Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2978980_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
18-02-2025
J nr.
2025 - 401
Akt-id
583358
Svar på KEF alm. del – spm. 127
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. januar 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 117, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 127
Ifølge artiklen »»Fejl« i ministeriets beregninger satte landets forbrændingsan-
læg til salg«, pro.ing.dk, den 21. november 2024, er haveaffald, slam og farligt
affald ikke indregnet i lovgrundlaget af affaldsloven, jf. L 115, folketingssamling
2022-23 (2. samling). Kan ministeren oplyse hvorfor? En af argumenterne for li-
beraliseringen af affaldsforbrændingssektoren var, at der var for meget kapaci-
tet, som skulle reduceres. Det betyder, at ovennævnte lov på dette punkt er
gennemført på et forkert grundlag.
Svar
Miljøstyrelsens affaldsfremskrivninger kan ikke fremskrive mængden af forbræn-
dingsegnet haveaffald og farligt affald, der afbrændes på hhv. almindelige affalds-
forbrændingsanlæg, specialanlæg og biomasseanlæg. Derfor er der i stedet ud-
arbejdet et skøn for, hvor store mængder haveaffald og farligt affald der afbræn-
des på almindelige affaldsanlæg baseret på historiske data.
I
Klimastatus og -fremskrivning 2024
(KF24) baseres de danske affaldsmængder
til forbrænding på Miljøstyrelsens skøn for forbrændingsegnede affaldsmængder,
som også var tilfældet i tidligere fremskrivninger.
Skøn for affaldsmængder fra haveaffald og farligt affald på almindelige affaldsfor-
brændingsanlæg blev inkluderet i opgørelsen af de samlede forbrændingsegnede
mængder i KF24 som led i den løbende konsolidering af metode og modeludvik-
ling, jf.
Sektorforudsætningsnotat Affaldsforbrænding.
I KF24 blev der desuden
opdateret en række yderligere forudsætninger såsom de danske affaldsmæng-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvordan har ministeren oplyst Folketinget om, at affaldsloven, jf. L 115, folketingssamling 2022-23 (2. samling), på flere punkter er truffet på et forkert grundlag
2978980_0002.png
der, fossilindhold i affaldsmængder, miljøgodkendte affaldsforbrændingskapaci-
tet og brændværdier. Det er helt almindelig praksis, at modelberegninger løbende
opdateres i KF, når der kommer ny viden og nye oplysninger.
I KF24 blev der endvidere foretaget en isoleret beregning at konsekvensen af
inkluderingen af de skønnede mængder af haveaffald og farligt affald, der skøn-
nes at øge udledningerne fra sektoren med 0,02 mio. ton CO
2
e. Se endvidere
Svar på KEF alm. del – spm. 408
for betydningen af inkluderingen af de tre frak-
tioner.
I forbindelse med lov om
Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og kon-
kurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald (L115)
blev det desuden beslut-
tet, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet skal monitorere udviklingen i af-
faldsforbrændingssektoren. Det forventes, at fremskrivningen løbende justeres i
takt med, at der kommer ny viden og effekterne af konkurrenceudsættelse reali-
seres.
Der henvises endvidere til sektorforudsætningsnotat for affaldsforbrænding til
KF24 (Sektorforudsætningsnotat
Affaldsforbrænding)
for en yderligere gennem-
gang af forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund for at skønne over
udledninger fra affaldsforbrænding i KF24.
Der henvises endvidere til svar på KEF alm. del – spm. 123.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2