Kulturudvalget 2024-25
KUU Alm.del
Offentligt
2982356_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
25. februar 20205
Folketingets Kulturudvalg har 29. januar 2025, efter ønske fra Flemming Møller Mor-
tensen (S), stillet mig følgende spørgsmål nr. 121 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål nr. 121:
Vil ministeren oplyse, hvorfor stat, region og kommuner ikke skal stille krav om, at
man i forbindelse med store offentlige anlægsopgaver kun benytter råstofindvindings-
virksomheder, som er medspillere i forhold til det museale område ved at tilvælge for-
undersøgelser i forbindelse med inddragelse af nye områder til råstofindvinding? Som
det er nu, er det frivilligt at få lavet forundersøgelser, og mange virksomheder inden for
råstofindvinding fravælger dette for at spare penge til forundersøgelsen og en eventuel
efterfølgende udgravning.
Svar:
Jeg har bedt Slots- og Kulturstyrelsen om en udtalelse. Slots- og Kulturstyrelsen oply-
ser følgende:
”Større
arkæologiske forundersøgelser er frivillige at få foretaget og iværksættes efter
samtykke fra bygherre, som også afholder udgifterne til forundersøgelsen. Det beror på
en konkret vurdering, hvorvidt det er hensigtsmæssigt med en forundersøgelse forud for
et anlægsarbejde. Formålet med en forundersøgelse er at få overblik over tilstedeværelse
og karakter af evt. væsentlige fortidsminder på et areal. Bygherre kan ved forekomsten af
væsentlige fortidsminder enten vælge at ændre sit anlægsprojekt, således at fortidsmin-
derne kan bevares på stedet, eller vælge at få udført en egentlig arkæologisk undersøgelse
forud for anlægsarbejdet kan igangsættes. Arkæologiske undersøgelser er i modsætning
til forundersøgelser ikke frivillige for bygherre.
Fravælger bygherre en forundersøgelse, og der fremkommer væsentlige fortidsminder, vil
anlægsarbejdet blive standset med risiko at projektet forsinkes, mens de arkæologiske un-
dersøgelser foretages. Det er dermed rationalet med ordningen, at der er et økonomisk og
tidsmæssigt incitament for bygherre til at få foretaget en forundersøgelse. Det beror dog
altid på en konkret vurdering, om det er nødvendigt at foretage en forundersøgelse, hvor-
for ordningen er frivillig.
Dok. nr. 208573
KUU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, hvorfor stat, region og kommuner ikke skal stille krav om, at man i forbindelse med store offentlige anlægsopgaver kun benytter råstofindvindingsvirksomheder, som er medspillere i forhold til det museale område ved at tilvælge forundersøgelser i forbindelse med inddragelse af nye områder til råstofindvinding?
Museumslovens regler om større forundersøgelser blev ændret med virkning 1. januar
2025, så Slots- og Kulturstyrelsen fremover ikke skal godkende budgetter for større for-
undersøgelser. Ændringerne bl.a. begrundet med et ønske om en smidig proces mellem
museum og bygherre uden statens mellemkomst.
Offentlige bygherrer har altid mulighed for konkret at stille som betingelse i aftaler med
underleverandører, herunder råstofindvindingsvirksomheder, at der skal foretages ar-
kæologiske forundersøgelser forud for råstofarealets udnyttelse.”
Jeg henholder mig til fra Slots- og Kulturstyrelsens udtalelse.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2