Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2960553_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 19. december 2024
Center
Center for undergrund, viden
og adfærd og Center for
international klima og energi
Kontor
Kontor for undergrund og
forskning og internationalt
kontor
Dato
19-12-2024
J nr.
2024 - 4647
Samrådsspørgsmål F, G, H
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
Leila Stockmarr og Trine Pertou Mach (EL) stillet
ministeren følgende tre samrådsspørgsmål F, G og H:
Samrådsspørgsmål F:
”Vil
ministeren redegøre for regeringens holdning til de nye
beregninger, som viser, at Danmarks fossile produktion i
Nordsøen forårsager klimaskader for ni milliarder kroner
hvert år frem til 2050? Der henvises til artiklen »Danmark
har ry for at være gavmild med klimabistand - men nye tal
afslører hidtil ukendte konsekvenser af det danske
olieeventyr«, dr.dk, den 13. november 2024”.
Samrådsspørgsmål G:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke tiltag og foranstaltninger
som regeringen vil iværksætte for at begrænse Danmarks
globale bidrag til klimaskader mest muligt? Der henvises til
artiklen »Danmark har ry for at være gavmild med
klimabistand - men nye tal afslører hidtil ukendte
konsekvenser af det danske olieeventyr«, dr.dk, den 13.
november 2024”.
Samrådsspørgsmål H:
”Vil
ministeren redegøre for, om de nye beregninger giver
anledning til at revurdere Nordsøaftalen? Der henvises til
artiklen »Danmark har ry for at være gavmild med
klimabistand - men nye tal afslører hidtil ukendte
konsekvenser af det danske olieeventyr«, dr.dk, den 13.
november 2024”.
Akt-id
541492
/ SEMAD
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0002.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Tak for de tre spørgsmål, som jeg på bedste vis vil
forsøge at besvare i det følgende.
Overordnet ønsker vi, som der står i klimaloven, at
Danmark skal være et foregangsland i den
internationale klimaindsats. Og jeg mener, at vi på
flere punkter går forrest.
Vi har sat ambitiøse klimamål i 2025 og 2030, som vi
nu har vist vejen til at indfri. Vi planlægger at stille
vores ressourcer inden for CO
2
lagring og havvind til
rådighed for Europa. Og i forhold til dagens emne har
Danmarks slutdato for olie- og gasproduktion klart
signaleret, at vi vil have verden en anden vej.
Vi har gjort alt det på en balanceret måde, som ikke
har ført til folkelig opstand, som i andre lande. Det er
fair at spørge, om vi kan gøre mere, gøre ting
hurtigere eller hvilke globalt ansvar vi tager.
[Samrådsspørgsmål F]
Lad mig starte med svar på spørgsmål F.
Aktiviteterne i Nordsøen har udgjort en vigtig periode
i dansk erhvervs- og energihistorie. En periode, hvor
fossil energi har været motoren i at hæve velstand -
ikke kun i Danmark, men også globalt.
Det er evident, at den fossile energi er kommet med
en pris og er hovedårsagen til de klimaforandringer vi
oplever i dag. Det er ikke ny viden.
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0003.png
Regeringens holdning er utvetydigt, at vores fremtid
er afhængig af evnen til at gennemføre en grøn
omstilling i Danmark og i særdeleshed på globalt plan.
Et bredt politisk flertal reformerede Nordsøpolitikken
med Nordsøaftalen 2020. Det skete ved, at Danmark
blandt ganske få andre producentlande satte en nu
lovfæstet slutdato for olie- og gasproduktionen.
Det var en milepæl og markerede en ny grøn kurs.
De politiske partier var med aftalen enige om, at
Danmark
skulle
tage
globalt
lederskab.
Danmark tog initiativ til
Beyond Oil and Gas Alliance.
I daglig tale kaldet BOGA, som står oven på
Nordsøaftalen. En alliance som arbejder for at
udfase olie og gas på globalt plan. Hvis Enhedslisten
spørger mig, om det går hurtigt nok globalt med at
udfase fossil energi, så er svaret klart nej.
Det regeringen foretager sig på det her område er i
fuld overensstemmelse med Nordsøaftalen 2020. Og
samtidig bruger vi det politiske momentum fra aftalen
til globalt at presse på for udfasning.
[Samrådsspørgsmål G]
Det leder mig til svar på spørgsmål G.
Med Parisaftalen er alle lande forpligtet til at
præsentere en klimaplan med deres ambitioner.
Danmark indgår i EU’s samlede NDC, men
Regeringen har som bidrag hertil sat et mål om, at
DK skal være klimaneutralt i 2045, samt reducere
vores udledninger med 110 pct. i 2050 ift. 1990.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0004.png
Det gør vi i en erkendelse af, at klimaneutralitet ikke
er nok. Regeringen arbejder for, at andre lande også
sætter ambitiøse klimamål, herunder gennem en
række dansk-ledede alliancer, der tæller den
tidligere nævnte Beyond Oil and Gas Alliance
(BOGA), Global Offshore Wind Alliance (GOWA) og
Group of Negative Emitters (GONE).
Mens implementeringen af vores egne klimaplaner
er i fuld sving, bistår vi og andre rige lande samtidig
udviklingslandene med at implementere deres planer
ved bl.a. at stille finansiering til rådighed. Det gør vi
bl.a. gennem en række energisamarbejder i 25
lande, der tilsammen står for ca. 70 pct. af verdens
CO2-udledninger.
Det handler dog ikke om klimagæld. Den præmis vil
jeg gerne have lov at afvise her. Parisaftalen udgør
rammen for globalt klimasamarbejde og bygger på
samarbejde.
Grundlæggende agerer vi efter et princip om, at vi
gerne vil efterlade kloden i bedst mulige forfatning til
kommende generationer.
Spørgsmålets præmissen om klimagæld er heller
ikke internationalt afspejlet af grundlaget for Fonden
for respons til tab og skader, som fastslår, at respons
på tab og skader hverken afføder erstatningsansvar
eller kompensation.
På denne baggrund går vi gerne forrest. Også i
mobilisering af klimafinansiering.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0005.png
I lyset af det enorme finansieringsbehov, er jeg
forhåbningsfuld ift. COP29-aftalen om et nyt
klimafinansieringsmål
med
en
kerne
af
klimafinansiering på mindst 300 mia. USD per år fra
2035, som de udviklede lande går forrest i at
mobilisere. Derudover indeholder aftalen også et mål
om at mobilisere mindst 1.300 mia. dollars fra alle
finansieringskilder fra 2035 til klimaindsatser i
udviklingslandene.
Her vil styrkede rammevilkår både nationalt og
globalt være afgørende for at gøre det lettere for den
private sektor og andre finansielle aktører at bidrage
til
at
accelerere
klimahandling
særligt
i
udviklingslandene.
Danmark leverer allerede i dag mere end det, der
betragtes som vores rimelige andel, og vi vil fortsat
gøre en indsats for at øge vores samlede bidrag.
Eksempelvis
gennem
reformen
af
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU), der
ventes at medføre en stigning i mobiliseret
finansiering fra 2 til mellem 5-7 mia. kr. frem mod
2030.
Vi skal fortsat både levere klimafinansiering af høj
kvalitet med særlig prioritet givet til de fattigste og
mest klimasårbare lande. Derfor giver vi også 60 pct.
af den danske klimabistand til tilpasningsindsatser i
udviklingslandene også i 2025.
Herudover har Danmark, som et af de første lande,
annonceret støtte til Fonden for respons på Tab og
Skader.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0006.png
Og sidst skal vi naturligvis have kigget på de
finansieringsstrømme, der fortsat understøtter
aktiviteter i den fossile økonomi mhp. at udfase disse
aktiviteter og kanalisere finansiering i retning af
klima- og udviklingshensyn. Det skal til for at nå
vores reduktionsmål, kunne tilpasse os et mere
ekstremt klima og håndtere klimaskabte tab og
skader.
[Samrådsspørgsmål H]
Nu går jeg til svar på spørgsmål H.
Det er klart, at afbrændes dansk olie og gas, kommer
det med udledninger til følge. Ingen tvivl om det. Det
er en følge af, at markedet efterspørger og forbruger
fossil energi.
I
FN’s opgørelsesregler skelnes
der mellem
udledningerne forbundet med produktionen og
udledningerne forbundet med forbruget. I den
danske opgørelse indgår der således både
udledninger fra olie- og gasproduktionen i Nordsøen
og udledninger fra det danske forbrug af olie og gas.
Sker forbruget af olie eller gas fra Nordsøen i andre
lande, vil udledninger fra dette forbrug indgå i
klimaregnskabet i det land, hvor brændstoffet
forbruges.
Energisystemet skal fyldes med grøn energi og på
den måde sige farvel til sort energi. I Danmark er vi i
gang.
I 2030 skønnes andelen af vedvarende energi i
Danmarks energiforbrug at udgøre over 70 procent.
Det er markant.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0007.png
Danmark tager lederskab i den grønne omstilling og
sætter standarden for andre nationer ved at indføre
en banebrydende CO2-afgift, der også rammer olie-
og gasproduktionen
en klar besked om, at
fremtiden tilhører grøn energi.
Spørgsmålet om CO2-udledning og globale effekter
af dansk produktion er grundigt analyseret i
forbindelse med Nordsøaftalen 2020. Analysen så
på spørgsmålet om lækageeffekter ved en reduceret
dansk Nordsøproduktion.
Analysen var vigtig, fordi den bidrog til en forståelse
af
kompleksiteten
i
at
vurdere
udledningskonsekvenser og globale klimaeffekter.
For det første
har Det Økonomiske Råd på baggrund
af en norsk analyse argumenteret for, at et stop for
dansk udvinding kan reducere de globale CO2-
udledninger.
Det norske studie så på effekterne af en lukning af
produktion i eksisterende norske oliefelter og
konkluderede, at der ville være en mindre
nettoreduktion i CO2-udledningerne globalt.
Forfatterne understregede, at konklusionerne ikke
direkte kunne overføres til gas, da der er bedre
substitutionsmuligheder mellem gas og kul, hvor kul
har et væsentligt højere klimaaftryk end gas.
Det norske studie kunne derfor ikke anvendes 1:1 til
en vurdering af reduceret dansk olie- og
gasproduktion.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0008.png
For det andet
pegede Klimarådet i deres analyse på
en lille positiv effekt ved mindre dansk produktion i
Nordsøen. Klimarådets væsentligste argumenter var
Danmark som et foregangsland, og at det ville sende
et stærkt signal i international klimapolitik.
Der var tale om argumenter af politisk karakter. I
Klimarådets analyse fremgik det at, og nu citerer jeg:
”erstattes
dansk gas primært af russisk gas eller LNG
fra andre lande, som fragtes over lange afstande, vil
dette trække i retning af en højere lækagerate.
Omvendt vil det trække i retning af en lavere
lækagerate, hvis gassen i højere grad produceres i
nordeuropæiske lande som fx Norge eller Holland”.
Aktuelt kan import fra Norge, UK og EU's
egenproduktion af gas ikke dække EU's behov.
Samtidig konkurrerer EU med Asien om LNG. Det
redegjorde jeg også for her i udvalget i oktober 2023.
En reduceret dansk produktion af gas kan derfor føre
til øget import af LNG fra lande uden for EU med
deraf følgende øgede udledninger, jævnfør
klimarådets konklusion, som jeg lige har citeret.
For det tredje og sidste
vurderede Det Internationale
Energiagentur (IEA), at konsekvenserne for den
globale CO2-udledning, ville afhænge af, hvilke
producentlande, der erstattede dansk produktion i
Nordsøen og deres karbonintensitet ved olie- og
gasproduktion i disse respektive lande.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0009.png
IEA præsenterede i december 2023 den seneste
landerapport om Danmarks energi- og klimapolitik.
Om olie sagde IEA blandt andet, og nu citerer jeg:
”Within
the spirit of the North Sea Agreement, and
while transitioning away from oil and gas production,
the government should ensure that it incentivises
industry to fully
develop the remaining potential”.
Om gassen sagde IEA, og nu citerer jeg igen:
Maintain mini-rounds and neighbouring licensing
rounds for existing offshore oil and gas fields with a
view to potentially provide increased gas security for
Europe in the near to medium term
”.
IEA skrev desuden 2023, at der selv i Net Zero
scenariet kræves fortsatte investeringer i
eksisterende olie- og gasaktiver samt allerede
godkendte projekter. Dette oplyste jeg også i et
samråd her i udvalget d. 18. januar i år.
Tilbage står, at spørgsmålet om globale effekter af
dansk olie- og gasproduktion ikke er så enkelt, som
Enhedslisten gerne politisk vil fremstille det.
Og så kan man stille spørgsmålstegn til, hvad
alternativet er til olie- og gasproduktion fra
Nordsøen? Er det, at EU øger importen fra
Mellemøsten? Er det øget import af skiferolie fra
USA? Eller øget import fra Rusland?
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19. december 2024 om konsekvenserne af dansk olie- og gasproduktion i Nordsøen
2960553_0010.png
For regeringen står det klart, at den fossile energi
så længe vi fortsat forbruger den
skal balancere
hensyn til energisikkerhed og sikkerhedspolitiske
interesser for Danmark og Europa.
[Outro]
Jeg kan konstatere, at budskabet i DR-artiklen er, at
Danmark ikke yder tilstrækkelig støtte til de fattigste
lande.
Den præmis køber jeg ikke ind på.
Danmark yder allerede et flot bidrag til at hjælpe
verdens fattigste lande. Når det er sagt, så er
Danmark også parat til at gøre mere, men vi skal
også have flere med.
Side 10/10