Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2942349_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25-11-2024
J nr.
2024 - 4516
Akt-id
535834
Svar på KEF alm. del – spm. 29
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 5. november 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 29, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 29
Vil man indenfor gældende lovgivning kunne indføre differentierede nettariffer i
alle kommuner, som tager udgangspunkt i VE-udbygningen i den enkelte kom-
mune, så kommuner med meget vedvarende energi har lavere nettariffer i for-
hold til kommuner med lidt vedvarende energiproduktion?
Svar
Tarifmodellerne udvikles af netvirksomhederne og Energinet. Den regulerende
myndighed i Danmark, Forsyningstilsynet, har til opgave at godkende tarifmeto-
der i overensstemmelse med elmarkedsforordningens artikel 18 og elforsynings-
lovens § 73. Forsyningstilsynet har en enekompetence til at godkende tarifmeto-
der. Denne ansvarsfordeling, der følger af elmarkedsdirektivet, indebærer, at
Folketinget og ministeren har meget begrænset mulighed for at påvirke udviklin-
gen eller niveauet af tarifferne.
Det er således op til de kollektive elforsyningsvirksomheder at vurdere, hvordan
de mest hensigtsmæssigt udformer de tarifmodeller, som gør det muligt for dem
at opkræve de omkostninger hos brugerne, som de giver anledning til.
Det kan oplyses, at der gælder et
generelt
forbud i dansk lovgivning mod at dif-
ferentiere forbrugstariffer inden for et netområde, hvilket har til hensigt at be-
skytte forbrugere i områder, hvor der er færre til at dele regningen. Det vil såle-
des ikke være muligt for en netvirksomhed at lave generelle differentierede net-
tariffer for kommuner inden for deres netområde inden for gældende lovgivning.
Med
Lov om ændring af lov om elforsyning og lov om afgift af elektricitet
som
vedtaget d. 20. april 2023 og trådte i kraft pr. 1. maj 2023 blev det imidlertid mu-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm., om man vil indenfor gældende lovgivning kunne indføre differentierede nettariffer i alle kommuner, som tager udgangspunkt i VE-udbygningen i den enkelte kommune
2942349_0002.png
ligt for Energinet og netvirksomhederne at udvikle metoder for geografisk diffe-
rentierede forbrugstariffer for
de største elkunder,
samt for
lokale sammenslut-
ninger af netbrugere
på alle spændingsniveauer, herunder energifællesskaber.
Formålet er bl.a. at gøre det muligt for de kollektive elforsyningsvirksomheder at
give større elkunder tilsluttet elnettet på 10 kV-spændingsniveau og opefter, et
økonomisk incitament til at placere deres elforbrug steder i det kollektive elnet,
hvor der er ledig kapacitet. Muligheden for geografisk differentiering af sammen-
slutninger af netbrugere, herunder energifællesskaber, gør det ligeledes muligt
for de kollektive elforsyningsvirksomheder at lave tarifløsninger, som fx lokal kol-
lektiv tarifering, hvor samtidighed i forbrug og produktion belønnes med reduce-
ret tarifbetaling, hvis det mindsker belastningen af det kollektive elnet. Dette vil
blandt andet komme til gavn for borgerenergifællesskaber. Lovændringen følger
op på
Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-
X strategi) af 15. marts 2022.
Inden for ovennævnte rammer vil det være muligt for netvirksomhederne at ind-
føre differentierede nettariffer inden for netområdet ift. de største elforbrugere
samt lokale sammenslutninger af netbrugere. Det er op til netvirksomhederne,
om de vil udvikle en metode med differentierede nettariffer, herunder hvad de vil
lægge vægt på ift. at differentiere denne.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2