Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2934341_0001.png
1
DET TALTE ORD GÆLDER
[Indledning]
Tak for det, tak for det, formand. Hvor er det en
fin måde, I indleder jeres møder på her i
Kulturudvalget.
Det blev jo sagt fra Katrine Daugaards side, at
man har en byge af spørgsmål. Jeg mener, det er
en byge af berettigede spørgsmål, og i forlængelse
af det, formand, så vil jeg bare sige, at jeg vil gøre
alt, hvad jeg overhovedet kan, for at svare så
konkret og faktuelt på dem.
Og med det jo tak for ordet og tak også for
muligheden for at besvare de samrådsspørgsmål,
som er stillet.
Så vil jeg sige først: Jeg forstår sådan set godt, at
udvalget har stillet mig de spørgsmål, som I har.
Det er også nogle spørgsmål, som jeg har stillet
mig selv, når jeg har læst mig ned i sagen om
Filmtaget.
I dag står det sådan, at Filmtaget er åbnet, men
samtidig kender vi ikke den endelige regning
endnu, fordi der er indledt en voldgiftssag. Det står
dog meget klart, at byggeriet er blevet langt, langt
dyrere, end det som der oprindeligt var forudsat.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
2
Idéen om Filmtaget udspringer fra Filminstituttet,
som har igangsat projektet sammen med Egmont
Fonden. Men det ændrer ikke på, mener jeg, at det
er fuldstændig relevant at spørge til, hvad
ministerens og ministeriets ansvar er, når der er så
mange af skatteborgernes penge på spil.
[Kort introduktion og gengivelse af forløbet
Filmtaget]
Forløbet om Filmtaget er langt. Det er også
komplekst, og jeg vil ikke gennemgå det hele her.
Selve idéen om byggeprojektet blev igangsat i
2019 og 2020 på initiativ fra Filminstituttet og i
samarbejde med Egmont Fonden, som er bygherre
på projektet, og Bygningsstyrelsen, som er lejer af
bygningen og videreudlejer til DFI, altså
Filminstituttet.
Projektet blev også i løbet af 2020 drøftet mellem
den daværende kulturminister og kulturordførerne
i Folketinget.
Så har der siden løbende været forsinkelser og
fordyrelser af projektet, som det også fremgår af
de redegørelser, som er oversendt til
Kulturudvalget, både i 2023 og den redegørelse,
som er oversendt forud for samrådet i dag.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
3
Oprindeligt skulle Filmtaget have kostet ca. 1,5
mio. kr. om året for DFI, når indtægterne var
modregnet. Det var den forretningsplan, man så
for sig. DFI’s bedste bud lige nu er ca. 7 mio. kr.
netto om året, og beløbet kan også blive højere
afhængig af voldgiftssagen. Og det er – for nu at
sige det helt enkelt – fuldstændig uacceptabelt.
[Om økonomistyringen på kulturområdet –
spm. 1]
Og så til de konkrete spørgsmål, som er stillet. Det
første, man har spurgt mig om, det er, om der er
god nok økonomistyring på kulturområdet, når
omkostningerne for et projekt som opførelsen af
Filmtaget kan overstige det planlagte budget så
voldsomt.
Man kan i hvert fald sige det sådan, at det er helt
tydeligt, at økonomistyringen, hvad angår det her
projekt, altså Filmtaget, ikke har været god nok.
Det er vel også rimeligt at sige, at Filmtaget også
er et særligt tilfælde: Der er tale om et projekt på
en privat bygning, hvor staten ikke er bygherre.
Det er igangsat af DFI, som har sin egen
bestyrelse, som har et selvstændigt ansvar for
ledelsen af DFI, herunder forvaltningen af DFI’s
bevilling.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
4
Jeg tror sådan helt principielt, at man skal være
tilbageholdende med at drage brede, generelle
konklusioner på baggrund af enkeltsager.
Og derfor er der vel det at sige om
økonomistyringen her, at det jo er helt åbenlyst, at
økonomistyringen for det her projekt ikke har
været god nok.
Jeg vil så også sige, at med mit indblik i
Kulturministeriets løbende arbejde, har jeg ikke
generelt nogen grund til at tro, at der ikke i det
hele taget er godt nok styr på økonomistyringen i
Kulturministeriet.
[Orientering
af Folketinget – spm. 2]
Så er der spørgsmål to. Det andet, I har spurgt mig
om, er, om Folketinget burde have været orienteret
om omkostningerne til opførelsen af Filmtaget?
Folketinget skal selvfølgelig holdes orienteret om
projekter som Filmtaget. Og især når budgettet
skrider, som det desværre er sket i det her tilfælde.
Under den her regering har Jakob Engel-Schmidt i
november 2023 oversendt en samlet redegørelse til
Kulturudvalget fra DFI for forløbet, herunder også
for økonomien. Og forud for dagens samråd er der
som bekendt oversendt en opdateret redegørelse.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
5
Den er sendt både til Kulturudvalget og også til
Finansudvalget.
Kulturministeriets vurdering har været, at
Filmtaget ikke punkt for punkt overskrider de
grænser for forelæggelse for Finansudvalget, som
der står i budgetvejledningen.
Det har været Kulturministeriets og
Bygningsstyrelsens udlægning, eller holdning, at
lejekontrakten, som udgør 54 mio. kr., og som er
indgået af Bygningsstyrelsen, ikke kræver
forelæggelse for Finansudvalget, fordi statens
lejeforpligtelse opgjort for hele
uopsigelighedsperioden udgør under 100 mio. kr.
DFI’s egne anlægsinvesteringer udgør under 70
mio. kr., og derfor har Kulturministeriets
vurdering været, at heller ikke disse udgifter
kræver en forelæggelse for Finansudvalget.
Når det så er sagt, så forstår jeg sådan set godt,
hvis I synes – og det synes jeg sådan set også selv
– at et byggeprojekt til den pris og med den
historik, som staten i vidt omfang hænger på
økonomisk, bør være et anliggende for
Finansudvalget.
Og når jeg ser tilbage på det samlede forløb med
Filmtaget, så mener jeg, ud fra en samlet
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
6
vurdering, at det havde været formålstjenligt, hvis
Finansudvalget var blevet orienteret tidligere,
ligesom Kulturudvalget blev det sidste år.
Måske endda helt tilbage i 2021, hvor der første
gang blev indgået en aftale med Egmont Fonden,
hvor DFI påtog sig ansvaret for en fordyrelse, som
i princippet er ubegrænset. Og derfor er der vel det
at sige om det, at det samlet set er et beklageligt
forløb, som burde have været håndteret
anderledes.
[Om behov for tiltag for at sikre bedre
økonomistyring - spm. 3]
Det tredje, I har spurgt mig om, er, om der skal ske
tiltag for at sikre bedre økonomistyring med
projekter på kulturområdet, og i bekræftende fald
hvilke?
Som jeg sagde tidligere, så står det jo klart for alle,
at økonomistyringen i det her projekt ikke har
været god nok. Og derfor er der heller ingen tvivl
om, at forløbet skal give anledning til at processer
og retningslinjer skal ses efter i sømmene.
Jeg er helt sikker på, at forløbet giver anledning til,
at Kulturministeriet fremover vil være langt mere
opmærksom på de aftaler, som ministeriets
institutioner indgår.
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
7
[Om behovet for biografen og om det er
pengene værd – spm. 4]
Det fjerde, I har spurgt mig om, er, hvorfor vi
skulle have en offentligt støttet biograf midt i
København, hvor der alt andet lige er stort udbud
af biografer sammenlignet med resten af Danmark,
og om jeg mener, at Filmtaget er omkostningerne
værd?
Og det er sådan set et godt spørgsmål, om vi skal
have det.
Jeg er ikke stor tilhænger af den idé, og det er der
sådan set mange grunde til. Der er vel det at sige
om det, at det er et projekt, som DFI selv har
igangsat, og jeg kommer ikke til at gøre mig til
talsmand for, at Filmtaget er den bedste måde at
forvalte den opgave, som DFI har fået. For når
man bruger flere penge på husleje, så har man i
sagens natur færre penge at bruge på andre ting.
Det ændrer ikke ved, at Filmtaget er en realitet, og
jeg håber, at mange trods alt vil få glæde af det.
[Om ønsket om en samlet redegørelse – spm. 5]
Det femte, som I har spurgt mig om, er, om jeg vil
fremlægge en samlet redegørelse for forløbet med
opførelsen af Filmtaget og herunder svare på,
hvornår jeg selv blev orienteret om udgifterne til
projektet, og hvad der har været min reaktion?
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 6/11-24, jf. samrådsspm. A.
8
Og ja. Jeg har oversendt en ny redegørelse fra DFI
til Kulturudvalget og Finansudvalget inden
samrådet i tillæg til den, som I, altså
Kulturudvalget, fik i november 2023. Og jeg vil
også oversende en mere uddybende redegørelse
om økonomien senere, når den står klarere, end
den gør i dag.
Og når der foreligger en afgørelse på
voldgiftssagen eller et eventuelt forlig, afhængig af
hvordan den ender, så vil det også være naturligt at
orientere Folketinget om det.
I forhold til, hvornår jeg selv blev orienteret om
udgifterne til projektet, så skete det kort tid efter
min tiltræden som fungerende kulturminister.
Og så vidt jeg er orienteret, blev Jakob Engel-
Schmidt første gang forelagt en sag om økonomien
i projektet i forbindelse med et møde med DFI’s
direktør i marts 2023.
[Afrunding]
Når man ser på samlede forløb, så synes jeg
selvfølgelig, at det er ærgerligt, at penge, som
skulle gå til dansk film, skal til at betale af på et
filmtag.
Og med det, tak for ordet, og så ser jeg frem til
udvalgets spørgsmål.