Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2969476_0001.png
24. januar 2025
J.nr. 2025 - 325
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 17. december 2024 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 69: Spm. om, hvorfor de samlede energi- og CO2-afgifter er højere på grøn strøm
2969476_0002.png
Spørgsmål
I European Energys hvidbog »Mere vedvarende energi på land i Danmark 2.0«, som blev
præsenteret under foretræde for udvalget den 12. december 2024, argumenteres der for,
at grøn strøm er pålagt højere afgifter end fossile energiformer i Danmark, hvilket mod-
arbejder elektrificeringen og har fået udbygningen af vindmøller og solceller til at gå i stå,
jf. KEF alm. del
bilag 84. Vil ministeren redegøre for, hvorfor de samlede energi- og
CO2-afgifter er højere på grøn strøm?
Svar
Det er lagt til grund, at der spørges til CO
2
-afgift på fossile brændsler til elproduktion og
til den almindelige elafgift, hvor European Energy i figuren med energi- og CO
2
-afgifter,
der fremgår side 5 i European Energys hvidbog, betegner den almindelige elafgift som
afgift på ”grøn strøm”.
Der blev med
Aftale om grøn skattereform for industri mv. (2022)
aftalt en høj og mere ensartet
CO
2
-afgift. En ensartet CO
2
-afgift medfører de samfundsøkonomisk billigste CO
2
-
reduktioner, da den skaber et ensartet incitament til CO
2
-reduktioner på tværs af sektorer.
For fossile brændsler anvendt til elproduktion på kvoteomfattede værker udgør CO
2
-
afgiften 75 kr. pr. ton. i 2025 (2022-priser) stigende frem mod 2030, hvor afgiften udgør
375 kr. pr. ton. For værker uden for kvotesektoren udgør afgiften 750 kr. pr. ton. fra
2025.
Sammen med det europæiske kvotehandelssystem (ETS) gør CO
2
-afgiften det dyrere at
anvende fossile brændsler til elproduktion og giver derfor tilskyndelse til at producere el
vha. vedvarende energi (VE).
Den almindelige elafgift udgør 72 øre pr. kWh i 2025. Der er aftalt lempelser af afgiften
frem mod 2030, hvor den udgør 62,3 øre pr. kWh (2025-priser). Husholdninger og of-
fentlige institutioner mv. betaler den fulde afgiftssats, mens momsregistrerede virksom-
heder kan få godtgjort afgiften ned til EU’s minimumssats på 0,4 øre pr. kWh. Ligeledes
kan husstande med elvarme få godtgjort afgiften ned til EU’s minimumssats på 0,8 øre
pr. kWh for den del af elforbruget, der ligger udover 4.000 kWh.
Elafgiften pålægges elforbruget og er derfor uafhængig af produktionsformen for den el,
som bliver leveret ind på elnettet. Udledning af CO
2
fra elproduktion reguleres ved CO
2
-
afgift samt ETS-kvoter (for kvoteomfattede værker), og der er afgifter på udledning af
svovl og NOx. Det bemærkes, at elproduktion i Danmark i stigende grad er baseret på
vedvarende energi (VE). Samtidig vurderes der ikke at være direkte eksterne omkostnin-
ger (dvs. negative eksternaliteter) ved elforbrug, som i et samfundsøkonomisk perspektiv
vil begrunde afgift på elforbruget.
Elafgiften forventes at give et provenu på ca. 8,7 mia. kr. i 2025. En lempelse af elafgiften
vil således kræve finansiering.
Side 2 af 2