Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18-02-2025
J nr.
2025 - 401
Akt-id
583358
Svar på KEF alm. del – spm. 127
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. januar 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 117, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 127
Ifølge artiklen »»Fejl« i ministeriets beregninger satte landets forbrændingsan-
læg til salg«, pro.ing.dk, den 21. november 2024, er haveaffald, slam og farligt
affald ikke indregnet i lovgrundlaget af affaldsloven, jf. L 115, folketingssamling
2022-23 (2. samling). Kan ministeren oplyse hvorfor? En af argumenterne for li-
beraliseringen af affaldsforbrændingssektoren var, at der var for meget kapaci-
tet, som skulle reduceres. Det betyder, at ovennævnte lov på dette punkt er
gennemført på et forkert grundlag.
Svar
Miljøstyrelsens affaldsfremskrivninger kan ikke fremskrive mængden af forbræn-
dingsegnet haveaffald og farligt affald, der afbrændes på hhv. almindelige affalds-
forbrændingsanlæg, specialanlæg og biomasseanlæg. Derfor er der i stedet ud-
arbejdet et skøn for, hvor store mængder haveaffald og farligt affald der afbræn-
des på almindelige affaldsanlæg baseret på historiske data.
I
Klimastatus og -fremskrivning 2024
(KF24) baseres de danske affaldsmængder
til forbrænding på Miljøstyrelsens skøn for forbrændingsegnede affaldsmængder,
som også var tilfældet i tidligere fremskrivninger.
Skøn for affaldsmængder fra haveaffald og farligt affald på almindelige affaldsfor-
brændingsanlæg blev inkluderet i opgørelsen af de samlede forbrændingsegnede
mængder i KF24 som led i den løbende konsolidering af metode og modeludvik-
ling, jf.
Sektorforudsætningsnotat Affaldsforbrænding.
I KF24 blev der desuden
opdateret en række yderligere forudsætninger såsom de danske affaldsmæng-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2