Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
2929751_0001.png
Thomson Reuters
LFB1988-1989.1.131
Betænkning over
Forslag til lov om ændring af lov om folkekirkens
Udvalget har behandlet lovforslaget i en række møder og har herunder
stillet spørgsmål til kirkeministeren, som denne har besvaret dels
skriftligt, dels i samråd. En række af disse spørgsmål og
ministerens besvarelse heraf er optrykt som bilag til betænkningen.
Udvalget har modtaget mundtlig og/eller skriftlig henvendelse fra:
Andersen, Henning Iburg, skoleinspektør,
Silkeborg,
Andersen, Kristen Erik, sognepræst, Dal-
mose,
Assisi-Kredsen,
Beck, Hans F, sognepræst, Vejen,
Bevtoft-Tirslund pastorat,
Branderup Sogns menighedsråd, Ribe Stift,
Christiansen, Ole, sognepræst, Skovshoved,
Dam, Poul, København,
Dansk Diakoniråd,
Den Danske Folkekirkes Mellemkirkelige
Råd,
Den Danske Præsteforening,
Den Sønderjydske Forening af Menigheds-
rådsmedlemmer,
Det Danske Missionsselskab,
Det Teologiske Fakultet, Århus Universitet,
Distriktsforeningen for Bornholms menig-
hedsrådsmedlemmer,
Eyermann, Lars, sognepræst, Nørresundby,
Folkekirkemedlemmer i Hjørring,
Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund,
Grundtvigske menighedsrådsmedlemmer og
præster i Ålborg Stift,
Græsholt, Thorkild, biskop, Nykøbing F.,
Haderslev Stift, biskoppen,
Hansen, Paul, Svendborg,
Hedensted Provsti,
Hellum-Hindested Herreders Distriktsfor-
ening af Menighedsrådsmedlemmer,
Helsingør Stift, biskoppen,
Holst, Knud, sognepræst, Brovst,
Houmøller-Jørgensen, Else, læge, Frederiks-
havn,
Hvidt, Jakob, provst, Assens,
Institut for Missionsteologi og Økumenisk
Teologi, Århus Universitet,
Islev Menighedsråd,
Jakobskirken, Roskilde Søndre Sogn,
Jensen, Finn Riber, Malt Provsti,
Jensen, Aage Overby, Bording,
Juul, Peder, Them,
Jørgensen, Theodor, prof. dr. theol., Hel-
lerup,
KFUK-spejderne i Danmark, de grønne
pigespejdere,
KFUMs Idrætsforbund i Danmark,
KFUM og KFUK i Danmark,
KFUM-spejderledere,
KFUM-spejderne i Danmark,
KFUM-spejdernes gruppe af kristendoms-
konsulenter,
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
Kirkefondet,
Kirkeligt Centrum,
Kjeldsen, Ingrid, valgmenighedspræst,
Ryslinge,
Klinting, Georg, sognepræst, Norup,
Kolind, Lars, Hellerup,
Kristeligt Pressebureau,
Kristensen, Jørgen, pastor, Aventoft, m.fl.,
Kristiansen, Helga Kolby, højskoleforstan-
der, Silkeborg,
Larsen, Gunnar, og Larsen, Klara, menig-
hedsrådsformænd, Ansager,
Lerstrup, Karl, prof. dr. scient., Vipperød,
Lindknud præsteembede,
Liselund, Mødested og Kursuscenter,
Slagelse,
Menighedsrådene i Gangsted og Søvind
sogne,
Menighedsrådsmedlemmer og præster i
Hedensted Provsti,
Munch, Stig, sognepræst, Tranekær,
Nielsen, Harald, højskoleforstander, cand.
theol.,
Ochsner, Knud, sognepræst, Hasle, Århus,
Rasmussen, Henning, Stokkemarke,
Ribe Bispeembede,
Ribe Stift, biskoppen,
Riis, Niels Jørgen, sognepræst, Hurup Thy,
Skt. Jørgensbjerg Kirke, Roskilde,
Skanderup Valgmenighed, bestyrelsen,
Skive Pastorat,
Sloth, Erik, sognepræst, Bevtoft,
Svendsen, Erik Norman, Dragør,
Sydthy Provsti Menighedsrådsforening,
Sædden Kirke, menighedsrådet,
Sørensen, Allan Ploug, sognepræst, Skagen,
Sørensen, Asger, rektor, cand. mag.,
Teologi for Lægfolk,
Thaning, Kaj, pastor emeritus, Gamborg,
Tranholm-Mikkelsen, Inge,
Vedstensen, Erik, menighedsrådsmedlem,
Lydum sogn,
Willumsen, Carsten, Skælskør,
Aalborg Søndre Provsti og
Århus Stift, biskoppen.
Der er af kirkeministeren stillet ændringsforslag, hvorom henvises
til de ledsagende bemærkninger.
Et
flertal
(udvalget med undtagelse af Fremskridtspartiets og Cen-
trum-Demokraternes medlemmer) finder, at den debat, der har været
i pressen, samt de mange tilkendegivelser, Kirkeudvalget har modtaget,
har vidnet om interesse for den danske folkekirkes trivsel og respekt
for den folkekirkelige ordning.
Der er såvel gennem skriftlige og mundtlige henvendelser til udvalget
som gennem indlæg i dagspressen og tidsskrifter givet udtryk for
ængstelse for, at Det Mellemkirkelige Råd vil kunne blive opfattet som
et organ med særligt mandat til at være talerør for den danske folkekir-
ke.
side 1
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Dansk kirkedelegation viste støtte til lutherske kristne i Palæstina, bragt i Kristeligt Dagblad den 16/2-24
2929751_0002.png
Thomson Reuters
Det er magtpåliggende for flertallet at understrege, at Det Mellemkir-
kelige Råd, også efter at det bliver sammensat efter demokratiske regler,
ikke har synodal karakter. Under møder og konferencer tegner delta-
gerne således kun deres egne synspunkter.
Der er fortsat ingen, der kan udtale sig på folkekirkens vegne.
Disse grundlæggende principper har kirkeministeren over for udvalget
erklæret sig helt enig i, således som det også er udtrykt i beretningen
vedrørende det mellemkirkelige arbejde (betænkning nr. 1119/1987)
og i bemærkningerne til forslaget.
Vedrørende lovforslagets økonomiske konsekvenser ønsker flertallet
at fastholde følgende hovedpunkter: Udgifterne til de mellemkirkelige
stiftsudvalgs virksomhed afholdes af lokale ligningsmidler enten i form
af tilskud fra interesserede menighedsråds egne kirkekasser eller af
stiftsfondsmidler, som i alt væsentligt hidrører fra kirkekassernes bidrag
til »formål, der vedrører stiftet som helhed«. Sekretariatsbistand til
stiftsudvalgene skal dog varetages af stiftsøvrighederne, hvis lønnings-
og kontorholdsudgifter udredes af fællesfonden (landskirkeskatten).
Det er stiftsudvalgene selv, der bestemmer arten og omfanget af deres
virksomhed.
Intet menighedsråd tvinges til ud af eget budget at afholde nogen
udgift til stiftsudvalgenes virksomhed. Menighedsrådene er i øvrigt
ikke forpligtede til at yde bidrag til stiftsfonden og kan således herved
påvirke stiftsudvalgenes muligheder for selv at bestemme omfanget af
deres virksomhed.
Udgifterne til det centrale mellemkirkelige råds virksomhed bliver
udredt af fællesfonden (landskirkeskatten) i det omfang, udgifterne
ikke dækkes på anden måde. Det betyder dels, at statens tilskud forud-
sættes opretholdt i uændret omfang, dels at fællesfonden først træder
til med dækning af underskud på de budgetter, som skal godkendes af
kirkeministeren, hvis statens tilskud og bidrag fra frie kirkelige organi-
sationer ikke kan få budgetet til at balancere.
Flertallet har bemærket, at fællesfonden hidtil har bidraget til Det
Mellemkirkelige Råds udgifter, nemlig gennem tilskud af ministerens
rådighedssum.
De demokratisk valgte stiftsudvalg vil få det afgørende ord vedrøren-
de rådets hele virksomhed, da stiftsudvalgenes repræsentanter udgør
det altovervejende flertal i det centrale mellemkirkelige råd.
Det er flertallets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt, at det
mellemkirkelige arbejde udføres med skyldigt hensyn til den danske
folkekirkes alsidighed.
Herefter indstiller flertallet lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
(Fremskridtspartiets og Centrum-Demokraternes med-
lemmer af udvalget) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Mindretallet tager afstand fra lovforslagets bemærkninger om, at den
danske folkekirkes mellemkirkelige forpligtelse varetages som et an-
svar, der påhviler folkekirken.
Kirkeskat indbetalt af folkekirkens medlemmer kan ved dette lovfor-
slags vedtagelse bruges til formål, der enten er medlemmerne ligegyl-
dige eller direkte imod. Samtidig påpeger mindretallet, at det ikke er
nødvendigt at oprette et mellemkirkeligt råd. Det er der i forvejen,
ganske vist selvbestaltet, men det består af frivillige og dermed af
personer, der er virkelig interesserede.
Ændringsforslag
Til § 2
Af
kirkeministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af
FP og CD):
1.
1. pkt.
affattes således:
»Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«
Bemærkninger
Til nr. 1
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
LFB1988-1989.1.131
Ændringsforslaget er en følge af, at lovforslaget ikke er færdigbe-
handlet før den oprindeligt foreslåede ikrafttrædelsesdag.
Bestemmelsen i § 2, 2. pkt., om en forsøgsperiode på 5 år foreslås
opretholdt.
Hans Kofoed (KF) Ikast (KF) Eva Møller (KF) Povl Brøndsted (V)
fmd.Inge
Dahl-Sørensen (V) Tove Niemann (FP) Larsen-Ledet (RV)
Jette Pors (CD) Inger Stilling Pedersen (KRF) Hanne Andersen (S)
Graversen (S) Klaus Hækkerup (S) Arne Jensen (S) Tove Lindbo Larsen
(S
nfmd.
Grete Schødts (S) Inger Harms (SF) Hanne Thanning Jacob-
sen (SF)
Bilag
Nogle af udvalgets spørgsmål til kirkeministeren og dennes besvarelse
heraf
Spørgsmål 1:
Vil ministeren oplyse, hvor mange menighedsråd der havde bemærk-
ninger til den udsendte beretning vedrørende det mellemkirkelige ar-
bejdes struktur?
Svar:
Der er indkommet svar fra 10 distriktsforeninger under Landsfore-
ningen af Menighedsrådsmedlemmer. Disse distriktsforeninger har
tilsammen 522 menighedsråd som medlemmer, men det fremgår ikke
af svarene, hvorvidt de er repræsentative for alle de menighedsråd,
som er medlemmer.
Herudover har 192 menighedsråd svaret enkeltvis.
Svarmaterialet er meget omfangsrigt - flere hundrede sider i alt - og
vanskeligt at systematisere i detaljeret form. Der er efter min opfattelse
i svarmaterialet ikke anført væsentlige synspunkter, som ikke er kommet
til udtryk i de henvendelser, Kirkeudvalget har modtaget.
Hvis man sorterer svarmaterialet i rubrikker med overskrifterne »Ja«,
»nej« og »Ved ikke«, således at den sidste gruppe ikke har afgørende
principiel modstand mod lovforslaget, men forbehold over for den
praktiske udformning af det mellemkirkelige arbejdes struktur, er
svarmaterialet i ministeriet optalt således (idet svarene fra distriktsfor-
eningerne angiver antallet af menighedsråd, der er medlemmer af di-
striktsforeningen): »Ja« »Nej« »Ved ikke« I alt
Distriktsforeningernes menighedsråd 243 106 173 522
Menighedsråd enkeltvis 117 51 24 192 360 157 197 714 Jeg skal
tilføje, at der ikke er foretaget nogen officiel høring af menighedsråde-
ne. Biskopperne blev, da de blev hørt over udvalgsberetningen, anmodet
om at tilstille hvert menighedsråd et eksemplar af beretningen, således
at de menighedsråd, der havde bemærkninger til den, kunne sende
disse bemærkninger. Der har altså ikke været tale om »rykkerskrivelser«
til menighedsråd, der ikke har fremsendt bemærkninger.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren i fremtidige sager oplyse om svarprocenten ved til-
skrivning af menighedsrådene?
Svar:
Dette spørgsmål kan jeg besvare bekræftende. Det vil formentlig
være meget sjældent, at der gives samtlige menighedsråd lejlighed til
at tage stilling til udkast til lovforslag.
Spørgsmål 21:
Vil det ulovliggøre det allerede i dag eksisterende mellemkirkelige
arbejde, såfremt dette lovforslag ikke vedtages?
Svar:
Spørgsmålet kan jeg besvare benægtende. Lovligheden af det hidti-
dige mellemkirkelige arbejde er bekræftet derved, at der gennem ad-
skillige år er bevilget tilskud på de årlige finanslove til dette arbejde.
Dette vil fortsat kunne ske uden lovændring. Men man vil så forspilde
muligheden for tilvejebringelsen af en ordning, hvorefter tilskuddene
administreres af et repræsentativt demokratisk organ, og for at give
menighedsrådene et medansvar for for folkekirkens mellemkirkelige
engagement. Hertil kommer, at man fortsat vil mangle den ønskelige
tilkendegivelse fra lovgivningsmagten om, at ingen i forbindelse med
side 2
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Dansk kirkedelegation viste støtte til lutherske kristne i Palæstina, bragt i Kristeligt Dagblad den 16/2-24
2929751_0003.png
Thomson Reuters
det mellemkirkelige arbejde har noget mandat til at udtale sig på fol-
kekirkens vegne.
Spørgsmål 34:
Hvilke typer hovedopgaver har Det mellemkirkelige Råd påtaget sig
i de sidste 3 år?
Svar:
Jeg har anmodet Det mellemkirkelige Råds styrelse om at stille det
fornødne materiale til rådighed til besvarelse af dette spørgsmål. Så
snart dette materiale foreligger, vil jeg vende tilbage til spørgsmålet.
I fortsættelse heraf fremsender jeg vedhæftede summariske oversigt,
der er udarbejdet i ministeriet på grundlag af det materiale, Det mellem-
kirkelige Råd har stillet til rådighed. Som det fremgår af oversigten
har Det mellemkirkelige Råd ikke i den nævnte periode påtaget sig nye
typer
opgaver. Aktiviteterne har ligget inden for rammerne af det
samarbejde, der har eksisteret i en årrække.
Oversigt
over
Det mellemkirkelige Råds virksomhed
I.
Det lutherske Verdensforbund
(Rådet er repræsenteret ved 1 medlem af forbundets eksekutivkomite)
a) Delegationsbesøg i Danmark:
1986. Den lutherske kirke i Rumænien
1987. Den lutherske kirke i Polen
1988. Den lutherske kirke i Estland, Letland og Litauen
1988. Den lutherske kirke i DDR
1988. Dansk delegationsbesøg i Polen.
b) Konferencer:
Nordisk-tysk kirkekonvent afholdes halvårligt og skiftevis i et af de
skandinaviske lande og DDR.
Endvidere er der afholdt årlige eksekutivkomitemøder og konsulta-
tioner om kirkesamarbejde og mission samt en række særskilte konfe-
rencer med dansk deltagelse.
II. Kirkernes Verdensråd
(2 repræsentanter i verdensrådets centralkomite)
Der er afholdt årlige møder i centralkomiteen og 3 udvalg samt en
række konferencer med dansk deltagelse.
III. Europæiske Kirkers Konference
(1 repræsentant i »Advisory Committee«)
Der afholdes årlige møder med dansk deltagelse.
IV. Nordisk økumenisk Institut
(2 repræsentanter i styrelsen)
Der er afholdt årlige styrelsesmøder med dansk deltagelse samt en
række konferencer skiftevis her i landet og i de andre nordiske lande.
V. England
Dansk deltagelse i anglo-skandinaviske konferencer for præster og
fagteologer.
VI. Sovjetunionen
Dansk deltagelse i den russisk-ortodokse kirkes 1000-års jubilæum
i 1988.
VII. Andet
Dansk deltagelse i en række teologiske konferencer i Skandinavien,
England og Vesttyskland m.m.
1985:
Deltagelse i kirkelige møder
Kirkernes Verdensråd
Det lutherske Verdensforbund
Nordisk økumenisk Institut
1986:
Deltagelse i kirkelige møder
Kirkernes Verdensråd
Det lutherske Verdensforbund
Nordisk økumenisk Institut
28.000 kr.
197.000 kr.
174.000 kr.
39.000 kr.
28.000
197.000
174.000
39.000
kr.
kr.
kr.
kr.
LFB1988-1989.1.131
Spørgsmål 35:
Mener ministeren, at de eksisterende kirkelige organisationer, der
har båret Det mellemkirkelige Råd indtil nu, vil have mulighed for at
blive repræsenteret i Det mellemkirkelige Råd i fremtiden, såfremt L
131 vedtages?
Svar:
Som anført i mit svar af 27. januar 1989 på udvalgets spørgsmål 11
vil de frie kirkelige organisationer efter lovforslaget have fuld adgang
til på lige fod med andre interesserede at deltage i valgene til stiftsud-
valg (og dermed til valg af medlemmer af det centrale mellemkirkelige
råd). Endvidere vil det centrale mellemkirkelige råd efter behov kunne
supplere sig med sagkyndige som kommitterede uden stemmeret.
Spørgsmål 36:
Der anmodes om et skøn over beløbsstørrelsen for den fremtidige
finansiering af det mellemkirkelige arbejde.
Svar:
Jeg henviser til mine indledende bemærkninger i svar af 27. januar
1989 side 3-4 om forslagets økonomiske konsekvenser. Disse bemærk-
ninger kan kort sammenfattes således:
Det vil afhænge af menighedsrådenes - helt frivillige - engagement,
hvad udgifterne til de mellemkirkelige stiftsudvalgs virksomhed vil
beløb sig til, og der er ikke noget erfaringsgrundlag at bygge et samlet
udgiftsskøn på. Men det er min opfattelse, at udgifterne til stiftsudval-
genes virksomhed vil blive yderst beskedne, sammenlignet med rådenes
øvrige udgifter. Det vil fremdeles være provstiudvalget, som afgør
størrelsen af hver enkelt kirkekasses samlede budget.
Med hensyn til udgifterne til det centrale mellemkirkelige råds
virksomhed bemærkes, at statens tilskud forudsættes opretholdt i hid-
tidigt omfang (1989: 540.000 kr.), og
at
der også hidtil har været ydet
tilskud af fællesfondsmidler (ministerens rådighedssum, jf. lov om
folkekirkens økonomi § 11, stk. 3). Jeg henviser til oplysningerne om
de senere års samlede bevillinger i den udvalgsberetning, som ligger
til grund for lovforslaget. Der er ikke i lovforslaget nogen forudsætning
om stigninger i disse udgifter, og også på dette område vil stiftsudval-
gene, hvis repræsentanter udgør det store flertal i det centrale mellem-
kirkelige råd, få den afgørende indflydelse.
Spørgsmål 42:
I bilag 3 til Beretning vedrørende det mellemkirkelige arbejdes
struktur (betænkning nr. 1119) er der givet en oversigt over tilskud til
mellemkirkeligt arbejde i årene 1975-87.
Frem til 1985 er beløbene specificeret ud på enkeltposter, medens
der fra 1985 og fremover alene angives et beløb.
På denne baggrund anmodes der om en specificeret oversigt over
midlernes anvendelse fra 1985.
Svar:
Der henvises til vedhæftede oversigt over anvendelsen af finanslovs-
bevillingerne i årene 1985-88 inkl. Oversigten er udarbejdet af Det
mellemkirkelige Råd.
Oversigt over bevillingerne på finansloven
til folkekirkens repræsentation i udlandet i perioden 1985-88
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
side 3
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Dansk kirkedelegation viste støtte til lutherske kristne i Palæstina, bragt i Kristeligt Dagblad den 16/2-24
2929751_0004.png
Thomson Reuters
1987:
Deltagelse i kirkelige møder
Kirkernes Verdensråd
Det lutherske Verdensforbund
Nordisk økumenisk Institut
1988:
Deltagelse i kirkelige møder
Kirkernes Verdensråd
Det lutherske Verdensforbund
Nordisk økumenisk Institut
LFB1988-1989.1.131
41.000
210.000
210.000
39.000
45.000
220.000
220.000
45.000
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
Spørgsmål 46:
Udvalget skal anmode om at få oplyst, hvornår betænkningen (1119)
blev udsendt til menighedsrådene, og hvilken tidsfrist der blev givet.
Samme oplysninger bedes givet for så vidt angår lovforslaget.
Svar:
Udvalgsberetningen blev ved skrivelse af 6. november 1987 sendt
til høring hos biskopperne, som samtidig blev bedt om at sende et ek-
semplar af beretningen til hvert af stiftets menighedsråd og provstiud-
valg. Det blev udtrykkeligt tilkendegivet, at såvel menighedsråd som
provstiudvalg var »velkomne til at indsende kommentarer til beretnin-
gen«.
Svarfristen blev i første omgang sat til den 15. februar 1988 af hensyn
til muligheden for at fremsætte lovforslag i løbet af foråret 1988. Ved
ministeriets skrivelse af 1. februar 1988 blev svarfristen forlænget til
1. maj 1988. Jeg henviser til de vedhæftede kopier af de omtalte skri-
velser af 6. november 1987 og 1. februar 1988.
Jeg skal tilføje, at jeg i min tale ved årsmødet i Landsforeningen af
Menighedsrådsmedlemmer i juni 1988 erklærede mig rede til også at
tage henvendelser, der fremsendtes efter dette tidspunkt, i betragtning,
hvis de fremkom, før lovforslag blev fremsat.
Lovforslaget følger i alt væsentligt udvalgsberetningens forslag og
har derfor ikke været sendt til en ny selvstændig høring.
Spørgsmål 51:
Af betænkning nr. 1119 fremgår det, at de gejstlige medlemmer af
stiftsudvalgene skal være fungerende præster i folkekirken. I det til
lovforslaget knyttede udkast til bekendtgørelse er dette ændret til, at
de gejstlige medlemmer skal opfylde betingelserne for at være præst
i folkekirken. Hvad er baggrunden for denne ændring?
Svar:
I høringssvaret fra Den danske Folkekirkes mellemkirkelige Råd,
som tidligere er fremsendt til Kirkeudvalget, anføres på side 2 følgende:
»Hvad de gejstlige medlemmer angår, var der tvivl om, hvordan de-
finitionen »fungerende præster i folkekirken« skal forstås. Hvis den
skal forstås som kun omfattende præster i sogneembede, finder man
bestemmelsen for restriktiv; der bør også være mulighed for, at ordine-
rede personer i anden tjeneste i stiftet kan indvælges i stiftsudvalgene'.
På denne baggrund tog jeg formuleringen op til overvejelse og æn-
drede den, også fordi det ikke bør være udelukket, at f.eks. præster,
der har søgt afsked med pension efter det fyldte 60. år, indvælges i
stiftsudvalgene.
Spørgsmål 52:
Hvilke tanker gør ministeren sig om fremgangsmåden ved valg til
stiftsudvalget (jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 3, hvor det overlades til
kirkeministeren at fastsætte de nærmere regler)?
Svar:
Det er min hensigt at lade stiftsøvrigheden fungere som valgbestyrelse
og at udforme reglerne efter samme hovedretningslinier, som er fastsat
for valg af medlemmer til provstiudvalg og til de i lov om folkekirkens
økonomi § 23, stk. 2, omtalte stiftsudvalg, der skal have indseende
med stiftsøvrighedens forvaltning af kirkernes og præsteembedernes
kapitaler (senest kirkeministeriets cirkulære af 30. november 1988).
Spørgsmål 53:
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
I bemærkningerne til lovforslaget er nævnt en række organisationer,
som folkekirken har haft forbindelse med.
Er det hensigten, at denne opremsning skal anses som værende
udtømmende?
Svar:
Nej. De organisationer, der er nævnt i bemærkningerne, er hverken
en udtømmende opregning eller nogen »blåstempling« af organisationer,
der kan indgå i det mellemkirkelige samarbejde. Lovforslagets bemærk-
ninger henviser
alene
til, at der i et bilag til beretningen vedrørende
det mellemkirkelige arbejdes struktur er medtaget en redegørelse for
den historiske udvikling af folkekirkeligt engagement i mellemkirkeligt
arbejde, herunder de traditionelle forbindelser med
bl.a.
Kirkernes
Verdensråd, Det lutherske Verdensforbund, Nordisk økumenisk Institut
og Det økumeniske Fællesråd.
Efter det til lovforslaget knyttede udkast til bekendtgørelse fastsætter
såvel de mellemkirkelige stiftsudvalg som Det mellemkirkelige Råd
arten og omfanget af deres virksomhed og kan altså etablere samarbejde
også med andre kirkelige institutioner eller organisationer end dem,
der er nævnt i bemærkningerne.
Spørgsmål 54:
Ministeren bedes oplyse, i hvilket omfang bemyndigelsesbestemmel-
ser i lovforslaget vil blive bragt i anvendelse.
Svar:
I forslaget til ny § 12 a bemyndiges kirkeministeren til at fastsætte
nærmere regler om folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt arbejde
og om finansiering heraf.
Denne bemyndigelse tænkes udmøntet som anført i det udkast til
bekendtgørelse om folkekirkens deltagelse i mellemkirkeligt arbejde,
der er optaget som bilag til lovforslaget.
I udkastet til bekendtgørelsen bemyndiges ministeren i § 1, stk. 3,
til at fastsætte nærmere regler om valg af medlemmer til de foreslåede
mellemkirkelige stiftsudvalg.
Som anført i mit svar på udvalgets spørgsmål 52 er det min hensigt
at lade stiftsøvrigheden fungere som valgbestyrelse og at udforme
reglerne efter samme hovedretningslinier, som er fastsat for valg af
medlemmer til provstiudvalg og til de i lov om folkekirkens økonomi
§ 23, stk. 2, omtalte stiftsudvalg, der skal have indseende med
stiftsøvrighedens forvaltning af kirkernes og præsteembedernes kapi-
taler (senest kirkeministeriets cirkulære af 30. november 1988).
Spørgsmål 55:
Er Evangelisk Alliance (The World Evangelical Alliance), Den In-
ternationale Evangeliske Studenterbevægelse (The International Fel-
lowship of Evangelical Students) og Lausanne-Bevægelsen for Verdens-
Evangelisering (The Lausanne Committee for World Evangelisation)
organisationer, der ville kunne indgå i det mellemkirkelige arbejde (der
henvises til spørgsmål 53 og besvarelsen heraf)?
Svar:
Det er anført i min besvarelse af udvalgets spørgsmål 53, som der
henvises til, at de organisationer, der er nævnt i lovforslagets bemærk-
ninger, hverken er en udtømmende opregning eller nogen »blåstem-
pling« af organisationer, der kan indgå i det mellemkirkelige samarbej-
de.
side 4
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Dansk kirkedelegation viste støtte til lutherske kristne i Palæstina, bragt i Kristeligt Dagblad den 16/2-24
2929751_0005.png
Thomson Reuters
Det er også anført i besvarelsen af spørgsmål 53, at efter det udkast
til bekendtgørelse, som er optaget som bilag til lovforslaget, er det de
mellemkirkelige stiftsudvalg og Det mellemkirkelige Råd selv, der
fastsætter arten og omfanget af deres virksomhed. Udvalgene og rådet
kan altså etablere samarbejde også med andre kirkelige institutioner
eller organisationer end dem, der er nævnt i bemærkningerne.
Der er således intet i lovforslaget eller i udkastet til bekendtgørelse,
der udelukker stiftsudvalgene eller Det mellemkirkelige Råd fra et
mellemkirkeligt samarbejde med de organisationer, der er nævnt i ud-
valgets spørgsmål 55.
LFB1988-1989.1.131
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
side 5
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens kommentar til artiklen Dansk kirkedelegation viste støtte til lutherske kristne i Palæstina, bragt i Kristeligt Dagblad den 16/2-24
2929751_0006.png
Thomson Reuters
LFB1988-1989.1.131
Noter
(1)
Ingen
Copyright © 2009 Thomson Reuters Professional A/S
side 6