Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2971586_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29-01-2025
J nr.
2024 - 4902
Akt-id
557767
Svar på KEF alm. del – spm. 71
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 17. december 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 71, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 71
I European Energys hvidbog »Mere vedvarende energi på land i Danmark 2.0«,
side 11, som blev præsenteret under foretræde for udvalget den 12. december
2024, fremgår det, at Tyskland i 2023 udbyggede 17 GW vedvarende energi.
Det skyldes, at den tyske regering besluttede at give statsstøtte til VE-projekter,
hasteimplementere en følgelov, som skal sikre hurtigere godkendelser af vedva-
rende energi mhp. at få effekt i det tyske samfund, fokus på at forenkle betingel-
serne for at bygge sol- og vindenergi, og at tilslutning til grønne energiprojekter
til elnettet er forblevet en statslig omkostning og ikke pålagt udviklerne. Kan mi-
nisteren forestille sig, at lignende initiativer vil kunne sætte skub i elektrificerin-
gen i Danmark?
Svar
En bred kreds af partier besluttede med
Klimaaftalen om grøn strøm og varme
fra 2022
at stoppe med at afholde de teknologineutrale udbud af støtte til bl.a.
landvind og sol, da forventningen var, at udbygningen i vidt omfang kan opstilles
støttefrit. I dag sker udbygningen på land således på markedsvilkår.
Desuden besluttede et bredt flertal i Folketinget med
Klimaaftalen for energi og
industri mv. fra 2020
at afskaffe udligningsordningen, som dækkede netvirksom-
hedernes nødvendige omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg, fra den 1. ja-
nuar 2023 og frem. Det gjorde man bl.a. for at imødegå potentielle statsstøtte-
udfordringer ved en videreførelse af udligningsordningen på finansloven. Samti-
dig blev det besluttet at indføre lovgivning, der muliggør indførelsen af geogra-
fisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter (’pro-
ducenttariffer’) på både distributions- og transmissionsniveau. De omkostnings-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om lignende initiativer vil kunne sætte skub i elektrificeringen i Danmark
2971586_0002.png
ægte tilslutningsbidrag, som netvirksomhederne og Energinet begyndte at op-
kræve i 2023, bidrager til, at VE-opstillerne har incitament til at placere nye VE-
anlæg de steder i elnettet, der medfører laveste netomkostninger, og hvor det
typisk også er hurtigere at tilslutte anlæggene. Producenttarifferne er med til at
sikre, at det er dem, der giver anledning til omkostningerne, der skal betale. Al-
ternativt ville det være elkunderne, dvs. private forbrugere og erhverv, som
skulle betale omkostningerne.
Samlet set er en markedsdrevet udbygning med til at sikre en omkostningseffek-
tiv udbygning med VE-anlæg, da markedet gennem konkurrence er med til at
fremme de mest rentable projekter. Regeringen arbejder hertil fortsat på, at
skabe gode rammevilkår for opstillingen af VE på land.
Fsva. henvisningen til den tyske implementering af en følgelov, som sikrer hurti-
gere godkendelser af vedvarende energi er der tale om supplerende regler til
EU’s nødforordning. Nødforordningen er også gældende i Danmark. Med lov og
bekendtgørelse fra medio 2024 er der endvidere indført forkortede og forenk-
lede tilladelsesprocesser, samt givet bemyndigelse til at indføre de såkaldte
fremskyndelsesområder for vedvarende energi og elinfrastruktur. Sidstnævnte
har regeringen fremlagt en konkret model for, mens der snart fremlægges en
model for VE-fremskyndelsesområder.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2