Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2965032_0001.png
14. januar 2025
J.nr. 2024 - 5602
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 9. december 2024 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om ministeren vil opdatere tabellerne afgivet i svar på KEF alm. del – spørgsmål 151, folketingsåret 2023-24
2965032_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabellerne afgivet i svar på KEF alm. del
spørgsmål 151, folke-
tingsåret 2023-24?
Svar
Statens indtægter fra beskatningen af selskaber, der har indkomst ved indvinding af olie
og gas sker dels via den almindelige selskabsskat/tillægsselskabsskat, dels via den særlige
kulbrinteskat. Selskabsskatten udgør i alt 25 pct. (22 pct. selskabsskat og 3 pct. tillægssel-
skabsskat), mens kulbrinteskatten udgør 52 pct. efter fradrag for den betalte selskabsskat.
Ydermere deltager staten gennem Nordsøfonden med (typisk) 20 pct. i de enkelte kon-
cessioner og modtager udbytter herfra. Det indebærer, at statens andel af overskud fra
kulbrinteindvinding samlet udgør ca. 71 pct. på marginalen,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Statens marginale anden af overskud ved kulbrinteindvinding
Selskabsskat
Marginal andel af
overskud
25 pct.
Kulbrinteskat
39 pct.
1)
Skat i alt Nordsøfonden
64 pct.
2)
7,2 pct.
3)
Statens andel
i alt
71,2 pct.
4)
Anm.: 1) 39 pct. (=(1-selskabsskat)*kulbrinteskat)=((1-0,25)*52)). Det bemærkes, at den betalte selskabsskat kan fradrages i
kulbrinteindkomsten. 2) 64 pct. (=(selskabsskat + kulbrinteskat)=(25+39)). 3) 7,2 pct. (=((1-skat i alt)*Nordsøfondens andel)=((1-0,64)*20)). 4)
71,2 pct. (=(skat i alt + Nordsøfonden)=(64+7,2)).
Kilde: Skatteministeriet.
Hertil kommer, at selskaberne har mulighed for at tilvælge beskatning efter et særligt in-
vesteringsvindue i perioden 2017–25. Investeringsvinduet indebærer en lempeligere be-
skatning i form af forhøjede og fremrykkede fradrag for investeringer i nye anlæg. Vælger
et selskab at anvende investeringsvinduet, indebærer det samtidig en ekstra en tillægsskat i
tilfælde af høje oliepriser.
Staten skønnes, med meget betydelig usikkerhed, samlet set at opnå ca. 55 mia. kr. i net-
toindtægter fra kulbrinteindvinding fra 2024 og frem mod 2050,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Nutidsværdi af statens nettoindtægter fra Nordsøen frem til 2050
Mia. kr.
Samlede nettoindtægter
Heraf skatteindtægter
1)
2)
55
45
10
Heraf udbytter gennem statens ejerandel
Anm.: Indtægterne er opgjort som nutidsværdien af statens forventende indtægter fra kulbrinteindvinding i perioden 2024 frem til 2050. Nutids-
værdien er opgjort pba. en forudsat nominel rente på 4 pct. p.a., og er i øvrigt baseret på forudsætningerne i Økonomisk redegørelse, august
2024. Opgørelsen af afrundet til nærmeste 5 mia. kr.
1) Skatteindtægterne består af selskabsskat (inkl. tillægsselskabsskat), tillægsskat samt kulbrinteskat. Der er i skønnet taget højde for statens
forventede omkostninger ved endelig afvikling af olie og gasfelter i Nordsøen.
2) De opgjorte udbytter svarer til Nordsøfondens skønnede nettooverskud efter afvikling af gæld mv.
Kilde: Skatteministeriet.
Skøn for statens indtægter i Nordsøen frem til 2050 afhænger udover olie og gaspriser
også af produktionen i Nordsøen, hvilket Energistyrelsen årligt udarbejder en prognose
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om ministeren vil opdatere tabellerne afgivet i svar på KEF alm. del – spørgsmål 151, folketingsåret 2023-24
2965032_0003.png
for. Sammenlignet med den tidligere besvarelse af
KEF alm. del
svar på spm. 151
er der
foretaget en nedjustering af skønnet for olie og gasproduktionen, hvilket primært kan
henføres til en senere opstart af feltet Tyra end tidligere forventet. Derudover er skønnet
for olie og gaspriser ligeledes nedjusteret.
Side 3 af 3