Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2943996_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26-11-2024
J nr.
2024 - 4591
Akt-id
538049
Svar på KEF alm. del
spm. 39
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 12. november 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 39, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål 39
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag Danmark har iværksat nationalt og inter-
nationalt for at implementere COP28-beslutningen om at omstille sig væk fra fos-
sile brændsler, som Danmark var helt central i at forhandle på plads?
Svar
Regeringen og en bred kreds af Folketingets partier er i fuld gang med en grøn
omstilling af det danske samfund og en udfasning af fossile brændsler. Som led i
dette arbejde er der de seneste år gennemført flere nationale tiltag, der har bidra-
get til udfasningen af fossile brændsler i el- og fjernvarmesektoren, som forventes
at være en af de første sektorer, der har et netto-optag af CO
2
i 2030,
jf. Klima-
status- og fremskrivning 2024.
Eksempelvis er afgiften på el til opvarmning blevet nedsat, og der er vedtaget en
række tilskudspuljer såsom varmepumpepuljen, skrotningsordningen og afkob-
lingsordningen, der skal understøtte husholdningernes udfasning af olie- og gas-
fyr. Regeringen har med
Aftale om deludmøntning af Grøn Fond 2024
af juni 2022
og
Finanslov 2024,
afsat i alt 465 mio. kr. yderligere i 2024 og 2025 til en forhø-
jelse af fjernvarmepuljen.
Endelig forventes Nordjyllandsværket at lukke ned i 2028 som det sidste kulkraft-
værk i Danmark, hvilket resulterer i en total kuludfasning i 2028 i el- og fjernvar-
mesektoren.
Dertil er det med revisionen af EU’s kvotehandelsdirektiv
pålagt leverandører af
gas, olie og kul til opvarmning af bygninger at købe CO
2
-kvoter fra 2027. I 2030
skønnes det at øge gasprisen for et standardhus med gasfyr med op mod ca.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om, hvilke tiltag Danmark har iværksat nationalt og internationalt for at implementere COP28-beslutningen om at omstille sig væk fra fossile brændsler
2943996_0002.png
1.800 kr. årligt, hvilket vil øge incitamentet for husstande til at udskifte gasfyr med
fx fjernvarme.
I transportsektoren er der iværksat en række tiltag for at støtte omstillingen væk
fra fossile brændsler, bla. igennem øget elektrificering. Med
Aftale om grøn om-
stilling af vejtransporten
er bilafgiftssystemet justeret, for at fremme elektrifice-
ringen af lette køretøjer, samtidig med at krav til at nedbringe reduktionerne ved
brug af VE-brændstoffer gradvis øges frem mod 2030. Med
Aftale om delud-
møntning af Grøn fond
hæves dieselafgiften med 50 øre pr. liter inkl. moms fra
2025. Dette kommer i tillæg til, at brændstoffer i transportsektoren kvoteomfat-
tes fra 2027, hvilket bl.a. skønnes at øge prisen på benzin og diesel i vejtrans-
porten. Lastbiler skal fra 2025 betale en vejafgift, som differentieres efter, hvor
langt de kører, og hvor meget CO
2
, de udleder. Endelig har EU besluttet et 100
pct. CO2-reduktionskrav for lette køretøjer i 2035 og et CO2-reduktionskrav på
90 pct. for tunge køretøjer i 2040, hvor Danmark har været et af de lande, der
har været mest ambitiøse.
Foruden afgifter er der afsat en række puljer mhp. at give branchen tilskud til at
omstille sig. Med
Aftale om udmøntning af pulje til grøn transport
blev afsat 50
mio. kr. i 2022 til tilskud til køb af brint- og ellastbiler, hvor der blev givet tilsagn
om tilskud til 69 nye ellastbiler. Med
Aftale om deludmøntning af Grøn fond
er
der er afsat 700 mio. kr. i 2024-2029 samt 50 mio. kr. fra 2030 og herefter, til
grøn omstilling og effektivisering af vejgodstransporten. I 2024 er udmøntet 75
mio. kr. i tilskud til ellastbiler og depotladning.
I luft- og søfarten forventes omstillingen væk fra fossile brændstoffer primært dre-
vet af øget anvendelse af VE-brændstoffer, mens en række indenrigsfærgeruter
forventes fuldt elektrificerede frem mod 2035. Dette følger af, at regeringen bl.a.
med
Aftale om grøn luftfart i Danmark
har afsat midler til, at der etableres en helt
grøn indenrigsrute fra 2025, og at hele indenrigsluftfarten er grøn senest i 2030.
Herudover afsættes der midler til grøn omstilling af luftfarten, der fx kan målrettes
køb af grønne brændstoffer i udenrigsluftfarten. Med
Aftale om Udmøntning af
pulje til grøn transport
og
Aftale om udmøntning af midler fra grøn transportpulje
II til omstilling af indenrigsfærger,
blev afsat i alt 285 mio. kr. i 2021 og 2022 til
omstilling af kommunalt drevne og kommercielle indenrigsfærger. Endelig så har
vi i EU besluttet regulering af luftfarts- og søfartssektoren der sætter krav til, at 70
pct. af brændstofferne i luftfarten er grønne i 2050 og at søfarten reducerer driv-
husgasudledningerne med 80 pct. i 2050. Denne regulering indfases fra 2025.
Udover at arbejde for at udfase forbruget af fossile brændsler, har vi med Nordsø
aftalen fra 2020 også taget en beslutning om at udfase produktionen af olie og
gas ved at aflyse alle fremtidige statslige udbudsrunder og sætte en klar slutdato
for vores produktion i 2050. Med afsæt i denne beslutning har Danmark været
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om, hvilke tiltag Danmark har iværksat nationalt og internationalt for at implementere COP28-beslutningen om at omstille sig væk fra fossile brændsler
2943996_0003.png
initiativtager til den internationale alliance Beyond Oil and Gas Alliance der arbej-
der for, at andre lande og subnationale regeringer tager lignende beslutninger og
at vi får en retfærdig, global udfasning af olie- og gasproduktion.
Derudover er vi på globalt plan også engageret i 25 energisamarbejder, hvor vi
gennem teknisk samarbejde og erfaringsudveksling arbejder for at fremme en
grøn omstilling af landenes energisystemer. Regeringen har bl.a. med FL25 afsat
nye midler til at fortsætte og videreudvikle samarbejderne med bl.a. USA, Stor-
britannien og Japan.
Et øget fokus på udfasning af fossile subsidier globalt er ligeledes vigtigt, hvis vi
vil skabe de rette incitamenter til omstillingen væk fra fossile brændsler og udvide
finansieringskilderne til grøn omstilling. OECD estimerer, at der på globalt plan i
2022 blev brugt 1,4 billioner USD på fossile subsidier. Danmark er aktiv i alliancen
Friends of Fossil Fuel Subsidy Reform, der søger at fremme dagsordenen i mul-
tilaterale fora som G20 og WTO og med særligt fokus på de største udledere.
Herudover har Danmark tilsluttet sig Coalition of Phasing out Fossil Fuel Incenti-
ves Including Subsidies (COFFIS) på COP28, hvor Danmark forpligtede sig til at
udarbejde et overblik over Danmarks tilbageværende fossile subsidier mhp. ef-
terfølgende at udarbejde en strategi for udfasning af eventuelle inefficiente fossile
subsidier. Arbejdet er forankret i Skatteministeriet, og Danmark følger aktivt ar-
bejdet i koalitionen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3