Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2971599_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29-01-2025
J nr.
2024 - 4902
Akt-id
557767
Svar på KEF alm. del – spm. 70
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 17. december 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 70, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 70
Vil ministeren kommentere på de ti anbefalinger, som oplistes i European Ener-
gys hvidbog »Mere vedvarende energi på land i Danmark 2.0«, side 25, som
blev præsenteret under foretræde for udvalget den 12. december 2024, og er
der nogle af anbefalingerne, som ministeren påtænker at følge, jf. KEF alm. del
– bilag 84?
Svar
Jeg vil indledende takke for materialet fra European Energy. Regeringen har et
stort fokus på, at fjerne barrierer for udbygningen og løbende sikre rammevilkår,
der kan understøtte den grønne omstilling, som vi står overfor. Det sker bl.a.
ved løbende opfølgning på anbefalingerne fra NEKST’s arbejdsgrupperne
Mere
sol og vind på land
og
Hurtigere udbygning af elnettet.
Derudover forventer vi
snarest, at de første energiparker udpeges.
Konkret ift. dele af anbefalingerne fra European Energy er jeg helt enig i, at
både den direkte og indirekte elektrificering af vores samfund, og dermed efter-
spørgsel på den grønne strøm, er afgørende for, at vi kommer i mål med mål-
sætningerne om mere vedvarende energi på land. Klimafremskrivningen for
2024 viser, at elforbruget til el- og fjernvarmesektoren forventes at stige markant
frem mod 2035 som følge af en elektrificering af varmeproduktionen, herunder
udbredelse af varmepumper og store elkedler. Elforbruget i el- og fjernvarme-
sektoren er fremskrevet til at stige fra ca. 2 TWh i 2024 til ca. 7 TWh i 2035, hvil-
ket er over en tredobling i elforbruget i sektoren. Dertil ser regeringen et brintrør
som et potentielt vigtigt element i at forbedre afsætningen for både havvind og
VE på land.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om ministerens kommentar på de ti anbefalinger, som oplistes i European Energys hvidbog »Mere vedvarende energi på land i Danmark 2.0«, side 25
2971599_0002.png
Ift. European Energys anbefaling om et loft over VE-udviklernes omkostninger til
det kollektive elnet og tilbagerulning af producentbetaling blev et bredt flertal i
Folketinget med klimaaftalen for energi og industri mv. af 22. juni 2020 enige om
at afskaffe udligningsordningen, som dækkede netvirksomhedernes nødvendige
omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg, fra den 1. januar 2023 og frem.
Samtidig blev det besluttet at indføre lovgivning, der muliggør indførelsen af
geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producen-
ter (’producenttariffer’) på både distributions- og transmissionsniveau. Dette
gjorde man for at:
1) Muliggøre at en større del af omkostningerne i elnettet, som VE-udbyg-
ningen giver anledning til, afholdes af VE-opstillerne selv.
2) I højere grad at give økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres
der, hvor elnettet bedst kan håndtere det.
3) Imødegå potentielle statsstøtteudfordringer ved en videreførelse af ud-
ligningsordningen på finansloven
I medfør af EU's elmarkedsdirektiv er godkendelse af metoderne for beregning
af tariffer en af de beføjelser, som direkte er forbeholdt Forsyningstilsynet som
uafhængig tilsynsmyndighed. Der gælder således et armslængdeprincip, som
Folketinget og ministeren skal iagttage ifm. tarifering. Et evt. loft skal således
udarbejdes af Energinet og netvirksomhederne. Dette skal godkendes af Forsy-
ningstilsynet, som også vurderer, hvorvidt det kan være i strid med princip om
omkostningsægthed.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2