Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2952823_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
10. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har 14. november, efter ønske fra Katrine Daugaard (LA),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 47 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren forholde sig til operasanger Mathias Hedegaaards kritik i episoden: »For
få danske studerende på de danske operauddannelser« i programmet »Puls« på P2 den
30. oktober 2024 og redegøre for, om ministeren er enig i, at vi bør gøre en indsats for,
at flere danskere, bliver dygtige nok til at komme ind på vores videregående musikalske
uddannelser samt få job efterfølgende? Herunder hvilke initiativer ministeren i så fald
vil tage med dette formål?
Svar:
Kritikken fra Mathias Hedegaard retter sig særligt mod Operaakademiet og den føde-
kæde, som forbereder danske sangtalenter til optagelse på Operaakademiet.
Jeg er enig i, at det er vigtigt, at vi i Danmark har en stærk musikalsk fødekæde, som
er med til at forme og uddanne bl.a. sangtalenter, der er dygtige nok til at komme ind
på de danske musikkonservatorier. Det var bl.a. også derfor, at jeg og flere af folketin-
gets partier i maj 2023 præsenterede Musikhandlingsplan 2023-2026. Musikhandlings-
planen sikrede et løft af musiklivet på 66 mio. kr. og satte fokus på talentudvikling, så
flere kan se en karriere for sig i musikken og få gode rammer for at udfolde sit musikal-
ske potentiale. Initiativerne i musikhandlingsplanen er stadig ikke fuldt implemente-
ret, og jeg vil afvente og se resultaterne førend jeg igangsætter nye tiltag, som retter sig
mod den musikalske fødekæde.
Operaakademiet er en 2-årig kandidatuddannelse, som udbydes af Det Kongelige Dan-
ske Musikkonservatorium
(”DKDM”)
i samarbejde med Det Kongelige Teater. Opera-
akademiet og DKDM er dog ikke de eneste vej til at blive operasanger i Danmark. Både
Det Jyske Musikkonservatorium og Syddansk Musikkonservatorium har en uddannel-
sesretning inden for klassisk sang, herunder opera. Der er således mange veje til at
blive operasanger i Danmark. Jeg har dog forelagt kritikken for DKDM, som svarer føl-
gende:
Dok. nr. 196391
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren er enig i, at vi bør gøre en indsats for, at flere danskere, bliver dygtige nok til at komme ind på vores videregående musikalske uddannelser samt få job efterfølgende? Herunder hvilke initiativer ministeren i så fald vil tage med dette formål?
”Sanguddannelserne
på DKDM og Operaakademiet forbereder studerende til et bredt og
internationalt arbejdsmarked som korsangere, operasangere, solister, undervisere og
iværksættere.
Bacheloruddannelserne på DKDM tiltrækker årligt mange kvalificerede danske ansø-
gere, primært fra MGK. De fleste med karaktererne 10 og 12 optages. To tredjedele af de
ansøgere, der tilbydes optag på Operaakademiets kandidat- og solistuddannelser, har
baggrund fra DKDM.
Sangere udvikler sig i forskelligt tempo, og de, der ikke uddannes på Operaakademiet
enten fordi de ikke optages eller fordi, de ikke ønsker at søge - kan fortsætte kandidat- og
solistuddannelse enten på danske konservatorier eller i udlandet. En del af de sangere,
der ikke er uddannet på Operaakademiet, opnår også succes som operasangere.
Dimittendledigheden for DKDM’s
studerende var i 2022 på 3,9 %, hvilket indikerer gode
beskæftigelsesmuligheder, selvom dette ikke nødvendigvis er udtryk for, at alle har op-
nået drømmejobbet.
Der er løbende dialog mellem DKDM, Det Kongelige Teater og Dansk Skuespillerforbund
samt øvrige interessenter med henblik på hensigtsmæssig tilpasning og udvikling af Ope-
raakademiets uddannelser, herunder tilrettelæggelse af praktikforløb.”
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2