Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2957674_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17-12-2024
J nr.
2023 - 2860
Akt-id
553031
Svar på KEF alm. del – spm. 57
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 5. december 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 57, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 57
Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra SYNERGI m.fl. af 23. april 2024, jf.
KEF alm. del - bilag 264, samling 2023-24, og henvendelsen af 3. december 2024 om
præsentation anvendt under foretræde den 5. december 2024, jf. KEF alm. del - bilag
98.
Svar
Med det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, der har frist for implementering
den 11. oktober 2025 og med det omarbejdede bygningsdirektiv, der har frist for
implementering den 29. maj 2026, stilles der udvidede krav til energieffektivitet i
offentlige bygninger. Det bemærkes, at der i forbindelse med implementerings-
arbejdet fortsat pågår et omfattende analysearbejde mhp. at sikre, at kravene
implementeres omkostningseffektivt.
Der kommenteres i nedenstående på de syv anbefalinger, der blev præsenteret
under foretræde for KEF-udvalget den 5. december 2024.
1. Overblik over de offentlige bygningers tilstand
Som følge af krav i de omarbejdede direktiver skal Danmark sikre energirenove-
ringer i offentlige bygninger.
Det er vigtigt, at kravene indfris på et oplyst beslutningsgrundlag. Desværre er
det ikke alle regionale og kommunale bygninger, der er energimærkede i dag.
Derfor sendte jeg i sommer et brev til KL og Danske Regioner med opfordring til,
at kommuner og regioner kommer i mål med energimærkningen snarest muligt.
Det er også centralt, at energimærket er et velfungerende værktøj. Derfor er jeg
glad for, at mit ministerium sammen med relevante aktører undersøger mulighe-
der for tilpasninger af energimærkningsordningen, herunder også i lyset af nye
krav til energimærkning som følge af det omarbejdede bygningsdirektiv. Det er i
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om kommentar til henvendelsen fra SYNERGI m.fl. af 23/4-24, og henvendelsen af 3/12-24 om præsentation anvendt under foretræde den 5/12-24
2957674_0002.png
vores alles interesse, at det fremadrettet bliver lettere at få opdateret gyldige
energimærker.
2. Klart mål for renovering og reduktion af offentligt energiforbrug
Med de nævnte omarbejdede direktiver følger der klare mål for renoveringer og
reduktion af det offentliges energiforbrug, fx årligt reduktionskrav på 1,9 pct. for
den offentlige sektors slutforbrug af energi, krav om årligt at energirenovere
mindst 3 pct. af offentlige bygninger og minimumskrav, der betyder at de energi-
mæssigt ringeste bygninger skal renoveres op til en bedre stand. Som det også
fremgår af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
Køreplan for energieffekti-
vitet
fra juni 2024 viser en fremskrivning af det offentlige energiforbrug, at den
offentlige sektor i Danmark opfylder energireduktionsmålet for det offentlige til
og med 2028. Fsva. renoveringskravene pågår der et analysearbejde mhp. at
kunne træffe endelig beslutning herom i 2025.
3. Minimumskrav for indeklima i alle offentlige bygninger
Det er muligt at tænke forbedringer af indeklimaet i bygninger sammen med
energirenoveringer. Derfor arbejder jeg også for, at fordelene ved et sundt og
godt indeklima i højere grad synliggøres i energimærket i forbindelse med imple-
mentering af det omarbejdede bygningsdirektiv.
4. Plan for konvertering af olie- og gasfyr i det offentlige inden 2030
Konvertering fra olie- og gasfyr til grønnere og mere energieffektive varmekilder
som fjernvarme eller varmepumper er en central del af den grønne omstilling.
Og det forventes, at stort set alle olie- og gasfyr i brug i staten – over 98 pct. ift.
2023 – er udfaset i 2035, som det blev fremlagt med
Plan for udfasning af olie-
og gasfyr i statens bygninger
fra juni 2023, hvilket er markant før den forventede
udfasning af olie- og gasfyr i danske husholdninger. KL og Danske Regioner
fremlagde ligeledes deres planer for udfasning af olie- og gasfyr i hhv. kommu-
ner og regioner tilbage i juni 2023, der ligeledes, stort set, kunne forvente en
fuld udfasning af olie- og gasfyr i kommunale og regionale bygninger i 2035.
5. Bring offentlige bygninger ind i den digitale tidsalder
Som led i den politiske aftale om en
ambitiøs og ansvarlig strategi for Danmarks
digitale udvikling
af 8. februar 2024 er der igangsat og etableret et
Forsyningsdi-
gitaliseringsprogram
for perioden 2024-2027. Programmet omfatter etableringen
af et offentligt-privat partnerskab, der har til formål at skabe rammer for bedre
adgang til data fra forsyningssektoren. Dette program kan blive til stor gavn for
offentlige bygningsejere. Og med implementeringen af det omarbejdede byg-
ningsdirektiv undersøges det, hvordan data fra energimærkningsordningen i hø-
jere grad kan udstilles til gavn for bygningsejere.
6.Krav om gennemgang og udskiftning af ineffektive tekniske installationer
Der ligger en klar værdi for offentlige bygningsejere i at sikre, at tekniske instal-
lationer virker optimalt, da det reducerer energiforbruget og energiregningen.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om kommentar til henvendelsen fra SYNERGI m.fl. af 23/4-24, og henvendelsen af 3/12-24 om præsentation anvendt under foretræde den 5/12-24
2957674_0003.png
Det er udgangspunktet for både regeringen og kommunerne, at der ønskes
færre regler og mindre detailstyret bureaukrati. Kommunerne er professionelle
bygningsejere, hvorfor det også må forventes, at kommunerne har styr på, at
deres tekniske varmeinstallationer serviceres og fungerer optimalt uden nye bu-
reaukratiske kontroller.
7. Forbedring af vilkårene for et forøget tempo for energiforbedringer
Energirenoveringer i kommuner og regioner hører under anlægsrammen. Der er
mulighed for at prioritere grønne investeringer inden for denne ramme, og der er
i den forbindelse ikke særskilte restriktioner vedrørende kommuners prioritering
af grønne investeringer. Blandt andet har anlægsloftet til formål at undgå over-
ophedning af dansk økonomi.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3