Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2979891_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19-02-2025
J nr.
Akt-id
583134
Svar på KEF alm. del – spm. 116
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 22. januar 2025 stillet mig
følgende alm. del spørgsmål 116, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål 116
I juni 2022 blev følgende aftalt »Regeringen er i dialog med Europa-Kommissio-
nen med henblik på at sikre hurtig opbakning til konkrete tiltag, der kan mulig-
gøre et stop for nyinstallation af gasfyr, og har leveret bidrag i forbindelse med
revision af bygningsdirektivet. Regeringen forventer at kunne give et bud på en
model i november 2022«, jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«. Nu er
vi over 2 år længere henne end november 2022, og hvorfor har regeringen
endnu ikke givet et sådant bud, hvad har regeringen foretaget sig i sagen, og vil
regeringen komme med sit bud i løbet af indeværende kvartal?
Svar
Jeg er opmærksom på, at følgende fremgår af
Klimaaftale om grøn strøm og
varme
(2022) (S, V, SF, RV, EL, K, DF, LA, ALT, KD): ”Regeringen
er i dialog
med Europa-Kommissionen med henblik på at sikre hurtig opbakning til kon-
krete tiltag, der kan muliggøre et stop for nyinstallation af gasfyr, og har leveret
bidrag i forbindelse med revision af bygningsdirektivet. Regeringen forventer at
kunne give et bud på en model i november 2022. Aftalekredsen holdes oriente-
ret om processen. Den endelige fortolkning af, om et tiltag er i overensstem-
melse med det reviderede bygningsdirektiv vil i sidste ende være op til Europa-
Kommissionen og EU-domstolen. De konkrete modeller for stop for nyinstallatio-
ner af gas- og oliefyr er under udarbejdelse. Modellerne vil skulle håndtere ud-
fordringer med husholdninger, hvor det er problematisk at vælge en alternativ
løsning, hvis boligens gas- eller oliefyr skal udskiftes”.
Aftalekredsen blev i sommeren 2023 orienteret om en status for arbejdet. Her
blev det beskrevet, at Energistyrelsen har arbejdet med to modeller.
Af orienteringen fremgik, at den ene model, som Energistyrelsen har set på, in-
debærer, at der fastsættes en grænse for CO
2
-udledning fra gasfyr, som gælder
ved udskiftning eller nyinstallation, og som ikke vil kunne overholdes, medmin-
dre der udelukkende anvendes biogas. Modellen vil som udgangspunkt hindre
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm., om Regeringen forventer at kunne give et bud på en model i november 2022«, jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«
2979891_0002.png
nyinstallationer af gasfyr, men vil ikke være virksom ift. gasfyr i et gassystem
med 100 pct. biogas.
Af orienteringen fremgik også, at den anden model, som Energistyrelsen har set
på, indebærer, at der stilles krav om, at bygningens samlede energiforbrug skal
reduceres væsentligt, hvis der installeres et gasfyr. Et sådan krav vil principielt
kunne opfyldes med omfattende efterisolering, men det vil være væsentligt billi-
gere at konvertere til varmepumpe eller fjernvarme. I praksis forventes et sådant
krav derfor at ville hindre installation af gasfyr.
Jeg kan hertil oplyse, at der i Danmark er bestemmelser i bygningsreglementet,
som gør det økonomisk uattraktivt at installere et gasfyr i nye byggerier, hvorfor
dette stort set ikke forekommer.
Derudover kan jeg oplyse, at EU's omarbejdede bygningsdirektiv trådte i kraft i
maj 2024 og er under implementering i Danmark. I direktivet fremgår det, at
medlemsstater skal lave en national plan for fuldstændig udfasning af kedler til
fossile brændsler senest i 2040. I direktivet indgår yderligere mulighed for krav
til udfasning af kedler til fossilt brændsel.
Energistyrelsen vurderer imidlertid, at denne mulighed er uden betydning for
gasfyr i en dansk kontekst, fordi andelen af biogas i det danske gasnet allerede
på kort sigt vil være så høj, så danske gaskedler ikke regnes som ”kedler til fos-
silt brændsel” ifølge bygningsdirektivet.
Hvorvidt, der skal tages yderligere beslutninger, som udfaser gasfyr i hushold-
ningernes opvarmning, herunder arbejdes videre med en af ovenstående mo-
deller, vil være op til en politisk beslutning. I den forbindelse vil jeg lægge vægt
på, at beslutningerne tages i den rigtige rækkefølge.
Vores gassystem gennemgår således i disse år en stor forandring, hvor det skal
omstilles til en virkelighed med stigende mængder biogas. Jeg vil arbejde for, at
konsekvenserne heraf skal være grundigt belyst, inden der træffes nye beslut-
ninger med potentielt store økonomiske konsekvenser for den enkelte husstand.
Jeg vil derfor også minde om, at det med
Klimaaftale om grøn strøm og varme
(2022) blev aftalt, at regeringen i 2026 – når vi har et bedre overblik over, hvor
mange husstande og virksomheder, der er tilbage på gasnettet – vil fremlægge
mulige initiativer samt den finansiering, der skal til for at indfri ambitionen om ud-
fasning af gasfyr i 2035 og 100 pct. grøn gas i 2030. Her vil det være vigtigt for
regeringen, at der foreligger et veloplyst beslutningsgrundlag, som bl.a. belyser
omkostninger for husholdninger, virksomheder og samfundet som helhed.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2