Folketingets Kirkeudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kirkeudvalget har ved brev af 14. november 2024 (KIU alm. del
–
spørgsmål 9
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge folkekirken på landsplan har
brugt på reklame og markedsføring i 2022 og 2023, samt hvordan disse udgif-
ter er finansieret
–
herunder fordelingen mellem statslige midler, kirkeskat og
eventuelle andre midler? Vil ministeren derudover redegøre for, om der er op-
mærksomhed på adskillelse mellem forskellige økonomiske kasser, især når
der bruges midler på influencere og sociale medier?
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Akt nr.: 456654
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 11. december 2024
Svar:
Folkekirkens økonomi er overordnet opdelt mellem de lokale kirkekasser (me-
nighedsråd og provstier) og folkekirkens fællesfond (folkekirkens fælles
kasse). Begge dele finansieres af kirkeskatten, dvs. af folkekirkemedlemmerne.
Hertil kommer et statsligt tilskud til en andel af folkekirkepræsters løn og pen-
sion.
De lovlige formål, som de lokale kirkekasser kan afholde udgifter til, er udtøm-
mende oplistet i § 2, stk. 1, i lov om folkekirkens økonomi og omfatter bl.a. ud-
gifter vedrørende sognets kirkelige virksomhed, fremme af det kirkelige liv i
provstiet og kirkelige formål af betydning for stiftet som helhed. Heri kan indgå
udgifter til kommunikation.
Folkekirkens øvrige udgifter kan afholdes af fællesfonden, jf. lov om folkekir-
kens økonomi, § 11, stk. 1. Herunder finansierer fællesfonden bl.a. de ti stifts-
administrationer, som også kan afholde udgifter til kommunikation af deres
budget.
Menighedsråds og provstiers udgifter til annoncering registreres på en særskilt
konto i de lokale regnskaber. Kontoen anvendes til dagblads-, lokal- og fag-
bladsannoncer samt sociale medier vedrørende menighedsrådsmøder, pro-
grammer, stillingsopslag, arrangementer i kirker og sognegårde m.v. Eventu-
elle udgifter til influencere og sociale medier opgøres ikke særskilt.
By-, Land- og Kirkeministeriet har herudover forespurgt de ti stifter om deres
udgifter til reklame og markedsføring i 2022 og 2023. Ingen stifter oplyser at
have haft udgifter til influencere i disse to år.
På baggrund af ovennævnte regnskabstal for menighedsråd og provstiers ud-
gifter til annoncering og på baggrund af stifternes oplysninger om udgifter til
reklame og markedsføring kan det oplyses, at menighedsråd, provstier og