Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
3002041_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
07-04-2025
J nr.
2025 - 1006
Akt-id
602676
Svar på KEF alm. del – spm. 153
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 25. februar 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål 153
Vil ministeren redegøre for, hvem der har ansvaret for det efterladte materiale fra
et VE-anlæg, hvis det skulle ske, at firmaet bag anlægget går konkurs midt i etab-
leringsprocessen? Der henvises til artiklen »Stor lokal solcellepark færdiggøres
trods problemer«, Sn.dk, den 17. februar 2025.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Justitsministeriet. De har oplyst følgende, hvortil
jeg kan henholde mig:
”Efter afsigelse af konkursdekret mister skyldneren retten til at overdrage eller
opgive sine ejendele, modtage betaling og andre ydelser, modtage opsigelser,
reklamationer og lignende erklæringer, stifte forpligtelser eller på anden måde
råde over sin formue med virkning for boet, jf. konkurslovens § 29.
Konkursboet bestyres af en eller flere kuratorer, som udpeges af skifteretten efter
reglerne i konkurslovens kapitel 12 (§§ 107-112), straks efter konkursdekretets
afsigelse.
Kurator skal ved udførelsen af sit hverv varetage boets interesser og herunder
sikre boets aktiver og foretage de fornødne skridt til værn mod uberettigede di-
spositioner over aktiverne samt repræsentere boet i enhver henseende, jf. § 110,
stk. 1, 1. pkt.
Kurator skal desuden efter reglerne i konkurslovens kapitel 16 (§§ 128-134) vur-
dere de krav, der anmeldes i boet, f.eks. af en kommune vedrørende bortskaffelse
af fysisk materiel, som tilhører skyldneren, eller betaling af udgifter forbundet her-
med, og afgive indstilling om, hvorvidt boet bør anerkende kravene. Fremsættes
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 170: Spm., om at sikre, at der ikke opstår lignende situationer fremadrettet, som naboerne til solcelleanlægget ved Tjæreby er udsat for, hvor et solcelleanlæg er opført, men ikke kan sættes i drift grundet økonomiske vanskeligheder i virksomheden, som ejer solcelleanlægget
3002041_0002.png
og opretholdes en indsigelse mod kurators indstilling, må den, der ikke kan aner-
kende indstillingen, anlægge sag ved skifteretten inden fire uger efter det møde,
hvori kurators indstilling forelå.
Behandlingen af konkursboet sluttes efter reglerne i konkurslovens kapitel 18
(§§ 143-156). Det følger bl.a. heraf, at kurator før slutning af boet skal realisere
boets aktiver, herunder eventuelt fysisk materiel, som tilhører skyldneren, med
henblik på at eventuel værdi heraf kan indgå i boets regnskab, der danner
grundlag for udlodningen af boets midler til fordringshaverne.
Hvis der ikke er eller kan kræves sikkerhedsstillelse for omkostningerne forbundet
med bobehandlingen, og boets midler ikke er tilstrækkelige til at dække disse
omkostninger, vil konkursboet efter omstændighederne blive sluttet uden realisa-
tion af boets aktiver. Det vil være muligt for en fordringshaver at anmode om gen-
optagelse af bobehandlingen mod sikkerhedsstillelse for omkostningerne forbun-
det hermed.”
Som det fremgår af
Svar på KEF alm. del - spm. 169,
findes der på Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets område regler for etablering af og varetagelse af elpro-
duktion fra elproduktionsanlæg. Forud for etablering af f.eks. et solcelleanlæg
skal anlægsejer have en etableringstilladelse fra Energistyrelsen. Her er hensy-
net at sikre, at anlægget ud fra den konkrete placering i elnettet ikke udfordrer
elforsyningssikkerheden.
Anlægsejer skal derudover have en elproduktionstilladelse fra Energistyrelsen,
inden der kan produceres el til nettet fra et anlæg med en kapacitet på over 25
MW. Som det fremgår af
Svar på KEF alm. del – spm. 206
af 14. februar 2024,
vurderer Energistyrelsen ved ansøgning om elproduktionstilladelse projektejers
finansielle og tekniske kapacitet. Den finansielle kapacitet vurderes ud fra, om en
række økonomiske nøgletal er tilstrækkeligt solide til forsvarligt at kunne drive
elproduktion. Herunder vurderes, om den finansielle kapacitet er tilstrækkelig til,
at der vil kunne stilles sikkerhed for at dække reetableringsomkostningerne i år
10 efter idriftsættelse. Med reetableringsomkostninger menes omkostninger, der
er forbundet med nedtagning af anlægget, oprensning af jord mv., når anlægget
er udtjent. Energistyrelsen fører et årligt tilsyn med alle indehavere af elprodukti-
onstilladelser, hvor ejernes tekniske og finansielle kapacitet genvurderes.
By- Land- og Kirkeministeriet oplyser derudover, at kommuner efter planloven kan
fastsætte vilkår om, at et VE-anlæg skal fjernes, hvis det har været ude af drift i
ét år. Det er et almindeligt vilkår for tilladelser til opstilling af VE-anlæg.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2