Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3003722_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 9. april vedr. forsinkelser og
fordyrelser i Energinets anlægsportefølje
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål L-O
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har Leila
Stockmarr (EL), Dina Raabjerg (KF), Mads Fuglede (DD),
Anne Valentina Berthelsen (SF), Steffen W. Frølund (LA),
Torsten Gejl (ALT), Nick Zimmermann (DF), Samira Nawa
(RV), Lars Boje Mathiesen (BP) og Theresa Scavenius
(UFG) stillet ministeren følgende fire samrådsspørgsmål [L,
M, N og O]:
Samrådsspørgsmål L:
”Hvornår modtog Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet
analysen om vurdering af forsinkelse og fordyrelse af
Energinets anlægsprojekter fra Energinet? Og modtog
ministeriet også den ikke-offentliggjorte pressemeddelelse
og i så fald hvornår?
Der henvises til artiklen »Klimaministeriet kendte til
omfattende forsinkelser af grøn omstilling. Men
oplysningerne blev stoppet«, zetland.dk, den 10. marts
2025.”
Samrådsspørgsmål M:
”Har
ministeren haft kendskab til analysen om vurdering af
forsinkelse og fordyrelse af Energinets anlægsprojekter fra
Energinet, og i bekræftende fald hvorfor orienterede
ministeren så ikke Folketinget, så snart man var bekendt
med analysens resultater?
Der henvises til artiklen »Klimaministeriet kendte til
omfattende forsinkelser af grøn omstilling. Men
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for el og sikkerhed
Dato
08-04-2025
J nr.
2025 - 1389
Akt-id
610501
Side 1/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0002.png
oplysningerne blev stoppet«, zetland.dk, den 10. marts
2025.”
Samrådsspørgsmål N:
”Har
ministeren været bekendt med og involveret i
beslutningen om ikke at udsende pressemeddelelsen om
analysen om vurdering af forsinkelse og fordyrelse af
Energinets anlægsprojekter?
Der henvises til artiklen »Klimaministeriet kendte til
omfattende forsinkelser af grøn omstilling. Men
oplysningerne blev stoppet«, zetland.dk, den 10. marts
2025.”
Samrådsspørgsmål O:
”På
hvilket grundlag besluttede Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet og Energinet ikke at udsende den
udfærdigede pressemeddelelse, og hvorfor mente
ministeriet, at pressemeddelelsen ikke skulle sendes ud?
Der henvises til artiklen »Klimaministeriet kendte til
omfattende forsinkelser af grøn omstilling. Men
oplysningerne blev stoppet«, zetland.dk, den 10. marts
2025.”
Side 2/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0003.png
Ministerens svartale:
[Intro og beklagelse]
Jeg vil gerne starte med at takke for de fire
spørgsmål. Jeg har set frem til samrådet. Det er
vigtigt for mig, at I får svar på jeres spørgsmål.
Det er også derfor, at jeg på eget initiativ har bedt
departementet i Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet lave en redegørelse over
forløbet, som er blevet delt med Folketinget i går,
og derfor stiller jeg mig selvfølgelig også til rådighed
ud over den afsatte tid til samrådet, så der er god
tid til, at I kan få svar på jeres spørgsmål. Jeg vil
indledningsvist bemærke, at jeg forventer at
gennemgå forløbet grundigt, og beklager på
forhånd, hvis min tale bliver en smule lang.
Som det også fremgår af redegørelsen er der sket
fejl i processen.
Energiordførerne har ikke fået viden om den
specifikke situation for en række af Energinets
anlægsprojekter i forbindelse med de politiske
forhandlinger, der var om elnettet ultimo 2024 i
ministeriet.
Som det vil fremgå af min indledende tale
og som
det også fremgår af den redegørelse, der er delt
med Folketinget - har det været mit ønske gennem
hele forløbet, at ordførerne skulle orienteres om
dette ifm. forhandlingerne.
Side 3/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0004.png
Det sker ikke, og det vil jeg gerne undskylde for og
beklage.
Min departementschef har også på ministeriets
vegne beklaget dette over for energiordførerne på
et møde den 24. marts 2025. Ministeriets
beklagelse til Folketinget fremgår også af
redegørelsen.
For på trods af, at jeg henholdsvis i september og i
oktober godkender materiale, hvori det fremgår, at
ordførerkredsen skal orienteres, så sker dette ikke i
forbindelse med de forhandlinger, vi har i slutningen
af 2024. Det er ikke tilfredsstillende. Ministeriet har
taget initiativ til at skærpe de interne procedurer i
ministeriet. For sådanne fejl skal ikke ske.
Jeg har respekt for at ministeriet undskylder, men
jeg vedkender mig, at ansvaret
er
MIT. Jeg er
minister, det er mig som har det ultimative ansvar
Derfor giver jeg jer min uforbeholdne undskyldning.
Og jeg beklager meget forløbet.
----
Energinet orienterede i slutningen af august 2024
ministeriet om to forhold.
For det første orienterede Energinet om
tarifstigninger, der ville træde i kraft 1. januar 2025
og for det andet om indholdet af den såkaldte
"replanlægningsøvelse", som i praksis var en
opdatering af de interne planlægnings-
Side 4/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0005.png
forudsætninger og en prognoseændring for
udrulning af en række igangværende
elinfrastrukturprojekter.
Energinet oplevede over en periode en stadigt
hyppigere frekvens af enkeltvise
forsinkelser og afvigelser fra budget på
anlægsprojekter.
Derfor vurderede Energinet et behov for at opdatere
prognoserne med seneste viden og
erfaringer om især leveringstider og priser på
komponenter samt sagsbehandlingstider
på plan- og miljøtilladelser.
Energinet har altså konstateret, at de hidtidige
tidsplaner i praksis havde vist sig at være et udtryk
for ”best case-betragtninger” for de enkelte
projekter og ikke matcher en realistisk prognose for
en række projekter, som forventes tilsluttet senere
end hvad kunderne oprindeligt er blevet stillet i
udsigt.
Lad mig slå fast, at der her er tale om
gennemsnitlige interne estimater, og at prognosen
ikke var et udtryk for konkrete forsinkelser i de
enkelte projekter. Dette er nærmere beskrevet i
redegørelsen.
For en ordens skyld kan jeg tilføje, at der er mange
ting, der påvirker en potentiel forsinkelse. Udvikling i
priser, hvorvidt den enkelte VE-opstiller selv holder
fast i egne projekter og tidsplaner osv. Ting ændrer
sig løbende ude i omverdenen.
Side 5/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0006.png
Jeg vil gennemgå det efterfølgende forløb i
ministeriet og min rolle i den forbindelse.
Men inden jeg gør det vil jeg gerne fremhæve, at
henvendelsen fra Energinet for det første gav
anledning til et forløb med faglig udboring og en
række opfølgende spørgsmål fra ministeriet.
For det andet at der i forlængelsen af henvendelsen
går et arbejde i gang i Energinet ift. at mitigere
effekterne af de beskrevne forsinkelser, og der
igangsættes et arbejde i Energistyrelsen.
Endelig er Energinets orientering med til at
understrege vigtigheden af det politiske arbejde, der
allerede var igangsat i ministeriet, som havde fokus
på at skabe mere hastighed i udbygningen af
elnettet.
Energinets orientering underbyggede den kendte
problemstilling: at udbygningen af elnettet bestemt
kunne gå hurtigere. Og at elnettet - ligesom andre
dele af den grønne omstilling - også er ramt af
prisstigninger, pressede forsyningskæder og lange
myndighedsbehandlinger. Som det også er
beskrevet i den oversendte redegørelse har
regeringen, energiforligskredsen og Folketinget
arbejdet med dagsordenen i hele
regeringsperioden.
Det seneste resultat af det arbejde resulterede i en
bred politisk aftale
om hurtigere og mere effektiv
udbygning af elnettet
i december 2024.
Side 6/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0007.png
Tilbage til spørgsmålene:
Samrådsspørgsmål L omhandler, hvornår Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet modtog hhv.
pressemeddelelse og analysen om vurdering af
forsinkelse og fordyrelse af Energinets
anlægsprojekter fra Energinet?
Det gjorde ministeriet i slutning af august. De
præcise datoer er angivet i ministeriets redegørelse.
Jeg vil dog også her gennemgå forløbet i
overordnede linjer.
[Tids forløbet 1. del - orientering af ministeriet,
faglig udboring og plan for kommunikation]
Den første del af tidsforløbet vedrører forløbet fra
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet orienteres i
juni 2024 til, at der udsendes en pressemeddelelse
om Energinets tariffer for 2025 d. 12. september
2024. Jeg vil løbende tydeliggøre, hvad jeg som
minister gør og tilkendegiver undervejs i forløbet.
Energinet orienterer d. 24. juni og d. 19. august
mundtligt embedsmænd i ministeriet og
Energistyrelsen om, at de har igangsat et internt
arbejde, hvor de har opdateret forudsætningerne i
anlægsporteføljen. Energinet konstaterer, at de
tidsplaner, de har lagt til grund for deres projekter,
er for optimistiske. Det interne arbejde kalder
Energinet for replanlægning.
Side 7/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0008.png
Det giver anledning til, at der i ministeriet
udarbejdes et indledende skriftligt beredskab til mig
forud for et møde, som jeg har med Energinet d. 22.
august.
Denne foreløbige interne skriftlige orientering er
ministeriets første umiddelbare opfattelse af sagen,
og første gang, at jeg skriftligt orienteres om sagen.
Den er baseret på den indledende dialog,
ministeriet har haft med Energinet, og det fremgår,
at der er hhv. forsinkelser og fordyrelser i
Energinets projektportefølje. Men der er ikke tale
om en detaljeret gennemgang.
På dagsordenen for mit møde, som jeg så har med
Energinet den 22. august, fremgår replanlægningen
ikke.
Men på det møde vælger Energinet at
orientere mig om replanlægningen.
Mødet med Energinet den 22. august er den eneste
gang frem mod forhandlingerne, hvor jeg har en
dialog med Energinet om denne specifikke øvelse.
Dernæst modtager Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet den 28. august 2024 to
forhåndsorienteringer fra Energinet, der varsler om
henholdsvis forsinkelser og fordyrelser i Energinets
anlægsportefølje.
Jeg forelægges disse orienteringer d. 28. august
2024 og har i den forbindelse en række spørgsmål
og forslag til handling til mit embedsværk. Jeg
spørger ind til de nærmere elementer i
Side 8/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0009.png
tarifstigningerne, til effekten for berørte kunder og
VE mål og effekttilstrækkelighed.
Jeg tilkendegiver, at mit oplæg til en politisk
reaktion er, at ”Energinet
skal gøre alt, hvad de kan
for at holde såvel omkostningerne nede og optimere
tidsplan”
I forlængelse heraf lægger jeg op til, at
”anbefalingerne fra NEKST-gruppen
skal behandles
hurtigt, så vi fra politisk side sammen med
folketingets partier kan bidrage til, at etableringen af
det nødvendige elnet ikke forsinkes.”
Det er
min
første umiddelbare reaktion.
D. 29. august modtager ministeriet det notatudkast
fra Energinet, som Folketinget også har modtaget i
forbindelse med svar på KEF-spørgsmål 172 d. 18.
marts 2025.
Notatudkastet beskriver arbejdet med
replanlægningen, årsagerne hertil, konsekvenserne
heraf, samt de mitigerende tiltag, som Energinet
med det samme vil sætte i gang.
Efter modtagelsen af disse orienteringer fra
Energinet har ministeriet en række faglige
spørgsmål, som ministeriet vurderer bør afklares.
Jeg kan bemærke, at det er normal praksis, at
departementet har faglige spørgsmål til sådanne
tidlige orienteringer, som tilfældet er her. Det er
også beskrevet i redegørelsen.
Side 9/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0010.png
Særligt her, hvor der er mange mulige snitflader til
relevante dagsordener. Blandt de spørgsmål, der
blev stillet, var således, hvilke konsekvenser
forsinkelserne og fordyrelserne har for kunderne, for
havvindsudbuddene, VE-mål og så videre. Det
berører jeg også senere i min tale.
I ministeriet bliver der arbejdet efter, at Energinet
har tilkendegivet, at det er vigtigt, at den samlede
orientering vedrørende både tariffer og
replanlægning kommunikeres ud samtidigt i to
pressemeddelelser.
Der bliver således udarbejdet et forslag til proces,
hvori orientering af ordførerkredsen indgår, som jeg
godkender 3. september. Det, jeg godkender,
indeholder, at ordførerne skal orienteres dagen
efter -
den 4. september 2024.
I samme forbindelse
er det første gang, jeg bliver forlagt det udkast til
notat fra Energinet, som også er oversendt til
udvalget med svar på KEF-udvalgsspørgsmål 172.
Om eftermiddagen den 3. september bliver der på
et møde mellem ministeriet og Energinet drøftet,
hvilke dele af sagen, der indeholder eksterne
deadlines, der skal overholdes.
Den del af sagen, der handler om tarifstigninger,
haster, idet tariffer meldes ud på årlig basis, og
stigningerne skulle træde i kraft 1. januar 2025.
Den anden del af sagen, der handler om
forsinkelserne, har ikke en ekstern deadline, udover
at kunderne, der er berørt, skal have den
Side 10/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0011.png
information, der er relevant for deres konkrete
projekter.
Derfor bliver det på mødet mellem ministeriet og
Energinet aftalt, at den eksterne kommunikation i
første omgang kun omhandler tarifstigninger i 2025,
og at kommunikation om forsinkelser afventer en
nærmere faglig udboring, og arbejdet med tiltag
rettet mod hurtigere udbygning af elnettet.
Energinet træffer på den baggrund beslutning om at
dele kommunikationen op. Orienteringen af
kunderne skulle dog ske efter Energinets
oprindelige plan, idet de kunne have
forretningsmæssige interesser i forsinkelserne.
Jeg har også kunnet notere mig i pressedækningen,
at Energinet ad flere omgange bekræfter, at det var
Energinets ledelse der tog den endelige beslutning
om, at udkastet til pressemeddelelsen om
replanlægningen ikke sendes ud som planlagt.
Jeg får inden forligskredsmødet d. 4. september
mundtligt at vide, at kommunikationen skal splittes
op. Jeg tilslutter mig fremgangsmåden, som drøftet
mellem ministeriet og Energinet. Derfor berøres
sagen ikke på mødet 4. september.
Lad mig fremhæve, at ordførerkredsen blev
orienteret om tarifstigningerne. Det sker ved en
skriftlig orientering den 12. september, hvor
Energinet også udsender en pressemeddelelse om
tariffer for 2025. Energinet deltager herefter på
møde i ordførerkredsen d. 17. september, hvor de
forklarer tarifstigningerne for 2025.
Side 11/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0012.png
At det kun er delen om tarifstigningerne, der
kommunikeres i starten af september, giver
mulighed for, at ministeriet kan trykteste og få et
mere fyldestgørende overblik over konsekvenserne
af prognoseændringen, inden man kan lægge dem
til grund i ministeriets generelle arbejde samt være i
stand til at svare på spørgsmål ved en eventuel
offentlig kommunikation, orientering af
ordførerkreds, folketing osv.
Ministeriet vurderer også, at oplysningerne kan
have betydning for tværministerielle drøftelser om
tiltag rettet mod hurtigere elnetudbygning, hvorfor
problemstillingen skal indgå i sammenhæng med
det politiske arbejde, der allerede var sat i gang om
tiltag rettet mod hurtigere elnetudbygning.
For at samle op vil jeg her vende tilbage til
samrådsspørgsmål N, som var:
Har ministeren været bekendt med og involveret i
beslutningen om ikke at udsende
pressemeddelelsen om analysen om vurdering af
forsinkelse og fordyrelse af Energinets
anlægsprojekter?
På spørgsmålet om jeg har været bekendt med
beslutningen, så er mit svar
Ja,
det var jeg bekendt
med. Jeg er også af den opfattelse, at de rimelige
faglige spørgsmål fra ministeriet er medvirkende til,
at Energinets ledelse i første omgang beslutter at
udskyde den eksterne kommunikation, ind til det
faglige indblik i materialet er på plads, og arbejdet
Side 12/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0013.png
med løsninger er klar, og ordførerkredsen er
orienteret.
Energinets justerede kommunikationsplan betyder,
at der bliver tid til at sikre, at ministeriet kan få en
bedre forståelse for Energinets
konsekvensvurderinger til brug for det videre
arbejde.
Ministeriet har således på embedsmandsniveau
drøftet timingen for den eksterne kommunikation
med Energinet. Jeg har ikke deltaget i denne dialog.
Jeg har været
orienteret,
men det er Energinets
ledelse, der i sidste ende træffer beslutningen,
hvilket, jeg også mener, adresserer
Samrådsspørgsmål O.
I forhold til den konkrete pressemeddelelse, som
jeg antager Zetland henviser til, oplyser ministeriet,
at den er blevet delt mellem to
kommunikationsafdelinger, og jeg er blevet oplyst af
mit ministerium, at jeg
ikke
er blevet forelagt
pressemeddelelsen om replanlægning og nye
normtider, før i marts 2025 ifm., at den er blevet
oversendt til udvalget.
[Tidsforløbet 2. del
kobling til igangværende
politiske arbejde]
Den anden del af tidsforløbet vedrører perioden fra,
at kommunikation om tarifstigninger bliver adskilt fra
kommunikation om forsinkelser, til de planlagte
forhandlinger om tiltag til at fremme hurtigere
udbygning af elnettet går i gang.
Side 13/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0014.png
Jeg er optaget af at præsentere og implementere
løsninger, og ministeriet medtager information om
Energinets forsinkelser i det videre arbejde, hvor
politiske løsninger er omdrejningspunktet.
Der var to overskrifter på løsninger: For det første
var det udpegning af tre konkrete
fremskyndelsesområder for elinfrastruktur, hvilket
følger op på det lovforslag om VEIII-direktivet, som
Folketinget vedtog i juni 2024.
Som det andet var det tiltrædelse af nogle af de
første NEKST-anbefalinger, som NEKST-
arbejdsgruppen om
hurtigere udbygning af elnettet,
havde afleveret delanbefalinger om i august 2024.
Det er fortsat mit ønske, at ordførerkredsen skal
orienteres om forsinkelserne i Energinet i de
efterfølgende forhandlinger. Dvs. når arbejdet med
at forberede konkrete tiltag er færdigt.
Jeg godkender en sådan plan d. 16. september for
orientering af ordførerkredsen. Heri fremgår det, at
Energinet planlægger at kommunikere til
offentligheden, når forligskredsen er orienteret.
På daværende tidspunkt er det ministeriets
forventning, at et første forhandlingsmøde ville
kunne finde sted primo oktober 2024. Dvs., at der
planlægges efter, at kommunikationen om
replanlægningen udskydes med ca. fire uger
sammenlignet med Energinets oprindelige plan.
Side 14/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0015.png
Men den forventede tidsplan for opstart af
forhandlinger holder ikke. Den bliver forsinket
Ministeriets arbejde med løsninger pågår dog helt
op til primo december, og hvor jeg på et
forhandlingsmøde d. 4. december præsenterer
regeringens forslag til at følge op på delanbefalinger
fra NEKST.
Lad mig derfor gøre det helt klart:
Der er i dette -
desværre lange - sagsforløb ikke taget nogen
beslutning fra min side om, at ordførerkredsen
ikke
skal orienteres om resultatet af Energinet interne
arbejde med nye prognoser. Tværtimod godkender
jeg løbende materiale, hvori det blandt andet
fremgår, at ordførerkredsen skal orienteres ifm.
forhandlingsforløbet.
Energinet arbejder i de måneder videre med de
mitigerende tiltag, ved bl.a. at lave midlertidige
tilslutninger. Det medfører bl.a., at antallet af
netkunder, der vil opleve forsinkelser reduceres til
10 fra de oprindelige 30, der fremgik af
notatudkastet fra august. Dvs. at detaljer i
øjebliksbilledet, som Energinet har beskrevet i
august, ændrer sig løbende gennem forløbet.
Som det fremgår af den fremsendte redegørelse,
har Energinet og ministeriet ultimo oktober dialog
om, hvorvidt der stadig skal være en samlet offentlig
kommunikation om Energinets opdatering af
prognoser og afledte forsinkelser, idet Energinet har
været i dialog med de berørte kunder.
Side 15/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0016.png
Energinet vurderer, at der ikke er behov herfor på
baggrund af den gennemførte dialog med de
berørte kunder. Energinet træffer på denne
baggrund beslutning om ikke at udsende en
pressemeddelelse.
Jeg deltager ikke i den dialog med Energinet, men
bliver orienteret om Energinets beslutning.
Sideløbende blev der igangsat et intensiveret
tilsynsarbejde i Energistyrelsen. Herunder er der
fokus på, om der er projekter, der kræver fornyet
godkendelse i ministeriet og forelæggelse for
Folketinget, hvilket også er beskrevet nærmere i
redegørelsen.
[Tidsforløbet 3. del
forhandlingsforløb]
Det næste jeg vil dykke ned i, er det politiske
forhandlingsforløb frem mod
aftale om hurtigere og
mere effektiv udbygning af elnettet,
der bliver
indgået lige før jul.
Vi afholder i alt fire forhandlingsmøder frem mod, at
vi indgår den politiske aftale.
Vi starter med to rammesættende gennemgange af
udfordringsbilledet og potentielle løsninger.
På forhandlingsmøde d. 5. november gennemgår
ministeriet og Energinet udpegning af tre
fremskyndelsesområder, og sammenhængen til
Energinets langsigtede udviklingsplan (LUP), der
viser det langsigtede netudbygningsbehov.
Side 16/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0017.png
Herudover giver ministeriet en status på andre
igangsatte initiativer, bl.a. NEKST-arbejdsgruppens
delanbefalinger fra august.
På forhandlingsmøde d. 27. november deltager
forperson for NEKST Kristina Lee, der præsenterer
de samlede anbefalinger fra NEKST-
arbejdsgruppen, som offentliggøres d. 2. december
2024.
Kristina Lees præsentation havde fokus på
udfordringsbilledet, behovet for hurtigere
netudbygning og de tidskrævende processer
forbundet hermed. NEKST-arbejdet tydeliggjorde, at
hastigheden udfordres af et bredt aktørlandskab og
mange og lange myndighedsprocesser, pressede
forsyningskæder mv.
KEF-udvalget arrangerer desuden et åbent
ekspertmøde om udbygning af elnettet, som finder
sted d. 7. november, hvor Energinet også deltager.
I min optik er konteksten
rammen
for de
politiske forhandlinger, hvor de sidste to
forhandlingsmøder er 4. december og 10.
december, det generelle udfordringsbillede omkring
den langsommelige udbygning af elnettet
Det er for at styrke hastigheden, at vi skal forhandle
om udpegning af fremskyndelsesarealer, og vores
ønske om at ændre i ekspropriationsregler osv.
Alt det vi indgår politisk aftale om den 20.
december.
Side 17/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0018.png
Det ændrer ikke på, at ordførerne skulle have haft
den eksplicitte information om Energinets
replanlægning ifm. dette forhandlingsforløb, vi
havde i slutningen af 2024. Også selvom de nye
prognoser understøtter det generelle
udfordringsbillede, der netop er omdrejningspunktet
for forhandlingerne.
De beslutninger, vi forhandler om, er hverken
”simple”
eller politisk lette at tage. Vi er inde og røre
ved forkortede processer for miljøgodkendelser. Og
vi er inde at røre ved berørte borgeres inddragelse
og muligheder ifm. ekspropriation af deres ejendom.
I min optik ville det derfor kun have været en fordel
for mig, at informationen fra Energinet var blevet
fremlagt som del af forhandlingerne, sådan som jeg
havde godkendt i forløbet op til forhandlingerne. For
den information ville have understøttet behovet for
at gøre noget ved hastigheden. Og det ville dermed
have styrket argumenterne for, at de nye tiltag, som
lå på bordet, var nødvendige.
Jeg vil igen undskylde for, at I ikke får den
specifikke information.
Lad mig derfor kort ridse op, hvilke oplysninger,
som ordførerne på det tidspunkt ville have fået på
baggrund af Energinets replanlægning:
I august er det Energinets vurdering, at de
opdaterede normtider berører 30 af deres
kunder. Men det ændrer sig i forløbet til, at det
Side 18/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0019.png
er 10 af deres kunder, som vil opleve længere
tilslutningstider.
Forsinkelsen kan samlet set alt andet lige
forøge den forsyningssikkerhedsmæssige
risiko, hvis ikke de mitigeres. Men Energinet
har sat mitigerende tiltag i gang.
Nye normtider omfatter ikke Energinets større
strategiske projekter, herunder fx energiøer,
nettilslutning af de på det tidspunkt
igangværende havvindsudbud af 6 GW mv.,
da de monitoreres særskilt og meget tættere.
Alt andet lige vurderer Energinet, at
forsinkelsen kan medføre, at nettilslutningen af
1-2 GW VE bliver udskudt til 2030 eller
umiddelbart derefter.
Forsinkelserne påvirker ikke klimamålet i 2030.
Energistyrelsen har intensiveret deres
tilsynsarbejde, som fortsat pågår.
Samlet set er det relevante oplysninger, der
bekræfter et eksisterendeudfordringsbillede for
udbygningen af elnettet.
Jeg vil afsluttende beskrive, hvordan Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet sikrer, at den information,
Energinet har leveret bliver samlet op på den rette
måde, herunder ift. de allerede fastlagte procedurer
for orientering af Folketinget.
Her vil jeg bruge lejligheden til at adressere
Samrådsspørgsmål M. Det lyder:
” Har ministeren
haft kendskab til analysen om vurdering af
forsinkelse og fordyrelse af Energinets
anlægsprojekter fra Energinet, og i bekræftende
Side 19/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0020.png
fald hvorfor orienterede ministeren så ikke
Folketinget, så snart man var bekendt med
analysens resultater?
Som jeg har bekræftet har mit ministerium og jeg
haft kendskab til forsinkelserne og fordyrelserne.
Mit ministerium modtager 20-30 orienteringer fra
Energinet årligt som led i ejerskabsvaretagelsen.
Udgangspunktet er ikke, at jeg bliver forelagt alle
disse orienteringer som minister, da mange af
orienteringerne håndteres rent administrativt.
Orienteringerne udløser ikke i sig en pligt for
ministeren til at orientere Folketinget. Det vil bero
på en konkret vurdering, som ministeriet har ansvar
for at foretage. Som jeg har redegjort for, var der i
den konkrete sag behov for at trykteste og fagligt
udbore Energinets orientering. Det er ikke
usædvanligt.
Jeg har også allerede nævnt Energistyrelsens
tilsynsarbejde, som er forankret i lov om Energinet.
Loven sikrer, at hele udvalget formelt orienteres om
projekter
og ændringer til projekter, som kræver
godkendelse efter § 4 i lov om Energinet. Det
gælder bl.a. projekter med en projektøkonomi på
over 1 mia. kr.
De forpligtelser, der følger af lov om Energinet, har
jeg svaret på i forbindelse med KEF-spørgsmål 175,
og som beskrevet heri, er det Energistyrelsens
forventning, at KEF-udvalget vil få særskilte
Side 20/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0021.png
orienteringer om tre projekter når der ligger en ny
godkendelse klar.
Det har altså været ministeriets vurdering, at en
orientering af ordførerne kunne ske i forbindelse
med de kommende forhandlinger og at der ikke var
noget i informationen fra Energinet, der krævede en
orientering
straks.
Ministeriet følger endvidere de faste kadencer for
opdatering af klimafremskrivninger, fremskrivninger
af VE-produktion, opgørelse af
elforsyningssikkerhed osv., som er fast
indarbejdede procedurer for orientering af
Folketinget i relation til de spørgsmål. For at svare
på spørgsmålet, kan jeg altså sige, at ministeriet
ikke laver løbende justeringer eller orienteringer til
Folketinget, hver gang, der dukker noget ny
information op. Det er ikke en ny tilgang.
Dette er nærmere beskrevet i den redegørelse, jeg
har oversendt.
Det, der giver mig anledning til at undskylde, er, at
vi i månederne efter orienteringen fra Energinet går
ind i et forhandlingsforløb, hvor jeg som nævnt
mener, at I skulle have haft denne eksplicitte
information.
[Opsummering
ministerens rolle og
beklagelse]
Side 21/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0022.png
Som afslutning vil jeg redegøre for, hvad der var
fokus for mig i det forløb, som jeg nu har
gennemgået.
Først og fremmest var jeg
ligesom alle her om
bordet
optaget af, at vi har det bedst mulige elnet.
Derfor var mit fokus på løsningerne, og på at
regeringen hurtigst muligt skulle følge op på den
lovhjemmel til fremskyndelsesområder, som blev
vedtaget i juni 2024 og NEKST-delanbefalingerne
fra august.
Dernæst var jeg enig i ministeriets fokus på, at der
skulle være en faglig udboring af Energinets
vurdering af konsekvenser for kunder og
samfundet. Jeg synes, det er fornuftigt, at vi har et
embedsværk, der stiller spørgsmål og har brug for
at forstå konsekvenserne af vigtigt materiale, inden
dette materiale offentliggøres.
Og endeligt var mit fokus på, at der blev
kommunikeret ud om tarifstigningerne i ordentlig tid
inden 1. januar 2025.
Jeg bakker også op om den enighed, der var
mellem ministeriet og Energinet om, at de aktører,
der blev berørt af forsinkelserne, blev individuelt
orienteret, og der blev igangsat tiltag i Energinet til
at imødegå forsinkelserne så vidt muligt.
Jeg er også tilfreds med, at tilsynet med Energinet
intensiveres blandt andet med blik, for om der
kræves fornyet orientering af Folketinget på
projektniveau.
Side 22/23
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/4-25 om fordyrelse og forsinkelse af Energinets anlægsprojekter og manglende orientering af Folketinget
3003722_0023.png
Det ændrer ikke på, at informationer om Energinets
opdatering af forudsætningerne i anlægsporteføljen
og konklusionen om, at en række projekter i
anlægsfasen bliver forsinket og dyrere skulle være
delt ifm. de politiske forhandlinger.
De seneste ugers dækning af sagen har ført til en
berettiget kritik fra jeres side. I skal som ordførere
have de relevante informationer til rådighed, når vi
forhandler.
Der er sket en fejl, som ministeriet også har
beklaget.
Men igen, det er mig som ansvarlig ressortminister,
der har det overordnede ansvar. Og derfor både
beklager og undskylder jeg for dette. Jeg vil gøre
mit til, at en sådan situation ikke sker igen.
Og jeg er bestemt lydhør overfor både kritik og
forslag til, hvordan forløbet kunne have været
håndteret bedre.
[Afrunding]
Tak for ordet.
Side 23/23