Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
Tale til KEF alm. del Samrådsspørgsmål A
Deltagere: Franciska Rosenkilde (ALT) og eventuelt
andre ordfører
Praktik: Ministeren skal sammen med Klima-,
Energi- og Forsyningsministeren i åbent samråd i
KEF-udvalget for at svare på spørgsmål om
trepartsaftalens håndtering af sojaimport.
Der er afsat 1,5 time til samrådet.
Talens formål: Svar på samrådsspørgsmål A
Budskab: Trepartsaftalen,
skovrydningsforordningen og regeringens strategi
for grønne proteiner vil skabe bedre rammer for, at
vi får lavet omstillingen af den danske landbrugs- og
fødevareproduktion, mindsker importen af soja, der
har ført til skovrydning, og øget produktionen af
danske grønne proteiner.
Kontaktpersoner: Anne-Sophie Freltoft Knudsen
1
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål:
Samrådsspørgsmål A (KEF alm. del)
Den grønne trepart er sat i verden for at sikre
ambitiøse klimareduktioner i landbruget. Men
treparten tager slet ikke ansvar for de udledninger,
der stammer fra sojadyrkning i Sydamerika, som
bruges til foder i dansk kødproduktion. Hvordan vil
ministrene sikre, at en grøn trepartsaftale i
Danmark ikke blot flytter udledningerne til
Sydamerika? Vil ministrene garantere, at den
grønne omstilling i Danmark ikke forværrer
klimaomstillingen i Sydamerika, og hvilke værktøjer
er man klar til at tage i brug?”
Svar:
Tak for samrådsspørgsmålet.
Klima-, energi- og forsyningsministeren og jeg er
indkaldt i samråd om, hvordan vi vil sikre, at den
2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
grønne trepartsaftale ikke blot flytter
klimaudledningerne til Sydamerika, og om vi kan
garantere, at den grønne treparts aftale ikke
forværrer klimaomstillingen i Sydamerika.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at det er
afgørende for regeringen, at vi sammen finder
løsninger, der bidrager til at løse den klima- og
biodiversitetskrise, som vi står midt i.
Både i Danmark, men også så vi kan give et dansk
bidrag til den globale omstilling.
Aftalen om et Grønt Danmark
Med
Aftalen om et Grønt Danmark
har regeringen
sammen med parterne bag aftalen skabt rammen for
at løse nogle af de sværeste klima- og miljømæssige
udfordringer vi står i
samtidig med, at vi sikrer et
konkurrencedygtigt landbrugs- og fødevareerhverv.
3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
Jeg vil slet ikke tøve med at kalde det en historisk
aftale for naturen. Faktisk er det den største
forandring af dansk natur i 100 år.
Med en bred aftale har vi sikret nogle balancer, der
både skaber mere natur, rent vand
men samtidigt
også stabile rammevilkår for landbrugserhvervet.
Aftalen har fået bred opbakning, og en kæmpe tak
skal gå til de parter og partier, som har taget ansvar
for, at vi nu kan komme i gang med at skabe et nyt,
grønt Danmark.
Aftalen sætter retningen og leverer en række
ambitiøse målsætninger på både klima, vandmiljø,
natur, og aftalen giver grundlaget for den fortsatte
udvikling af et stærkt og konkurrencedygtigt
landbrugs- og fødevareerhverv.
4
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
Det er en historisk aftale, der danner rammerne for
den største grønne omlægning af arealer i Danmark i
nyere tid. Det kommer til at betyde, at ti procent af
vores samlede areal omdannes, hvor ca. 15 procent af
den nuværende landbrugsjord skal omlægges til
natur og skov. Den store omlægning af landbrugsjord
og indførslen af en CO2-afgift vil understøtte en
langsigtet omstilling af den danske landbrugssektor.
Men regeringen arbejder også for, at mindske vores
globale aftryk på klima- og biodiversitet.
EU’s skovrydningsforordning
Et af de helt store skridt vi har taget i den forbindelse,
er EU’s skovrydningsforordning.
Den skal bidrage til
at
reducere EU’s andel
af den globale skovrydning.
Med ansvarlig og effektiv implementering af
skovrydningsforordningen sikrer vi, at de produkter,
5
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
som bidrager mest til EU’s andel af den globale
skovrydning, ikke kan importeres, sælges eller
eksporteres fra det indre marked, hvis produktionen
af dem har ført til skovrydning. Det drejer sig bl.a. om
en række produkter som indeholder palmeolie,
naturgummi, træ og soja.
Fremover
produkter,
skal
virksomhederne
soja,
ikke
altså
har
kunne
ført
til
dokumentere, at produktionen af de omfattede
herunder
skovrydning eller skovforringelse.
EU-forordningen
importerer.
stiller
altså
krav
om
skovrydningsfri produktion af de sojaproteiner, vi
Derfor er jeg stolt over, at vi i Danmark har bidraget
til at få vedtaget EU's nye skovrydningsforordning.
6
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
Og at vi også netop i dag har vedtaget den nødvendige
supplerende nationale lovgivning til at sikre, at vi i
Danmark kan
føre
en effektiv og effektfuld
håndhævelse af forordningen.
Jeg ser frem til at skovrydningsforordningen træder i
kraft. Hvornår det bliver, afhænger af om der opnås
enighed om EU-Kommissionens forslag om at
udskyde anvendelsesdatoen med 12 måneder. Hvis
ændringen vedtages vil skovrydningsforordningen
træde i kraft d. 30. december 2025 i stedet for 30.
december i år.
Jeg er også glad for, at aftalepartierne bag
trepartsaftalen er enige om, at der senest i 2027 gøres
status for implementering af EU’s kommende
skovrydningsforordning. Og at der også er enighed
om, at der skal gennemføres en analyse med henblik
på at identificere mulige virkemidler og redskaber,
7
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
der kan reducere import af soja yderligere og styrke
anvendelsen af danskproduceret protein.
Grønne
fødevarer
proteiner
og
plantebaserede
Den danske sojaimport er allerede faldende, men det
er også centralt at øge produktionen af grønne
proteiner i Danmark.
I december 2023 lancerede fødevareministeren en
Strategi for grønne proteiner til dyr og mennesker.
Den understøtter regeringens vision om, at Danmark
i 2030 skal producere flere grønne proteiner for at
erstatte sojaimport til foder og bidrage til en
plantebaseret fødevareproduktion.
Med Proteinstrategien bliver der sat fokus på at øge
dansk produktion af grønne proteiner gennem tre
veje: 1) Grøn bioraffinering 2) dyrkning af proteinrige
8
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
afgrøder og 3) fremme af nye proteinkilder, såsom
insekter og tang.
Der afsættes også midler til forskning og udvikling,
som kan bane vejen for mere velsmagende og
klimavenlige proteiner til fødevarer.
Gennem støtteordninger og fonde i landbruget
støttes også udviklingsprojekter, som på sigt kan
bidrage
med
mere
viden
og
forbedre
konkurrenceevnen for danskproduceret protein
f.eks. gennem
Fonden for Plantebaserede Fødevarer
også kaldet Plantefonden.
Plantefonden støtter i år projekter med fokus på
efterspørgselsfremme,
udbudsfremme
og
sektoropbygning inden for plantebaserede fødevarer.
Plantefonden har oplevet stor interesse, og der har
været overansøgning både i 2023 og igen i år.
9
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
Der er ingen tvivl om, at de plantebaserede fødevarer
skal have en fortsat mere fremtrædende position i
dansk landbrugs- og fødevareproduktion, og jeg er
derfor også glad for, at der med trepartsaftalen er
afsat yderligere 420 mio. kr. i 2025-2030 til
Plantefonden.
Det er i tillæg til de i alt 628 mio. kr., der allerede er
afsat.
Dermed
støttes
projekter
inden
for
plantebaserede fødevarer med over 1 mia. kr.
Det er positivt at se, at der er så stor velvilje, og at
innovative projekter står i kø for at bidrage til en grøn
udvikling af plantefødevaresektor i Danmark.
Afslutning
Trepartsaftalen,
proteinstrategien
EU’s
og
skovrydningsforordning,
Plantefonden
vil
fremme
10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om talepapir fra samrådet den 28/11-24 om den grønne trepart flytter CO2-udledningerne til udlandet
TALEPAPIR
plantebaserede fødevarer og mere klimavenlige
producerede proteiner. Og i samspil vil det bidrage
til, at vi ikke alene skaber den nødvendige omstilling
af vores landbrug i Danmark, men at vi også tager et
globalt ansvar.
Jeg anser balancen mellem hensynet til miljøet og
naturen på den ene side og erhvervet på den anden,
som afgørende parameter for at sikre den omstilling
der skal til for at løse både den klima- og
biodiversitetskrise, vi står midt i.
11