Kirkeudvalget 2024-25
KIU Alm.del
Offentligt
2965171_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Betina Kastbjerg ([email protected])
Kirkeudvalget har ved brev af 6. december 2024 (KIU alm. del
spørgsmål 18)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse, hvordan myndighederne kontrollerer og fører tilsyn
med de handlinger, der foregår i trossamfund - herunder moskeerne”
Svar:
Jeg kan oplyse, at By-, Land- og Kirkeministeriet udelukkede fører tilsyn med
trossamfund, der er anerkendt i Danmark efter lov om trossamfund uden for
folkekirken (trossamfundsloven).
Trossamfundsregistret indeholder for det første oplysninger om anerkendte
trossamfunds stamoplysninger (navn, adresse, kontaktperson m.v.), vedtægter,
trosgrundlag og centrale ritualer. Disse grundlæggende oplysninger om tros-
samfundet registreres og indberettes første gang i forbindelse med trossam-
fundets anerkendelse som trossamfund, jf. § 7, stk. 4, i trossamfundsloven.
Trossamfundsregistret indeholder for det andet oplysninger om anerkendte
trossamfunds årlige indberetninger af årsregnskaber, herunder oplysninger
om donationer, jf. trossamfundslovens § 21, samt antal myndige medlemmer.
Det enkelte anerkendte trossamfund hhv. menighed er forpligtet til at indbe-
rette ovenstående oplysninger til Trossamfundsregisteret og sikre, at de er kor-
rekte. Oplysningerne bidrager til at skabe åbenhed og gennemsigtighed om
trossamfundenes organisation og økonomi. By-, Land- og Kirkeministeriet fø-
rer løbende tilsyn med alle trossamfundenes oplysninger i Trossamfundsregi-
stret. Tilsynet indebærer bl.a., at det ved ændringer i vedtægter og ved væsent-
lige ændringer i trosgrundlag og centrale ritualer bliver påset, at trossamfun-
det fortsat opfylder kravet om at være et trossamfund, jf. trossamfundslovens
§ 1 og § 7, stk. 1.
Ministeriet fører endvidere årligt tilsyn med, at årsregnskaber, donationsoplys-
ninger og medlemstal indberettes til Trossamfundsregistret og med, at de op-
fylder de formelle krav. By-, Land- og Kirkeministeriet fører desuden et årligt
stikprøvetilsyn med, om de indberettede årsregnskaber og donationsoplysnin-
ger lever op til kravene i bekendtgørelse om Trossamfundsregistret (register-
bekendtgørelsen).
By-, Land- og Kirkeministeriet fører således løbende tilsyn med, at anerkendte
trossamfund og menigheder overholder deres oplysningspligt og i øvrigt opfyl-
der betingelserne for at være anerkendt, herunder lovlighedskravet i trossam-
fundslovens § 7, stk. 1, nr. 2.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 456949
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 15. januar 2025
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om, hvordan myndighederne kontrollerer og fører tilsyn med de handlinger, der foregår i trossamfund - herunder moskeerne
2965171_0002.png
En forkynder i et anerkendt trossamfund kan desuden ansøge kirkeministeren
om at få adgang til at foretage vielser med borgerlig gyldighed. Det fremgår af
§ 15, stk. 1, i lov om trossamfund uden for folkekirken, sammenholdt med § 17,
stk. 2, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning.
Hvis By-, Land- og Kirkeministeriet får kendskab til oplysninger, der kan have
betydning for grundlaget for vielsesbemyndigelsen, kan ministeriet iværksætte
en tilsynssag mod den pågældende vielsesforretter. Ministeriet undersøger i gi-
vet fald, om betingelserne for tildelingen af vielsesbemyndigelse fortsat er op-
fyldte.
Kirkeministeren kan tilbagekalde en vielsesbemyndigelse, hvis vielsesforrette-
ren ikke opfylder betingelserne for bemyndigelsen, eller hvis vielsesforretteren
ikke i udøvelsen af sin funktion overholder dansk lovgivning, jf. trossamfunds-
lovens § 19, stk. 2 og 3.
Jeg har endvidere til brug for besvarelsen indhentet svarbidrag fra en række
ministerier, som jeg kan henholde mig til.
Social- og Boligministeriet har oplyst følgende:
”Social-
og boligministeriets departement fører på ministerens vegne et
overordnet ulovbestemt ressorttilsyn med lovgivningen på ressortområ-
det. Tilsynet har som sit overordnede formål at sikre borgernes retssik-
kerhed og korrekt forvaltning. Tilsynet retter sig mod de myndigheder,
som anvender den lovgivning, som ministeriet er ansvarlig for.
Af lovgivning der hører under Social- og Boligministeriets ressortområde
vurderes ægteskabslovgivningen at være særlig relevant for trossam-
fund.
Ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig vielse. Kirkelig vielse kan
finde sted inden for folkekirken, når en af parterne hører til denne, og in-
den for de anerkendte trossamfund, når en af parterne hører til pågæl-
dende trossamfund. Borgerlig vielse finder sted i kommunerne. Uanset
om ægteskab indgås ved kirkelig eller borgerlig vielse, forudsætter ind-
gåelse af et ægteskab med borgerlig gyldighed, at parret opfylder de æg-
teskabsbetingelser, der fremgår af ægteskabslovens kapitel 1, herunder
at begge parter skal være fyldt 18 år.
Det er kommunen, der foretager prøvelsen af, om ægteskabsbetingel-
serne er opfyldt. Hvis ikke begge parter enten har dansk indfødsret,
statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, tidsubegrænset opholds-
tilladelse i Danmark eller ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter
EU-reglerne, foretages prøvelsen af Familieretshuset.
Ægteskabsloven regulerer ikke religiøse vielser uden borgerlig gyldig-
hed, og prøvelsen ved myndighederne omfatter derfor ikke disse.
Social- og Boligministeriets ulovbestemte ressorttilsyn er således i for-
hold til ægteskabslovgivningen rettet mod kommunerne og Familierets-
huset, mens ministeriet ingen tilsynsbeføjelse har i forhold til det enkelte
trossamfund.”
Akt nr.:
Side 2
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om, hvordan myndighederne kontrollerer og fører tilsyn med de handlinger, der foregår i trossamfund - herunder moskeerne
2965171_0003.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet fører ikke systematisk og lø-
bende kontrol og tilsyn med anerkendte trossamfund i Danmark, da
dette henhører under By-, Land- og Kirkeministeriets ressort. Ministeriet
arbejder dog i visse tilfælde med oplysninger om nogle trossamfund i
kraft af Udlændingestyrelsens administration af en række lovbestemte
ordninger.
For eksempel forvalter Udlændingestyrelsen den nationale sanktionsliste
for religiøse forkyndere, som er et element i en række af initiativer rettet
mod religiøse forkyndere, der søger at undergrave danske love og vær-
dier og understøtte parallelle retsopfattelser.
Herudover bidrager Udlændingestyrelsens Center for Dokumentation og
Indsats mod Ekstremisme (CDE) til forvaltningen af lov om forbud mod
modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (donati-
onsloven). Loven har til formål at modvirke, at fysiske og juridiske perso-
ner kan modarbejde eller underminere demokrati og grundlæggende fri-
heds- og menneskerettigheder ved at give donationer til personer og or-
ganisationer i Danmark.
CDE undersøger løbende personer og organisationer som led i forvaltnin-
gen af den nationale sanktionsliste og donationsloven. Disse undersøgel-
ser kan omfatte potentielle religiøse modtagermiljøer i Danmark, herun-
der både trossamfund, som er anerkendte efter trossamfundsloven, og
trossamfund som ikke er anerkendte. CDE videregiver inden for gæl-
dende regler relevante oplysninger, som centeret bliver bekendte med,
til relevante myndigheder.”
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Skatteministeriet har indhentet bidrag fra Skattestyrelsen til besvarelse
af spørgsmålet på Skatteministeriets område.
”Indledningsvist kan det bemærkes, at religiøse samfund skatteretligt
er en samlebetegnelse for anerkendte trossamfund af By-, Land- og Kir-
keministeriet og deres tilknyttede menigheder, forsamlinger eller
kredse mv., nuværende valgmenigheder og religiøse organisationer og
sammenslutninger af disse.
Skattestyrelsen kontrollerer årligt religiøse samfund på baggrund af Af-
tale om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at under-
grave danske love og værdier og understøtter parallelle retsopfattelser,
som blev indgået mellem den daværende regering (Venstre) og Social-
demokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 31.
maj 2016. Aftalen sikrer bl.a., at skattebegunstigelser ikke omfatter for-
eninger, hvis formål og adfærd modarbejder eller underminerer demo-
krati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. I tilfælde,
hvor en forenings formål eller adfærd indikerer dette, indkalder Skatte-
styrelsen en redegørelse fra det religiøse samfund.
Akt nr.:
Side 3
KIU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om, hvordan myndighederne kontrollerer og fører tilsyn med de handlinger, der foregår i trossamfund - herunder moskeerne
2965171_0004.png
Med aftalen blev Skattestyrelsens løbende kontrol styrket, så der årligt
og tilfældigt udvælges religiøse samfund, der er godkendte efter lig-
ningslovens § 8A og § 12, stk. 3.
Kontrollen har til formål at sikre korrekte fradrag for gaver og løbende
ydelser efter ligningslovens § 8A og § 12, og om betingelserne for god-
kendelse efter ligningsloven er opfyldt. Skattestyrelsen kan i tilfælde,
hvor kontrollen har ført til, at godkendelsen er blevet tilbagekaldt i for-
bindelse med ansøger om ny godkendelse kræve, at det religiøse sam-
fund redegør for igangsatte initiativer for at leve op til betingelserne for
godkendelse.
Derudover kræver det Skattestyrelsens godkendelse at modtage fra-
dragsberettigede gaver og løbende ydelser efter ligningsloven. Godken-
delsen er løbende, men det religiøse samfund mv. skal årligt indberette
oplysninger til Skattestyrelsen i et gaveskema. Indberettes oplysnin-
gerne ikke i skemaet, tilbagekaldes godkendelsen. I tilfælde, hvor det
religiøse samfund efterfølgende anmoder om en ny godkendelse, vil
Skattestyrelsen gennemgå alle betingelser for godkendelse, herunder
om formål og adfærd modarbejder eller underminerer demokrati og
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
Endelig har Skattestyrelsen udover kontrol af religiøse samfund som
led i ovenstående politiske aftale en løbende indsats på området for
Non-Profit
Organisations (NPO’er), herunder religiøse samfund.
Hvis
Skattestyrelsen som led i dette kontrolarbejde eller på anden vis får
konkret mistanke om hvidvask eller terrorfinansiering, sker der
i
overensstemmelse med reglerne i hvidvasklovgivningen
underretning
til Hvidvasksekretariatet i National enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK).”
Kulturministeriet har oplyst følgende:
”Kulturministeriet
henviser til deres besvarelse af KUU alm. del
spørgs-
mål nr. 229 (2023-2024).”
Det nævnte svar fra kulturministeren af 3. oktober 2024 er vedlagt til oriente-
ring.
Morten Dahlin
/ Jens-Christian Hedegaard Holm
Akt nr.:
Side 4