
viklingsorienterede og gensidigt afhængige, men også tilpasset en moderne tid,
hvor museerne skal udvikle sig for fortsat at være relevante.
Side 2
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
Dynamik og minimumskrav
Der er behov for at skabe et mere dynamisk museumslandskab. Det er problema-
tisk, at det nuværende fastlåste tilskudssystem gør det svært for nye museer at
blive statsanerkendt, og at museer, der har vanskeligt ved at leve op til museums-
lovens krav, i praksis ikke fratages deres statsanerkendelse.
Partierne bag aftalen ønsker, at nye museer i højere grad skal kunne blive statsan-
erkendt, hvis de lever op til en række minimumskrav til indtjening (mindst 4 mio.
kr. årligt), antal besøgende (mindst 10.000 årligt) og antal forskningspublikationer
(mindst 1 publikation over tre år).
Samtidig skal de for at kunne blive statsanerkendt have en høj faglig kvalitet i de-
res arbejde og arbejde inden for et ansvarsområde, som bidrager til et sammen-
hængende og mangfoldigt museumslandskab.
Det er vigtigt for aftalepartierne, at der er statsanerkendte museer i alle dele af
landet og ambitionen er, at alle børn og unge skal vokse op i nærheden af et mu-
seum. På mindre øer er der langt fra det samme potentiale til at opnå højere be-
søgstal, og derfor imødekommes det i aftalen ved blandt andet at differentiere i
kravene. For disse museer vil minimumskravene derfor være 3 mio. kr. i indtæg-
ter og 8.000 årlige besøgende. Minimumskravet til forskning er det samme som for
øvrige museer.
Statsanerkendte museer, som ikke lever op til minimumskravene, skal kunne fra-
tages deres statsanerkendelse
.
Aftalepartierne er enige om, at de museer, som ikke
lever op til minimumskravene, får op til to år til at rette op på forholdene. Det be-
tyder, at museerne vurderes ud fra et toårigt gennemsnit af fx besøgstal. Museer
kan derfor tidligst fratages statsanerkendelsen tre år efter loven er trådt i kraft.
Nye museer, der ønsker at blive statsanerkendt, kan først opnå statsanerkendelse
to år efter loven er trådt i kraft.
Statsanerkendte museer skal som hidtil samarbejde om samlingsarbejde, opbeva-
ringsforhold, forskning, formidlingsformater mv. og derigennem bidrage til en posi-
tiv udvikling af det danske museumslandskab.
En nyt og enklere tilskudssystem
Et nyt tilskudssystem vil understøtte, at der er gode, veldrevne og unikke museer i
hele landet. På den baggrund er aftalepartierne enige om en tilskudsmodel, der be-
står af følgende tre elementer:
Et grundtilskud,
der tildeles på baggrund af en vurdering af betydningen af mu-
seets samling, som afspejler museets kerneopgaver i forhold til samlingsudvik-
ling.
Et variabelt incitamentsbaseret tilskud,
der tildeles på baggrund af, hvor mange
besøgende, museet tiltrækker; hvor mange børn og unge, museet tiltrækker;
Side 3
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0004.png
hvor mange indtægter, museet genererer; og hvor meget forskning, museet pro-
ducerer.
Et prioritetstilskud,
som er fastsat politisk.
Tilskudsmodellen fordeler en samlet økonomisk ramme på 565,7 mio. kr. årligt.
Et differentieret grundtilskud
Museernes samlinger udgør fundamentet for museernes opgaver, og museerne skal
arbejde med samlingsudvikling, som sikrer relevante samlinger, der danner ud-
gangspunkt for formidling og vidensudvikling. Det er en statslig opgave at sikre, at
statsanerkendte museer passer på og udvikler deres samlinger. Alle museer tilde-
les derfor et fast grundtilskud. Grundtilskuddets størrelse er differentieret i fem
kategorier baseret på en faglig, skønsmæssig vurdering af betydningen af museer-
nes samlinger, som afspejler museernes kerneopgaver i relation hertil.
Inden for kultur- og naturhistorie er der foretaget en vurdering af museernes sam-
linger med udgangspunkt i den geografiske udbredelse, altså om samlingen er ind-
samlet lokalt, regionalt, nationalt eller internationalt. Der er museer i hele landet,
der har arkæologisk ansvar, og som løfter en vigtig opgave med arkæologiske un-
dersøgelser. I anerkendelse af, at et arkæologisk ansvar er en vigtig opgave har
museets geografiske indsamlingsområde derfor ligeledes betydning for museets
indplacering. Der er også taget stilling til, om samlingen overordnet set har flere
genstande af særlig værdi, kvalitet eller betydning, som kan placere samlingens
betydning i en højere kategori end det geografisk afgrænsede indsamlingsområde.
Kunstmuseernes samlinger er vurderet ud fra, hvor repræsentativ den enkelte
samling er inden for museets ansvarsområde, samt samlingens betydning for den
samlede kunsthistorie og øvrige kunstsamlinger. Museerne inddeles på den bag-
grund i fem kategorier (1-5).
Tabel 1
De fem grundtilskudskategorier og tilskudsniveauer (mio. kr.)
Kategori 1 (41 museer)
Kategori 2 (27 museer)
Kategori 3 (16 museer)
Kategori 4 (6 museer)
Kategori 5 (5 museer)
Note: Tabellen er 2024-niveau, og tallene kan ændre sig.
1,5
2,5
3,5
10,5
23,0
Aftalepartierne anerkender, at en række mindre museer har haft vanskeligt ved at
få økonomien til at hænge sammen. Det er afgørende, at vi har museer i hele lan-
det, hvor museer har en afgørende betydning for lokalsamfundet, særligt i yderom-
råderne af landet. Derfor løftes museernes økonomiske grundlag ved et løft af det
laveste grundtilskudsniveau fra ca. 1,1 mio. kr. i dag til 1,5 mio. kr. Dermed løftes
Side 4
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
museumslandskabet i hele landet, og løftet understøtter, at der er adgang til muse-
umstilbud og dannelse, uanset hvor man bor. Grundtilskuddet kan aldrig blive la-
vere end 1,5 mio. kr.
64,17 pct. af den økonomiske ramme (svarende til 363 mio. kr.) går til grundtil-
skuddet.
Et variabelt incitamentsbaseret tilskudselement
Museer bør anspores til at gøre sig umage. Museer skal sikre, at de har en bæredyg-
tig økonomi, at de er relevante for alle og særligt for børn og unge, så flere - særligt
børn og unge - får glæde af museerne. Museerne skal fortsat være vidensinstitutio-
ner, der vedvarende udvikler ny viden om deres ansvarsområde(r) igennem forsk-
ning. På den baggrund er aftalepartierne enige om, at der indføres et incitaments-
baseret og variabelt tilskudselement med udgangspunkt i arbejdsgruppens bygge-
klodsmodel, hvor et museum kan få et ekstra tilskud, hvis de er gode til fx at til-
trække børn og unge. Tilskuddet tildeles særskilt på baggrund af hver af de fire pa-
rametre enkeltvis:
besøgende (30 pct. af tilskudselementet)
børn og unge (30 pct. af tilskudselementet)
indtægter (bestående af tilskud, herunder fx kommunalt tilskud og tilskud fra
fonde samt entréindtægter) (30 pct. af tilskudselementet)
fagfællebedømte forskningspublikationer (10 pct. af tilskudselementet)
’Besøgende’ og ’børn og unge’ omfatter personer, der har indløst billet til museets
udstilling eller indløst billet til undervisningsforløb.
De fire parametre er valgt, fordi de hver især afspejler centrale dele af museernes
opgaver med formidling og vidensudvikling.
Besøgende
Museerne skal gennem formidling sikre museumstilbud, som er relevante og vær-
difulde for borgere og samfund. Museerne skal vedblivende udvikle deres måde at
formidle på, så det kan nå ud til folk i alle aldre og forskellige brugergrupper, så
flere borgere, herunder turister, i fremtiden vil besøge museerne. Museerne vil der-
med også få incitament til at tiltrække flere borgere, som normalt ikke vil komme
på museerne, og derigennem få en ny forståelse for og et nyt perspektiv på sig selv
og samfundet.
Børn og unge
Museerne skal belønnes for at nå ud til børn og unge og være en central del af de-
res skoleundervisning. Museerne spiller også en vigtig rolle i vores familiesamvær,
og vi skal understøtte, at et museumsbesøg kan være en fælles familieoplevelse,
hvor børn oplever at komme på museum med deres familier. Børn og unge er vores
fremtid, og de skal fra barnsben have mulighed for at lære om dansk kultur- og na-
turarv – uanset hvor i landet de bor. Alle skal have adgang til kunst og til vores
fælles kultur- og naturarv, og museernes målrettede aktiviteter til børn og unge er
Side 5
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
afgørende for at styrke sammenhængskraften. Derfor tæller børn og unge med to
gange i tilskudsmodellen, da de både indgår i parameteret ’besøgende’, og i et sær-
skilt parameter. Det betyder, at børn og unge tæller dobbelt så meget som en vok-
sen besøgende i det variable tilskud. Samtidig tæller voksne besøgende, der betaler
entré, med i indtægtsparameteret.
Digitale tilbud er for nogle museer blevet en central del af deres formidling, og det
kommer kun til at fylde mere fremover. Der er i dag ikke tilstrækkeligt pålidelige
og meningsfulde opgørelser, der kan måle museernes digitale formidling, hvilket
arbejdsgruppen også konkluderede, hvorfor det på nuværende tidspunkt ikke ind-
går.
Indtægter
Økonomisk bæredygtighed er centralt for, at de statsanerkendte museer kan ud-
vikle museumstilbud af høj kvalitet samt drive og udvikle deres virksomhed. Muse-
erne skal have et incitament til at generere indtægter ud over det statslige tilskud,
både ved at generere entréindtægter og tiltrække støttemidler, herunder fra det
private erhvervsliv. Samtidig skal der være en kobling mellem det statslige og det
kommunale tilskud. På den baggrund indgår indtægter (inkl. entréindtægter,
fonde og kommunalt tilskud) i tilskudsmodellen.
Fagfællebedømte forskningspublikationer
Museerne skal gennem deres arbejde med vidensudvikling sikre, at der kontinuer-
ligt indsamles, analyseres og genereres viden om kultur- og naturarv, som kan an-
vendes og bringes i spil til gavn for forskning, borgere og samfund. Derfor skal mu-
seerne have en forpligtelse til at forske og skal publicere deres forskning i fagfælle-
bedømte medier. En forskningspublikation kan laves i et samarbejde mellem flere
museer, hvilket ansporer til samarbejde i museumslandskabet. Det betyder også,
at mindre museer med begrænsede ressourcer til at forske kan arbejde sammen om
forskningsprojekter for at leve op til minimumskravet.
Vidensudvikling er mere og andet end fagfællesbedømt forskning. Generel videns-
udvikling, fx undersøgelser, analyser, foldere, populærvidenskabelige artikler, årbø-
ger eller kataloger til udstillinger, er en vigtig del af museernes arbejde. Aftalepar-
tierne anerkender dog arbejdsgruppens vurdering om, at det på nuværende tids-
punkt er vanskeligt at understøtte med kvalitetsdata.
Beregning af det variable tilskud
Museerne vil kunne opnå et eller flere tillæg afhængigt af, hvor mange besøgende,
besøgende børn og unge, indtægter og forskningspublikationer, de har. Hvis et mu-
seum tiltrækker mange besøgende og fx ligger i top 5 pct. af de museer, der har flest
besøgende, så vil der udløses et særtilskud herfor. På samme måde med børn og
unge, indtægter og forskning. På den måde kan museer få flere ekstra tilskud af-
hængig af deres præstation. Museerne skal være i den øverste halvdel inden for
hvert parameter for at få et tilskud for det parameter. De øverste 5 pct. (de 5 pct.,
der har haft flest besøgende) får et højt ekstra tilskud. De næste 5 pct. får et mindre
tilskud osv.
Side 6
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0007.png
50%
5%
5%
5%
5%
5%
5%
5%
5% 5% 5%
Museerne har altså selv mulighed for at påvirke deres tilskud, og det skaber incita-
menter til at fokusere på at tiltrække gæster, generere indtægter og producere
forskning.
Aftalepartierne er enige om, at 23,93 pct. af den økonomiske ramme (svarende til
135,4 mio. kr.) går til det variable tilskud. Det fordeles således mellem de fire para-
metre: besøgende (30 pct.), børn og unge (30 pct.), indtægter (30 pct.) og fagfællebe-
dømte forskningspublikationer (10 pct.).
Prioritetstilskud til udvalgte museer
Aftalepartierne anerkender, at en objektiv model ikke tager højde for alt. Derfor er
aftalepartierne enige om, at der fordeles et politisk fastsat prioritetstilskud.
Fordelingen af prioritetstilskud fremgår af tabel 3. Fordelingen af prioritetstilskud
evalueres efter en periode på 5 år. På den måde er der mulighed for at tilpasse for-
delingen af prioritetstilskuddene, hvis der sker store ændringer i museernes til-
skud i tilskudsmodellen. Niveauerne for de kommunale tilskud vil indgå i evalue-
ringen for at sikre fortsat stor økonomisk opbakning til museerne i de enkelte kom-
muner.
Aftalepartierne er endvidere enige om at mødes, inden der er gået fire år, med hen-
blik på at drøfte reformen.
11,90 pct. af den økonomiske ramme (svarende til 67,3 mio. kr.) går til prioritetstil-
skud.
Museumsnævn
Det skal ikke være en politisk beslutning, om nye museer skal statsanerkendes el-
ler eksisterende museer skal miste deres statsanerkendelse.
Side 7
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
Derfor er aftalepartierne enige om at placere en række kompetencer hos et nyt uaf-
hængigt og upartisk nævn, Museumsnævnet, for at sikre uafhængige og fagligt
funderede vurderinger. Det gælder:
Kompetencen til at træffe afgørelse om tildeling og fratagelse af statsanerken-
delse. Nye museer, der ønsker at blive statsanerkendt, og som opfylder kravene,
kan ansøge om statsanerkendelse ved Museumsnævnet. Samtidig kan nævnet
træffe afgørelse om, at museer, der ikke lever op til kravene, skal fratages deres
statsanerkendelse.
Kompetence til at træffe afgørelse om museernes placering i grundtilskudskate-
gorier. Museer kan indbringe museets indplacering i grundtilskudskategori for
nævnet, hvis der fx er sket ændringer i museets samling. Nævnet kan i særlige
tilfælde af egen drift forholde sig til og potentielt ændre enkelte museers indpla-
cering i en grundtilskudskategori. Hvis et museum flyttes til en højere grundtil-
skudskategori, modregnes deres stigning i grundtilskud i museets prioritetstil-
skud. Midlerne tilføres i stedet til det variable tilskudselement.
For museer, der fusionerer eller deler sig op i flere enheder (spalter sig), skal
Museumsnævnet foretage en ny faglig vurdering af, om museerne fortsat skal
være statsanerkendte i deres nye organisation, herunder deres evt. indplacering
i grundtilskudskategorier. Ved
fusion
bliver det variable tilskud beregnet på
baggrund af sammenlagte data for de fusionerede museer. De fusionerede mu-
seer beholder deres eventuelle prioritetstilskud. Ved
spaltning
findes der ikke
særskilte data for de nye (delte) museer – derfor bortfalder muligheden for at få
et variabelt tilskud i tre år, hvorefter det variable tilskud igen kan beregnes.
Prioritetstilskud bortfalder ved spaltninger og tilføres i stedet til det variable
tilskudselement.
Museumsnævnet vil bestå af syv medlemmer, herunder en nævnsleder, som alle
beskikkes af kulturministeren for en fireårig periode. Kommunernes Landsfor-
ening og Organisationen Danske Museer indstiller et medlem hver. Kulturministe-
ren udpeger fem medlemmer, hvoraf et medlem skal komme fra et af de andre nor-
diske lande. Ved udpegning af Museumsnævnets medlemmer, kommer aftaleparti-
erne med input til sammensætningen.
Nævnets medlemmer skal tilsammen besidde høj faglig ekspertise inden for muse-
ernes tre indbyrdes afhængige opgaver; samlingsudvikling, formidling og vidensud-
vikling og dække både hhv. kunsthistorie, kulturhistorie, herunder arkæologi, og
naturhistorie. Medlemmerne skal således samlet set have bred viden om det dan-
ske museumslandskab, herunder kendskab til museumsdrift, faglig opgavevareta-
gelse og viden om de statsanerkendte museer.
Risikobaseret tilsyn
Det er centralt for aftalepartierne, at der skal gøres op med unødvendigt bureau-
krati og kontrol med museerne. Kulturministeriets tilsyn, som indebærer omfat-
tende vurderinger af det kvalitative niveau i museernes varetagelse af de lovbe-
stemte opgaver, skal derfor revideres og slankes. Der udvikles et nyt fagligt tilsyn,
Side 8
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
der er risikobaseret og markant reduceret i forhold til det nuværende tilsyn. Et for-
mål hermed er også at sikre administrative lettelser. Det nye tilsyn har fokus på
opfyldelse af minimumskravene til statsanerkendelse (besøgende, indtægter og
forskningspublikationer) samt de tre indbyrdes afhængige opgaver: samlingsudvik-
ling, vidensudvikling og formidling.
Genberegning af tilskudsmodellen
Det variable tilskud tager udgangspunkt i et treårigt gennemsnit for museernes be-
søgstal (herunder børn og unge), indtægter og forskningspublikationer, og de genbe-
regnes årligt. På den måde sikres det, at der både er forudsigelighed og dynamik i
det variable tilskud.
Den økonomiske ramme til de statsanerkendte museer er fast. Hvis flere museer
bliver statsanerkendt, eller et museum rykker til en kategori med et højere grund-
tilskud, ændres rammen dermed ikke. Effekten af nye statsanerkendelser eller mu-
seer, der rykker til en højere grundtilskudskategori, vil derfor være, at andelen af
rammen, der går til grundtilskud, stiger – på bekostning af det variable tilskuds
andel. For at sikre, at der fortsat er en passende andel af rammen til det variable
tilskud, er aftalepartierne enige om, at grundtilskuddet aldrig kan optage mere end
70 pct. af den samlede økonomiske ramme. Grundtilskuddet til kategori 1 kan aldrig
blive lavere end 1,5 mio. kr.
Øvrige aftaleinitiativer
Rejsehold
De museer, der som konsekvens af en ny tilskudsmodel står til at miste en betyde-
lig del af deres statslige driftstilskud, vil få tilbudt besøg af et nyoprettet rejsehold
fra Slots- og Kulturstyrelsen. Rejseholdet kan efter aftale med museet understøtte
en dialog med relevante kommuner, fonde, og øvrige samarbejdspartnere. Det kan
fx handle om hjælp til at udarbejde en handleplan, hvilket typisk vil ske i samråd
med de(n) tilskudsgivende kommune(r).
Udviklingspulje
Aftalepartierne er enige om at oprette en udviklingspulje, hvorfra der kan ydes
støtte til konkrete projekter og initiativer. Det inkluderer museernes arbejde med
at nå nye eller underrepræsenterede brugergrupper, fx gennem nye formidlingsme-
toder. Det inkluderer også udvikling af partnerskaber og formidling uden for muse-
ernes egne besøgssteder, fx i form af udstillinger på arbejdspladser, hospitaler, i of-
fentlige rum eller som involverende digitale formidlingsprojekter. Udviklingspuljen
kan søges af statsanerkendte museer i grundtilskudskategori 1-3. Museerne kan
samarbejde med alle statsanerkendte og statslige museer og andre relevante sam-
arbejdspartnere som fx folkeskoler, erhvervsliv og biblioteker om projekter. Aftale-
partierne er enige om at afsætte 10,0 mio. kr. årligt til udviklingspuljen.
Undersøgelse om vidensudvikling, ikke-brugere og digitale brugere
Aftalepartierne er enige om at igangsætte en undersøgelse, der skal afdække om det
på sigt vil være muligt at måle på vidensudvikling, som ikke er forskning, digitale
Side 9
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0010.png
brugere og ikke-brugere, herunder socialt udsatte, samt om børn og unge kan udvi-
des til unge op til 21 år med henblik på, at det evt. på sigt kan indgå som parameter
i det variable tilskud. Undersøgelsen finansieres via udviklingspuljen i dens første
år.
Øvrigt
Danmark bygger på ordnede forhold på arbejdsmarkedet, og aftalekredsen forven-
ter, at de statsanerkendte museers bestyrelser sikrer, at museumsdriften foregår i
respekt for dette.
Økonomisk ramme
Aftalepartierne er enige om, at der er behov for et økonomisk løft af de statsaner-
kendte museer. Den økonomiske ramme til driftstilskud til de statsanerkendte mu-
seer hæves således varigt med 75 mio. kr. årligt fra 2025. Endvidere gennemføres
der en sanering af eksisterende puljer på Kulturministeriet område. Midlerne her-
fra vil fremover indgå i tilskudsmodellen og i udviklingspuljen. Aftalepartierne er
endvidere enige om fra og med 2025 at prioritere 5 mio. kr. årligt fra det kulturelle
aktstykke til prioritetstilskuddet
Tabel 2
Økonomisk ramme for aftale om museumsreform, 2024-pl
2025 og varigt
Nuværende ramme
Varigt rammeløft som følge af politisk aftale
Sanering af eksisterende puljer på Kulturministeriets område
-
-
I alt
Kilde: Kulturministeriets beregninger
473,6
75,0
22,1
12,1
10,0
5,0
575,7
Heraf til supplering af tilskudsmodellens økonomiske ramme
Heraf til ny udviklingspulje
Omprioritering af midler fra det kulturelle aktstykke
Ikrafttræden og indfasning af reformen
Reformen gennemføres ved lovforslag i efteråret 2024 og træder i kraft den 1. ja-
nuar 2025. Aftalepartierne er enige om, at det er afgørende at sikre museerne en
passende indfasningsperiode, så de får mulighed for at omstille sig – særligt de
museer, som står til en nedgang i det statslige tilskud. Tilskudsmodellen indfases
derfor over en periode på 4 år, således at modellen er fuldt ud indfaset i 2028.
Museer, der får et lavere tilskud, får en blød indfasning, så museernes tilskud fal-
der langsomt og med samme beløb hvert år i de fire indfasningsår. Det giver muse-
erne tid til løbende at omstille sig. Museer, der får et højere tilskud, oplever med
Side 10
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
det samme virkningen heraf, så museerne hurtigt får gavn af deres nye tilskudssi-
tuation. Dette kan kun lade sig gøre, fordi den samlede ramme løftes og bruges
fuldt ud hvert år i hele indfasningsperioden.
Museer, der står til at få et mindre tilskud end i dag, kan vælge at lade deres ind-
placering i grundtilskudskategori indbringe for Museumsnævnet et år efter refor-
men er trådt i kraft, dvs. tidligst 1. januar 2026, hvorefter Museumsnævnet vil
have kompetence til at kunne ændre deres indplacering i grundtilskudskategori,
både til en lavere eller en højere grundtilskudskategori. Museer, der står til at få et
højere tilskud end i dag, kan indbringe deres indplacering for Museumsnævnet,
når reformen er fuldt indfaset, dvs. efter fire år.
Der tages forbehold for, at initiativer, der indeholder statsstøtte, skal kunne stats-
støttegodkendes.
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
__________________________________
Side 11
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0012.png
Tabel 3
Konsekvensberegninger for de 95 statsanerkendte museer
NB. Konsekvensberegninger er alene udtryk for beregnet tilskud pba. historiske data.
Beregninger tager desuden ikke højde for forventede adfærdsændringer.
Beregninger er foretaget på baggrund af data fra 2018-2022. Frem mod udregningen af til-
skuddet for 2025 vil datagrundlaget blive opdateret med 2023-tal, så datagrundlaget bliver
årene 2019-2023. Grundet indfasningen vil museerne ikke modtage det nye tilskud (”samlet
beregnet tilskud”) i 2025.
Beregninger af tilskuddene for
besøgende
og
børn og unge
tager alene udgangspunkt i be-
søgende i museernes udstillinger. Fra 2027 vil besøgende i museernes faglige arrangementer
uden for og på museerne også indgå i beregningerne.
Tallene er angivet i mio. kr. og er afrundet til en decimal.
Kate- Tilskud Grundtilskud Prioritets- Samlet be-
gori
2024
og variabelt tilskud
regnet til-
tilskud
skud
Region Nordjylland
Kunsten Museum of Modern Art Aalborg
3
2,8
5,4
-
5,4
Limfjordsmuseet
2
1,2
2,5
-
2,5
Læsø Museum
1
1,2
1,5
-
1,5
Museum for Forsyning og Bæredygtighed
1
1,2
1,5
-
1,5
- MOSS
Museum Mors
1
1,6
1,6
-
1,6
Museum Thy
2
1,8
3,6
-
3,6
Nordjyllands Kystmuseum
2
3,8
4,6
-
4,6
Nordjyske Museer
3
6,1
5,7
0,5
6,2
Skagens Kunstmuseer
3
1,9
6,1
-
6,1
Vendsyssel Historiske Museum
2
4,5
3,2
0,6
3,8
Vendsyssel Kunstmuseum
1
1,1
1,5
-
1,5
Vesthimmerlands Museum
1
1,4
1,6
-
1,6
Region Midtjylland
ARoS Aarhus Kunstmuseum
5
25,3
31,2
-
31,2
De kulturhistoriske museer i Holstebro
2
6,2
4,6
1,4
6,0
Den Gamle By, Danmarks Købstadsmu-
4
16,8
19,7
4,0
23,7
seum
Energimuseet
3
2,1
3,9
-
3,9
Gammel Estrup Danmarks Herregårds-
3
2,6
5,0
-
5,0
museum
Glud Museum
1
1,8
1,5
0,3
1,8
HEART Herning Museum of Contempo-
1
1,6
1,8
-
1,8
rary Art
Holstebro Kunstmuseum
1
1,5
1,5
-
1,5
Industrimuseet
2
1,3
2,6
-
2,6
KØN - Gender Museum Denmark
3
1,2
3,9
-
3,9
Lemvig Museum
1
1,3
1,5
-
1,5
Moesgaard Museum
5
21,8
30,3
-
30,3
Museum Horsens
1
3
4,1
-
4,1
Museum Jorn
2
1,2
2,9
-
2,9
Museum Midtjylland
2
2,7
2,6
-
2,6
Museum Salling
1
4
2,5
1,5
4,0
Museum Silkeborg
1
2,2
1,7
0,3
2,0
Museum
Side 12
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0013.png
Museum
Museum Skanderborg
Museum Østjylland
Naturhistorisk Museum
Randers Kunstmuseum
Ringkøbing Fjord Museer
Skovgaard Museet
Struer Museum
Viborg Museum
Billund Kommunes Museer
Esbjerg Kunstmuseum
Faaborg Museum
Kunstmuseet Trapholt
Kunstmuseum Brandts
Langelands Museum
Marstal Søfartsmuseum
Middelfart Museum
Museerne i Fredericia
Museet Sønderskov
Museum Give
Museum Kolding
Museum Odense
Museum Sydfyn
Museum Sønderjylland
Museum VEST
Museum Vestfyn
Naturama
Ribe Kunstmuseum
Vardemuseerne
Vejen Kunstmuseum
VejleMuseerne
Øhavsmuseet Faaborg
Østfyns Museer
Fuglsang Kunstmuseum
Greve Museum
KØS Museum for kunst i det offentlige
rum
Museet for Samtidskunst
Museum Lolland-Falster
Museum Sydøstdanmark
Museum Vestsjælland
ROMU
Sorø Kunstmuseum
Vikingeskibsmuseet
Østsjællands Museum
Arbejdermuseet
ARKEN Museum for Samtidskunst
Bornholms Kunstmuseum
Kate- Tilskud Grundtilskud
gori
2024 og variabelt
tilskud
1
1,1
1,8
2
3,4
5,0
3
6
5,2
2
1,2
2,6
1
4,8
5,3
1
1,2
1,6
1
1,5
1,5
1
1,6
1,6
Region Syddanmark
1
1,2
1,5
1
1,3
1,7
1
1,1
1,6
2
2,3
3,7
3
2,5
4,3
2
1,5
2,9
1
1,1
1,6
1
1,1
1,5
1
1,8
1,5
1
1,9
1,6
1
1,1
1,5
1
2,4
1,5
3
5,9
11,8
2
2,4
3,0
5
34,9
26,5
3
8,4
9,9
1
1,3
1,5
2
5,1
4,2
2
1,3
2,5
2
3,4
8,2
1
1,2
1,5
2
9
3,7
1
1,4
1,7
2
3,3
4,1
Region Sjælland
2
4,1
2,5
1
2,3
1,5
3
2,5
1
1,7
2
7,4
2
9,3
2
10
3
6,4
1
2,3
3
7,2
2
2,6
Region Hovedstaden
4
5,5
4
34,9
1
1,1
3,5
1,5
3,3
7,8
3,5
6,4
1,5
6,4
3,5
12,8
13,2
1,5
Prioritets- Samlet be-
tilskud
regnet til-
skud
-
1,8
-
5,0
0,3
5,5
-
2,6
-
5,3
-
1,6
-
1,5
-
1,6
-
-
0,75
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
-
-
7,0
-
-
0,25
-
-
-
5,0
-
-
1,6
0,8
-
0,2
4,1
1,5
6,5
-
0,85
1,2
-
-
15,0
0,75
1,5
1,7
2,3
3,7
4,3
2,9
1,6
1,5
1,5
1,6
1,5
2,0
11,8
3,0
33,5
9,9
1,5
4,4
2,5
8,2
1,5
8,7
1,7
4,1
4,1
2,3
3,5
1,7
7,4
9,3
10,0
6,4
2,4
7,6
3,5
12,8
28,2
2,3
Side 13
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil udarbejde en oversigt over hhv. den nuværende fordeling af museumsstøtten og fordelingen af støtten efter museumsreformen er trådt i kraft?
2926478_0014.png
Museum
Bornholms Museum
Danmarks Tekniske Museum
Dansk Jødisk Museum
Designmuseum Danmark
Frederiksbergmuseerne
Furesø Museer
Historie & Kunst
Industrimuseet Frederiks Værk
Kastrupgårdsamlingen
Kongernes Samling (inkl. Koldinghus)
Kroppedal Museum
Louisiana Museum of Modern Art
M/S Museet for Søfart
Museerne Helsingør
Museum Amager
Museum Nordsjælland
Nivaagaards Malerisamling
Ny Carlsberg Glyptotek
Rudersdal Museer
Willumsens Museum
Anm.:
Kilde:
Kate- Tilskud Grundtilskud
gori
2024 og variabelt
tilskud
1
1,1
2,3
3
6,6
4,5
3
1,1
3,5
4
17,2
13,1
1
1,1
1,9
1
1,1
1,6
3
2,1
7,2
1
1,1
1,5
1
1,1
1,5
4
9,9
17,8
2
5,7
2,5
5
35,8
30,4
4
8,1
12,0
1
1,1
1,5
1
1,1
1,5
2
4,3
2,7
2
1,2
2,9
5
30,6
28,7
1
1,1
1,5
2
1,2
2,5
Prioritets- Samlet be-
tilskud
regnet til-
skud
-
2,3
2,1
6,6
-
3,5
2,5
15,6
0,25
2,1
-
1,6
-
7,2
-
1,5
-
1,5
-
17,8
3,0
5,5
3,35
33,8
-
12,0
-
1,5
-
1,5
1,0
3,7
-
2,9
0,2
28,9
-
1,5
-
2,5
Regneeksempler tager ikke højde for forventede adfærdsændringer.
Data til konsekvensberegninger er fra museernes regnskabsindberetning til Slots- og Kulturstyrelsen
2018-22 (indtægter), Danske Museer i Tal 2018-22 (antal forskningspublikationer) og Danmarks
Statistik 2018-22 (antal besøgende).
Side 14