Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2939459_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19-11-2024
J nr.
2024 - 4362
Akt-id
529411
Svar på KEF alm. del – spm. 18
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 28. oktober 2024 stillet
mig følgende alm. del spørgsmål 18, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 18
Vil ministeren kommentere præsentation af 21. oktober 2024 fra Kalundborg Re-
finery, som blev givet i forbindelse udvalgets besøg til Kalundborg og Havnsø
om Kalundborg Symbiose, CO2-fangst og –lagring den 21. oktober 2024, jf.
KEF alm. del - bilag 44? Ministeren bedes navnlig forholde sig til problematikken
om, at Havnsø-lageret kommer 16 til 19 måneder efter CCUS-udbud, jf. præ-
sentationen side 5, og forslaget om at bruge en del af passagerafgiften til, at der
tilføres en smule brint til flybrændstoffet, så mængden af såkaldte aromater re-
duceres, jf. præsentationen side 6-11.
Svar
Fsva. CO
2
-fangst og -lagring
Fangst og lagring af CO
2
(CCS) er et af flere vigtige klimaredskaber, vi er nødt
til at tage i brug for at opnå vores nationale, europæiske og globale klimamål.
For at udvikle CCS i Danmark er det afgørende, at vi skaber de retter rammer
og støtter udviklingen af fulde værdikæder, hvilket den nu åbne CCS-pulje er et
eksempel på. CCS-puljen har til formål at sikre udviklingen af CCS og skønnes
at bidrage med 2,3 mio. ton CO
2
årligt fra 2030. Derfor vigtigt at finde de rigtige
balancer i udbuddet, så mest mulig CO
2
fanges med størst mulig sikkerhed.
Udbudsmaterialet for CCS-puljen blev offentliggjort d. 9. oktober 2024, og ud-
buddet er dermed officielt i gang. Forud for offentliggørelsen af det endelige ud-
budsmateriale, var materialet i offentlig høring, hvor Energistyrelsen modtog
svar og feedback fra 27 interessenter. Deres input gav anledning til en række til-
pasninger af udbudsmaterialet, herunder også i forhold til nærværende problem-
stilling, som relaterer sig til forholdet mellem tidslinjen for udbuddet af CCS-pul-
jen og eventuelle endelige investeringsbeslutninger (FID) for danske CO
2
-lag-
ringsprojekter på land.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om kommentar til præsentation af 21/10-24 fra Kalundborg Refinery, som blev givet i forbindelse udvalgets besøg til Kalundborg og Havnsø om Kalundborg Symbiose, CO2-fangst og –lagring
2939459_0002.png
Den 20. juni 2024 meddelte jeg tre tilladelser til at efterforske, om der kan ske
lagring af CO
2
i undergrunden på forsvarlig vis i tre områder på land. Hvorvidt
tilladelserne resulterer i egentlige CO
2
-lagringsprojekter vil bl.a. afhænge af, om
selskabernes undersøgelser viser, at undergrunden er egnet til kommerciel
CO
2
-lagring, at det vil kunne foregå sikkert og forsvarligt, og at Energistyrelsen
giver tilladelse til, at selskaberne kan påbegynde CO
2
-lagring.
Kalundborg Refinery påpeger i præsentationen i KEF alm. del. bilag 44, at sel-
skaberne bag et evt. kommercielt CO
2
-lager i dets nærhed først forventes at
træffe FID i løbet af 2027. Det betyder, at der først vil være truffet FID i det på-
gældende CO
2
-lager 16-19 måneder efter december 2025, som er Energistyrel-
sens frist for indlevering af de endelige tilbud – såkaldte ”best and final offers”
(BAFO) – på CCS-puljen.
I puljedesignet balanceres der mellem at sikre velfungerende rammer for at un-
derstøtte udviklingen af CCS og understøtte, at puljen kan levere bidrag til indfri-
else af klimamålet i 2030. Konkret skønnes puljen som nævnt at bidrage med
2,3 mio. tons årligt fra 2030. En markant udskydelse af fristen for indlevering af
BAFO med fx 16-19 måneder, for at bringe det tættere på eventuelle FID-beslut-
ninger for danske CO
2
-lagringsprojekter på land, vil med høj sandsynlighed be-
tyde, at meget få projekter ville kunne nå i mål med opbygning af en CCS-værdi-
kæde inden 2030. Det valgte udbudsdesign og processen for udbuddet under-
bygges bl.a. af en række af de markedstilbagemeldinger, som Energistyrelsen
modtog i forbindelse med den offentlige høring af udbudsmaterialet til puljen.
Konkret er der dog indført øget fleksibilitet med hensyn til midlertidige og perma-
nente ændringer i de vindende tilbudsgiveres CCS-projekter eller værdikæder.
Det betyder bl.a., at hvis selskabet bag udviklingen af det CO
2
-lager, som et vin-
dende CCS-projekt baserer sig på, ikke træffer en positiv FID – for eksempel
som følge af, at det viser sig, at de geologiske forhold i undergrunden på den
specifikke lokation ikke er tilstrækkeligt velegnede til CO
2
-lagring – vil den vin-
dende tilbudsgiver, under de rette vilkår, have en kontraktuel adgang til at skifte
til et andet CO
2
-lager – dog uden at ændre støtteniveauet.
Derudover er det også gjort muligt for de vindende tilbudsgivere at opnå en ud-
sættelse af idriftsættelsesdatoen, og dermed ikke ifalde bod, hvis efterforskning
af undergrunden tydeligt viser, at den ikke er teknisk egnet til lagring af CO
2
.
Disse aspekter har samlet set til formål at mindske risikoen for de tilbudsgivere,
som forventer at basere deres konkrete CCS-projekter på CO
2
-lagringsprojek-
ter, der på tidspunktet for BAFO til CCS-puljen endnu ikke har truffet FID. Det
endelige design af et udbud vil således altid være en afvejning af forskellige
hensyn og jeg mener, at de rette balancer er ramt i dette udbud. Dermed sikres
god mulighed for at mange projekter kan deltage, og der samtidig er stor sikker-
hed for, at puljen bidrager til vores klimamål.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om kommentar til præsentation af 21/10-24 fra Kalundborg Refinery, som blev givet i forbindelse udvalgets besøg til Kalundborg og Havnsø om Kalundborg Symbiose, CO2-fangst og –lagring
2939459_0003.png
Fsva. lavaromat flybrændstof
Der henvises til svar på KEF alm. del – spm. 418 2023/24.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 3/3