Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2949015_0001.png
Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har ved brev af 21. november 2024 (KEF
alm. del
spørgsmål 44) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for reglerne for kommuner, som opsætter VE-anlæg
tæt på en tilstødende kommunegrænse? Vil ministeren desuden redegøre for, i
hvilken grad en nabokommune og dets borgere skal inddrages, hvis nabokom-
munen opsætter VE-anlæg langs kommunegrænsen, som kommunen finder be-
skæmmende for sit nærområde, og hvilke indsigelsesmuligheder har de?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Plan- og Landdistriktssty-
relsen, der har oplyst følgende om planlovens regler:
”Planloven
indeholder ikke særlige regler om planlægning for opstilling af VE-
anlæg tæt på en kommunegrænse. Spørgsmål om inddragelse af en nabokom-
mune og dens borgere samt deres muligheder for at fremsætte indsigelser mod
planforslag skal derfor besvares på baggrund af planlovens generelle regler.
Forslag til kommuneplan og lokalplan skal ifølge planloven sendes i offentlig hø-
ring i det digitale planregister Plandata.dk.
Samtidig med offentliggørelsen skal planforslag sendes til bl.a. kommuner, hvis
interesser berøres af forslaget. Et forslag til kommuneplan skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger, herunder for planens sammenhæng
med kommuneplanlægningen i en nabokommune. Efter praksis skal påvirknin-
gen have en vis tyngde og væsentlighed for at udløse krav om, at kommunen skal
redegøre herfor.
Samtidig med offentliggørelsen skal forslag til en lokalplan sendes til bl.a. ejere,
lejere og brugere af ejendomme uden for planområdet i den udstrækning, hvor
planforslaget efter den planlæggende kommunes skøn har væsentlig betydning
for dem. Det kan bl.a. omfatte borgere i en nabokommune.
Hvis borgere i en nabokommune efter en konkret vurdering har en væsentlig og
individuel interesse i planlægningen, kan der desuden være pligt til at partshøre
efter forvaltningsloven.
I forbindelse med offentliggørelsen fastsætter den planlæggende kommune en
frist for indsigelser m.v. mod de offentliggjorte planforslag efter planlovens reg-
ler.
Hvis der rettidigt fremsættes indsigelser m.v. mod et lokalplanforslag, kan kom-
munen tidligst vedtage lokalplanen fire uger efter udløbet af fristen. Bestemmel-
sen gælder også ved indsigelser i høringssvar fra borgere i en nabokommune.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.blkm.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 452694
Dato: 4. december 2024
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm., om reglerne for kommuner, som opsætter VE-anlæg tæt på en tilstødende kommunegrænse
2949015_0002.png
En kommune kan fremsætte indsigelse mod en nabokommunes planforslag, hvis
forslaget har væsentlig betydning for kommunens udvikling. En sådan indsigelse
vil under nærmere betingelser medføre, at den planlæggende kommune først
kan vedtage de pågældende planforslag endeligt, når der er opnået enighed om
de nødvendige ændringer.
Uafklarede spørgsmål kan indbringes for ministeren for byer og landdistrikter.
Hvis ikke de involverede kommuner finder en løsning, kan det således være op
til ministeren at træffe afgørelse om, hvorvidt de pågældende planforslag kan
vedtages.”
Morten Dahlin
/ Karin Ellen Kragshave
Akt nr.:
Side 2