Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2987487_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. marts 2025
Besvarelse af spørgsmål 142 alm. del stillet af udvalget den 12. februar
2025 efter ønske fra Pia Kjærsgaard (DF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at der er behov for at lovgive om et øvre loft og omfang
af krav stillet til en frivillig forening klassificeret som begrænset risiko i
Finanstilsynets vejledning, idet en bank
for en sikkerheds skyld
kan
trække de frivillige foreninger igennem den normale kundekendskabspro-
cedure?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”De danske hvidvaskregler er baseret på
en tekstnær implementering af
EU's hvidvaskdirektiver, som fastætter minimumskrav til hvidvaskindsat-
sen.
Både hvidvaskdirektiverne og hvidvaskloven bygger på en risikobaseret
tilgang. Her skal bl.a. bankerne vurdere den enkelte kundes risiko, og hvor
meget dokumentation det er nødvendigt at indhente. Hvad der er nødven-
digt, afhænger af, hvem kunden er, hvad kunden foretager sig, og hvilke
ydelser kunden gerne vil have hos banken.
De danske foreninger er meget forskellige, og flere forhold kan have be-
tydning for den konkrete risikovurdering af den enkelte forening. Dette kan
bl.a. omfatte hvem der er foreningens reelle ejere, hvilket geografisk om-
råde foreningen dækker, foreningens alder samt hvilke leveringskanaler,
produkter eller tjenesteydelser foreningen ønsker hos banken. Omfanget af
kundekendskabsprocedurerne kan variere fra forening til forening og fra
bank til bank.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om der er behov for at lovgive om et øvre loft og omfang af krav stillet til en frivillig forening klassificeret som begrænset risiko i Finanstilsynets vejledning, idet en bank – for en sikkerheds skyld – kan trække de frivillige foreninger igennem den normale kundekendskabsprocedure
2/2
En regulering, hvor man fastsætter, hvad bankerne maksimalt må indhente,
vil grundet den forskellighed, der er foreningerne imellem, blive en meget
lang liste, hvor bankerne forpligtes til at indhente oplysninger om forenin-
gerne, som de ellers ikke ville være nødsaget til. Endvidere vil der være
risiko for, at ikke alle scenarier er dækket ind. Dette vil derfor ikke medføre
en byrdelettelse, og dermed ikke
være i foreningernes interesse.”
Med venlig hilsen
Morten Bødskov