Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2946889_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
02-12-2024
J nr.
2023 - 2727
Svar på KEF alm. del – spm. 25
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 4. november 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 25, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål 25
Vil ministeren oversende en overkompensationsvurdering for perioden 2018-
2023 for elproduktion fra biomasse? I besvarelsen bedes indgå, hvorledes vær-
dien af oprindelsesgarantierne er blevet taget administrativt i betragtning, og
med hvilken værdi oprindelsesgarantierne årligt er blevet tildelt.
Svar
Elproduktion fra afbrænding af biomasse kan modtage støtte fra to støtteordnin-
ger: En støtteordning til elproduktion på ikke-afskrevne anlæg (VE-lovens § 45
a) og en støtteordning til elproduktion fra afskrevne anlæg (VE-lovens § 45 b).
Støtteordningen til ikke-afskrevne anlæg (VE-lovens § 45 a) blev indført med en
lovændring i 2018 (lov nr. 1532 af 18/12/2018), hvor den hidtidige støtteordning
til elproduktion af biomasse blev lukket. Der blev med lovforslaget i stedet ind-
ført en tidsbegrænset støtteordning for eksisterende ikke-afskrevne anlæg, som
gav disse anlæg mulighed for i en overgangsperiode fortsat at modtage pristil-
læg på 15 øre pr. kWh. Støtteordningen blev samtidig med virkning fra 1. april
2019 lukket for nye anlæg. Der har derfor ikke kunnet opnås nye tilsagn om til-
skud efter denne dato.
Det fremgår af lovforslaget, at som led i udbetalingen af pristillæg til elektricitet
produceret fra afbrænding af biomasse skal ministeriet overvåge udviklingen i
omkostningerne herfor med henblik på at sikre, at der ikke bliver tale om over-
kompensation. Hvis dette bliver tilfældet, vil Danmark være forpligtet til at ned-
sætte støtten.
Jeg kan oplyse, at Energistyrelsen er ved at foretage de nødvendige beregnin-
ger af overkompensation efter denne ordning.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm., om oversendelse af en overkompensationsvurdering for perioden 2018-2023 for elproduktion fra biomasse
2946889_0002.png
I tillæg hertil oplyser Energistyrelsen, at det er styrelsens juridiske vurdering, at
evt. indtægter fra oprindelsesgarantier ikke medregnes i forbindelse med vurde-
ring af overkompensation for støtteordningen til ikke-afskrevne anlæg (VE-lo-
vens § 45 a). Det skyldes, at det ikke følger af statsstøttegodkendelsen fra
2009, at der i forbindelse med en overkompensationsvurdering er pligt til at ind-
drage eventuelle fremtidige indtægter fra salg af oprindelsesgarantier, og at for-
pligtelsen i VEII-direktivets art. 19 om inddragelse af oprindelsesgarantier ikke
finder anvendelse for støtteordninger, som er lukket for nye tilsagn inden direkti-
vets implementeringsfrist 30. juni 2021.
Med lovændringen i 2018 indførtes der også en ny støtteordning til elproduktion
fra afbrænding af biomasse på afskrevne anlæg i VE-lovens § 45 b. Der kan op-
nås pristillæg pr. produceret kWh elektricitet svarende til de meromkostninger,
som er forbundet med at anvende biomasse som brændsel til elproduktion i for-
hold til en sammenlignelig fossil reference, eksempelvis kul, dog højest 11 øre
pr. kWh.
For så vidt angår § 45 b-støtteordningen vurderes det, at det ikke er relevant at
foretage en overkompensationsvurdering på nuværende tidspunkt.
Det skyldes, at der hidtil ikke er blevet udbetalt støtte på ordningen, da det årligt
beregnede pristillæg for denne støtteordning baseret på meromkostningen ved
at fyre med biomasse frem for kul, hidtil har været 0 øre pr. kWh for alle anlæg
med gyldige støttetilsagn.
En vurdering af overkompensation, hvor værdien af oprindelsesgarantier vil
skulle inddrages, vil alene blive relevant, hvis beregninger af støttebehovet på et
tidspunkt måtte vise sig at overstige 0 øre pr. kWh, og i så fald alene for støttetil-
sagn givet efter VEII-direktivets implementeringsfrist den 30. juni 2021.
Det kan i øvrigt oplyses, at der ikke er udsigt til at der i fremtiden vil blive udbe-
talt støtte på § 45 b-ordningen med de aktuelle prognoser for fastsættelse af
pristillægget.
Energistyrelsen vil orientere de berørte støttemodtagere når styrelsen har fær-
diggjort de nødvendige overkompensationsberegninger af støtteordningen til
ikke-afskrevne anlæg.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2