Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2953748_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
10. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har 12. november 2024, efter ønske fra Katrine Daugaard
(LA) og Søren Espersen (DD), stillet mig følgende spørgsmål nr. 40 (alm. del), som jeg
hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren, evt. med inddragelse af Finansministeriet, redegøre for fortolkningen af
budgetvejledningen forklaret med den konkrete sags tal og fakta og vil ministeren i
denne sammenhæng svare på tre afgørende spørgsmål:
1: Skal éngangsbetalingen medregnes som husleje i bindingsperioden?
2: Udgør lejeaftalen med Egmont én samlet kontrakt eller to, der har hver sin tærskel-
værdi?
3: Gælder Bygningsstyrelsens tærskelværdi, når styrelsen reelt set ikke er involveret i
projektet?
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af KUU alm. del (2023-24) spm. 35. Nedenfor følger her-
udover svar på de tre underspørgsmål, hvor jeg har indhentet bidrag fra Bygningssty-
relsen, der har indgået lejekontrakter vedr. Filmtaget. Bygningsstyrelsen oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Ad
underspørgsmål 1)
Jf. Budgetvejledning 2021, pkt. 2.7.4.3, er udgangspunktet for vurdering af forelæggel-
sesgrænsen statens samlede lejeforpligtelse i bindingsperioden. Bygningsstyrelsen tager
udgangspunkt i huslejen tilknyttet lejekontrakten, når Bygningsstyrelsen vurderer kra-
vene for forelæggelse for Finansudvalget for de lejekontrakter, som styrelsen indgår.
Statslige institutioner kan have en række udgifter forbundet med indgåelse af et lejemål,
herunder udgifter til særlige installationer eller ombygninger, som er nødvendige ift. va-
retagelsen af de konkrete funktioner, som en institution har. Denne type udgifter er ikke
omfattet af det gældende regelsæt for huslejeordningen, da der er tale om en kontrakt
med en privat udlejer, og skal afholdes af institutionen inden for institutionens egne øko-
nomiske og bevillingsmæssige rammer. Hvorvidt omkostninger til særinstallationer eller
Dok. nr. 195643
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm., om ministeren evt. med inddragelse af Finansministeriet, vil redegøre for fortolkningen af budgetvejledningen forklaret med den konkrete sags tal og fakta?
2953748_0002.png
ombygninger i forbindelse med et privat lejemål indgår i huslejen, eller kræves finansie-
ret særskilt af lejer/bruger af ejendommen, afhænger af den konkrete forhandling med
udlejer.
Ad underspørgsmål 2)
Antallet af allonger har ikke betydning for Bygningsstyrelsens vurdering af behovet for
forelæggelse af indgåelse af et privat lejemål. Vurderingen om behovet for forelæggelse
sker ud fra en samlet vurdering af gældende kontrakter.
Ad underspørgsmål 3)
Budgetvejledningens regler for indgåelse af lejemål med en privat udlejer gennem Byg-
ningsstyrelsen fremgår af pkt. 2.7.4.3 Indgåelse af huslejekontrakt:
"Ved Bygningsstyrelsens indgåelse af huslejekontrakt med en privat udlejer, hvor
huslejekontrakten indeholder uopsigelighed for lejer, og statens lejeforpligtelse op-
gjort for hele uopsigelighedsperioden under ét udgør 100 mio. kr. eller derover,
skal indgåelsen af huslejekontakt forelægges for Folketingets Finansudvalg".
Statens lejeforpligtelse opgjort for uopsigelighedsperioden overstiger ikke forelæggelses-
grænsen, hverken efter tillæg 16, 17 eller 18.
Bygningsstyrelsen har ikke ansvar for byggeprojektet. Dermed er forelæggelsesgrænsen
for Bygningsstyrelsens byggeprojekter, jf. budgetvejledningen, pkt. 2.7.4.1, ikke gældende
i det konkrete byggeprojekt.”
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2