Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2949483_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
4. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har 10. november 2024, efter ønske fra Charlotte Broman
Mølbæk (SF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 33 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren bekræfte, at tjenester som LinkedIn, TikTok, Facebook, Instagram og
YouTube er omfattet af ophavsretslovens § 52 c og oplyse tjenesternes omsætning i
Danmark?
Svar:
Vurderingen af, om en virksomhed betragtes som en udbyder af en onlineindholdsde-
lingstjeneste er baseret på ophavsretslovens § 52 c. Det fremgår af loven, at en udbyder
af en informationssamfundstjeneste skal have som hovedformål eller et af sine hoved-
formål at lagre og give almenheden adgang til en stor mængde værker eller frembrin-
gelser beskyttet efter §§ 65-71, som uploades af dens brugere.
Det er en konkret vurdering om en tjeneste lagrer og giver adgang til store mængder af
beskyttet indhold. Vurderingen er baseret på en række kriterier, som fremgår af forar-
bejderne til bestemmelsen. Af forarbejderne fremgår, at der skal lægges vægt på tjene-
stens publikum og antallet af filer med ophavsretligt beskyttet indhold, som uploades af
tjenestens brugere. Det er dog en forudsætning, at den pågældende tjeneste skal spille
en vigtig rolle på markedet for onlineindhold ved at konkurrere med andre onlinetjene-
ster om det samme publikum. Formålet med tjenestens aktiviteter skal enten direkte
eller indirekte være at opnå fortjeneste og samtidig at organisere, promovere, markeds-
føre eller kategorisere indholdet med henblik på at tiltrække et større publikum.
Kriterierne er fastsat på baggrund af EU-lovgivningen.
Der er på EU-niveau taget stilling til, at YouTube vil være omfattet af bestemmelsen.
Det er dog ikke muligt for mig at vurdere om de andre konkrete tjenester tilsvarende er
omfattet, da der mig bekendt endnu ikke er afsagt domme eller kendelser på området i
hverken Danmark eller andre lande, vi normalt sammenligner os med. Det ville dog
overraske mig, hvis ikke nogen af de nævnte tjenester var omfattet på samme måde
som YouTube.
Dok. nr. 194096
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om ministeren vil bekræfte, at tjenester som LinkedIn, TikTok, Facebook, Instagram og YouTube er omfattet af ophavsretslovens § 52 c og oplyse tjenesternes omsætning i Danmark?
For så vidt angår de nævnte tjenesters omsætning ligger Kulturministeriet desværre
ikke ligger inde med oplysninger herom.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2