Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2985851_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
4. marts 2025
Folketingets Kulturudvalg har 4. februar 2025, efter ønske fra Birgitte Bergman (KF),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 129 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål nr. 129:
Vil ministeren i forlængelse af afrapporteringen fra Medieansvarsudvalget den 28. ja-
nuar 2025:
• Oplyse konkrete eksempler på den type af sager, som Medieansvarsudvalgets
anbefa-
linger skal bidrage til at løse
herunder både sager, der vedrører massemedier og nye
medie aktører?
• Oplyse konkrete eksempler eller give anden dokumentation på, at der er sket et
normskred i massemedierne (jf. forordet og kapitel 3 om udfordringsbilledet i rappor-
ten), som kan berettige en medieombudsmand med udvidede beføjelser rettet mod de
traditionelle massemedier?
• Oplyse hvilke beføjelser/handlemuligheder en dansk medieombudsmand har i forhold
til techgiganterne?
Svar:
Medieansvarsudvalget afleverede sin rapport d. 28. januar og afsluttede dermed sit ar-
bejde. Jeg kan således ikke bede udvalget om at redegøre for yderligere, end hvad der
fremgår af udvalgets rapport.
Lad mig først svare for så vidt angår spørgsmålet om konkrete eksempler på typer af
sager, som Medieansvarsudvalgets anbefalinger skal bidrage til at løse. Medieansvars-
udvalget har ikke fremført konkrete eksempler i udvalgsrapporten. I Medieansvarsud-
valgets arbejde har blandt andet indgået sager om personer, som bliver genstand for
misvisende eller krænkende indhold, som formanden for Medieansvarsudvalget også
har refereret til i forbindelse med offentliggørelsen. Det kan være privatpersoner, som
har været udsat for grove ærekrænkelser på sociale medier af influencere uden at
kunne tage til genmæle, eller det kan være privatpersoner, som bliver genstand for
presseomtale, de ikke selv har ønsket, f.eks. i forbindelse med, at de bliver ramt af ube-
hagelige livsbegivenheder. Ofre i sådanne sager har været til stede på udvalgsmøder og
fremlagt deres personlige oplevelser mod at være blevet lovet anonymitet. Det er derfor
Dok. nr. 207807
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om Medieansvarsudvalgets anbefalinger?
ikke muligt at referere mere konkret til de eksempler, der har været drøftet på mø-
derne.
I forhold til normskred har udvalget blandt andet anført i rapportens pkt. 3.1 og 3.2.2,
hvordan massemedierne er kommet under pres fra nye medieaktører og fra digitale for-
midlingstjenester i en digital medievirkelighed, hvor konkurrencen om annonceindtæg-
ter samt mediebrugernes tid og interesse er forøget. Der indgår ikke konkrete eksem-
pler i rapporten. Udvalget har desuden anført i rapportens pkt. 4.1, at konkurrencesitu-
ationen muliggør incitamenter for nogle massemedier til dels at udkomme oftere og dels
at kunne adskille sig i dækningen, og at disse incitamenter medfører en risiko for, at
massemediernes journalistiske standarder og etik kommer under pres og i nogle til-
fælde kompromitteres.
Angående delspørgsmålet om en dansk medieombudsmands kompetencer over for
techgiganterne vil jeg også henvise til udvalgets rapport, herunder udvalgets sammen-
fatning samt rapportens pkt. 4.1., hvor det fremgår, at udvalgets flertal anbefaler, at en
evt. medieombudsmand tillægges kompetence over for både massemedier og nye medie-
aktører samt, i det omfang det er muligt, over for digitale formidlingstjenester. Blandt
andet anbefales det, at medieombudsmanden
i det omfang der kan gøres et strafan-
svar gældende
skal kunne rejse og føre straffesager om freds- og ærekrænkelser mod
digitale formidlingstjenester. Det anbefales også, at en evt. medieombudsmand skal
have en pligt til at bidrage til den offentlige debat om den danske medievirkelighed,
herunder kunne udtale sig om de digitale formidlingstjenester og udfordringerne for-
bundet hermed.
Udvalgets rapport er vedlagt besvarelsen.
Jeg vil afslutningsvist bemærke, at Medieansvarsudvalget har været nedsat som et
selvstændigt udvalg bestående af blandt andet anerkendte eksperter og repræsentanter
fra mediebranchen, influencere og civilsamfundet. Regeringen vil den kommende tid se
nærmere på alle udvalgets anbefalinger, og jeg forventer herefter at der kan indkaldes
til politiske drøftelser af anbefalingerne.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2