Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2956146_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. december 2024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 53 (Alm. del), som Folketingets Kulturudvalg har stillet til
ministeren for grøn trepart den 19. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen
(DD).
Spørgsmål nr. 53 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg
”Vil
ministeren redegøre for om landbrugsarealer omfattet af den grønne trepartsaftale af 18. november
2024, og som i de kommende år skal omdannes til lavbundsjorde eller hvor der skal plantes skov, forud
for omdannelsen skal undersøges for arkæologiske spor, så sådanne umistelige spor fra fortiden og vore
forfædre ikke ødelægges eller går tabt, når landbrugsjorden enten oversvømmes eller overgår til skov?
Vil ministeren endvidere give et estimat på, hvad sådanne arkæologiske forundersøgelser i givet fald vil
koste, og hvem der skal betale?”
Svar
Indsatserne for udtagning af lavbundsjorder og skovrejsning, som følge af
Aftale om Implementering af
et Grønt Danmark,
er implementeret i en række ordninger som administreres af Styrelsen for Grøn
Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV) samt Naturstyrelsen (NST). Jeg har derfor forelagt spørgsmålet
til SGAV, som oplyser følgende:
”Rammerne
for sikring og beskyttelse af fortidsminder og arkæologiske levn ifm. den fysiske planlæg-
ning og forberedelse af jordarbejder følger af museumslovens kapitel 8. Projektinitiering og etablering
af lavbunds- og skovrejsningsprojekter
1
skal derfor i udgangspunktet følge nedenstående tilgang med
inddragelse af det lokale museum med arkæologisk ansvar og Slots- og Kulturstyrelsen:
1.
Arkæologisk udtalelse og arkivarisk kontrol
Det lokale museum med arkæologisk ansvar udarbejder en udtalelse om, hvorvidt der er væsentlige for-
tidsminder på et givent, ønsket projektareal. Udtalelsen indeholder en arkivarisk kontrol, der bygger på
kendt viden, dvs. museets generelle viden om de lokale forhold og tidligere registreringer af arkæologi-
ske fund i området. Alle projekter er underlagt den arkivariske kontrol, og på den baggrund vurderer
museet, om det er nødvendigt, at foretage en fysisk forundersøgelse for at give en udtalelse (trin 2).
Udgifter til dette arbejde afholdes af Slots- og Kulturstyrelsen, jf. museumsloven.
1
Lavbunds- og skovrejsningsprojekter gennemføres bl.a. igennem en række ordninger, som administreres af SGAV
og NST: klima-lavbundsprojekter (NST), tilskudsordning til vand- og klimaprojekter (SGAV), klima-lavbundsord-
ningen (SGAV), statslig skovrejsning (NST) og tilskudsordning til privat skovrejsning (SGAV).
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ministeren vil redegøre for om landbrugsarealer omfattet af den grønne trepartsaftale af 18. november 2024?
2.
Arkæologiske forundersøgelser og overvågning
Den arkæologiske forundersøgelse foretages, såfremt den arkivariske kontrol har vist, at det er nødven-
digt med en fysisk forundersøgelse. Forundersøgelsen har til formål at afklare, om der er bevaret
væ-
sentlige
fortidsminder, herunder også hvorvidt det ønskede projektareal helt eller delvist kan frigives til
jordarbejder, eller om der er behov for en arkæologisk undersøgelse for at dokumentere fortidsminder
på stedet. Budget og den faglige begrundelse for at igangsætte den arkæologiske forundersøgelse skal
godkendes af Slot- og Kulturstyrelsen, før en forundersøgelse kan igangsættes. Det vil fremgå af resul-
tatet af den arkæologiske forundersøgelse, hvor der eventuelt er arkæologiske interesser, der giver an-
ledning til videre undersøgelse (trin 3), dog forudsat at projektejer ønsker at fastholde det ønskede pro-
jektareal.
For så vidt angår udgifter til arkæologiske forundersøgelser i konkrete lavbunds- og skovprojekter, skøn-
ner styrelsen, at det gennemsnitligt beløber sig til 40-45.000 kr./hektar. Det er i den forbindelse vigtigt
at være opmærksom på, at udgiften er betinget af konkrete forhold, at der er store forskelle mellem
projekterne, og at der typisk kun er behov for at foretage forundersøgelse på mindre end 20 pct. af det
ønskede projektareal. Udgifter til den arkæologiske forundersøgelse kan dækkes i ordningerne.
3.
Arkæologisk undersøgelse
Den arkæologiske undersøgelse gennemføres, hvis det ifm. den arkæologiske forundersøgelse er vurde-
ret, at jordarbejdet indebærer en risiko for at ødelægge væsentlige fortidsminder på arealet, og når pro-
jektejer ønsker at fastholde det ønskede projektareal. Projektejer har også mulighed for at ændre det
ønskede projektareal, så projektet ikke påvirker fortidsminder. Budget og den faglige begrundelse for at
igangsætte den arkæologiske undersøgelse skal godkendes af Slots- og Kulturstyrelsen, før en undersø-
gelse kan igangsættes.
Arkæologiske undersøgelser er omkostningstunge, og det kan derfor ikke udelukkes, at de kan være år-
sag til, at et projekt ikke bliver gennemført. Udgifter til arkæologiske undersøgelser kan i udgangspunk-
tet ikke dækkes i ordningerne.”
Jeppe Bruus
/
Charlotte Brøndum
2