Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2979977_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19-02-2025
J nr.
Akt-id 583134
Bilag 1: Status for 21 initiativer i faktaark vedr. "mere grøn varme og udfas-
ning af naturgas 2022"
Med
Klimaaftale om grøn strøm og varme (2022)
blev en række initiativer med hen-
blik på udrulning af grøn varme og udfasning vedtaget. Disse blev bl.a. beskrevet i
et faktaark om grøn varme og udfasning af gas. Nedenstående tabel giver et over-
blik over status på implementering af de 21 punkter, der fremgår af faktaarket.
Samlet set er 12 ud af 21 tiltag implementeret.
Status for 21 initiativer i faktaark vedr. "mere grøn varme og udfasning af naturgas 2022"
Initiativ
Status
Forklaring
Ambition, at der fra 2035 ikke læn-
gere skal være boliger i Danmark,
der opvarmes af gasfyr, og at al
gas i Danmark skal være grøn i
2030.
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Med Klimastatus og -fremskrivning 2024 (KF24) skønnes
det, at der i 2035 vil være ca. 110.000 husholdninger,
som opvarmer med gasfyr. Det følger af
Klimaaftale om
grøn strøm og varme
2022, at regeringen vil fremlægge
mulige initiativer for at indfri ambitionen i 2026.
Endvidere skønnes det i KF24 med væsentlig usikkerhed,
at produktionen af opgraderet biogas fra 2029 vil over-
stige det danske ledningsgasforbrug. Når dette er tilfæl-
det, vil gasforbruget være grønt opgørelsesmæssigt.
Aftalekredsen blev orienteret om status på arbejdet i som-
meren 2023, herunder en beskrivelse af to modeller.
Dertil oplyses det, at det omarbejdede bygningsdirektiv
trådte i kraft i maj 2024 og er under implementering i Dan-
mark. I direktivet fremgår det, at medlemsstater skal lave
en national plan for fuldstændig udfasning af kedler til fos-
sile brændsler senest i 2040. I direktivet indgår yderligere
mulighed for krav til udfasning af kedler til fossilt brænd-
sel.
Energistyrelsen vurderer, at den mulighed er uden betyd-
ning ift. gasfyr i en dansk kontekst, fordi andelen af bio-
gas i det danske gasnet allerede på kort sigt vil være så
høj, så danske gaskedler ikke regnes som ”kedler til fos-
silt brændsel” ifølge bygningsdirektivet.
Initiativet om
planlagt ned-
lukning pågår
ifm. udarbej-
delse af en
konkret model
til nedlukning.
Initiativet
om Evidas
kortlægning
er imple-
menteret.
Det blev med Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
besluttet at pålægge Evida at lave en kortlægning af om-
råder, hvor det vurderes hensigtsmæssigt at lukke for del-
områder i gasdistributionssystemet blandt andet under
hensyntagen til gasforbrugende virksomheder. Den første
kortlægning blev offentliggjort i oktober 2023, og en opda-
teret kortlægning er offentliggjort i november 2024. Arbej-
det pågår med en fremtidig opdateret kortlægning. Kort-
lægningen kan tilgås her: https://evida.dk/nyheder/scree-
ning-ii/
Stop for nyinstallation af gasfyr
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
En planlagt nedlukning eller kon-
vertering af dele af gasdistributi-
onsnettet skal understøtte en hur-
tigere udfasning af gas. Evida på-
lægges derfor at lave en kortlæg-
ning af områder, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt at lukke for gas-
sen.
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm., om arbejdet med at indfri den politiske ambition om at udfase gas til opvarmning i private hjem senest 2035, jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«
2979977_0002.png
Kortlægningen viser, at størstedelen af gasdistributions-
systemet forventes at være økonomisk rentabelt frem
mod 2050.
Herudover arbejdes der samtidig i henhold til den politiske
aftale på mulige modeller for en planlagt nedlukning af
dele af gasdistributionssystemet. Det forudsætter en lov-
hjemmel, som skal være i overensstemmelse med både
national og EU-lovgivning. Lovhjemmel til nedlukning af
dele af gassystemet implementeres sammen med resten
af EU’s brint-
og gasmarkedspakke. Det samlede lov-
forslag fremsættes i 2026.
Der skal laves en plan for udfas-
ning af den fossile opvarmning i
offentlige bygninger.
Der arbejdes for et forbud mod
godkendelse af nye projekter for
fjernvarmeanlæg, der anvender
fossile brændsler som hoved-
brændsel til fjernvarme
Initiativet er
implemen-
teret
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
For både statslige, regionale og kommunale bygninger er
der udarbejdet planer for udfasning af olie- og gasfyr ved
overgang til grøn forsyning (fjernvarme, varmepumper)
senest i 2035.
Tidsplan for opfølgning er endnu ikke fastlagt.
Fjernvarmeselskaber skal plan-
lægge udfasning af gas.
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
I sommeren 2023 blev det besluttet at implementere initi-
ativet om fjernvarmeselskabernes offentliggørelse af pla-
ner for udfasning af gas,
jf. Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022,
i samarbejde med Dansk Fjernvarme. Imple-
menteringen bygger videre på et tiltag om grønne omstil-
lingsplaner, som blev besluttet i forlængelse af
Klimaaf-
tale for energi og industri mv. 2020.
Dansk Fjernvarme har som led i dette arbejde gennemført
to medlemsundersøgelser i hhv. 2023 og 2024 vedr. fjern-
varmevirksomhedernes arbejde med at udarbejde grønne
omstillingsplaner. Aftalepartierne blev orienteret om resul-
taterne af 2023-undersøgelsen d. 27. oktober 2023, og
resultaterne af 2024-undersøgelsen forventes afrapporte-
ret til aftalekredsen i Q1 2025.
Implementeret ved lancering af SparEnergi.dk, samt i regi
af NEKST-arbejdsgruppen i samarbejde med KL.
Energistyrelsen nedsatte i efteråret 2022 en intern faglig
arbejdsgruppe, der på tværs af energi- og forsyningsom-
råder har afdækket effekten af en potentiel
automatisk ja-
tak-ordning.
På den baggrund har Kammeradvokaten
(KA) udarbejdet en juridisk vurdering af ordningen Vurde-
ringen konkluderer bl.a., at en automatisk ja-tak ordning
ikke vil kunne udformes i overensstemmelse med EU-ret-
ten og reglerne om det frie marked. Resultaterne blev
præsenteret for aftalekredsen i april 2023.
Gennemført ved udstedelse af cirkulære i efteråret 2022.
Initiativet ang. forlængelse af afskrivningsperioden blev
implementeret ved bekendtgørelsesændring med ikraft-
trædelse 1. januar 2025.
Fsva. de resterende tiltag i afsnittet, har KPMG for Ener-
gistyrelsen udarbejdet en analyse af lånevilkår i forsy-
ningssektoren. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
vil gå i dialog med branchen ang. analysens resultater,
samt den videre opfølgning på tiltagene ang. bedre vilkår
investeringer i
og udrulningen af
grøn fjernvarme.
Implementeret ved lov 1. januar 2025.
Implementeres løbende ved revidering af KEFM’s til-
skudspuljer. Varmepumpepuljen er blandt andet i højere
grad blevet automatiseret, hvilket har nedbragt sagsbe-
handlingstiderne og Energirenoveringspuljens målgruppe
skal udvides til husstande med energimærke D.
Uvildig rådgivning om reduktion af
gasforbruget og grøn varme udvi-
des og gøres lettere tilgængelig.
Initiativet er
implemen-
teret
Smidig proces for tilmelding til
fjernvarme og hurtigarbejdende
task-force, der skal udbore mulig-
hederne og konsekvenserne ved
en automatisk ja-tak-ordning.
Initiativet er
implemen-
teret
Godkendelsesprocessen for fjern-
varmeprojekter forenkles i 2022
og 2023.
Initiativet er
implemen-
teret
Bedre vilkår for investeringer i - og
udrulning af - grøn fjernvarme.
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Prisloft for fjernvarme, der under-
støtter rimelige varmepriser for de
danske husholdninger.
Initiativet er
implemen-
teret
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Serviceeftersyn af tilskudspul-
jerne.
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm., om arbejdet med at indfri den politiske ambition om at udfase gas til opvarmning i private hjem senest 2035, jf. »Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022«
2979977_0003.png
Bygningspuljen splittes op i to for
at lave en pulje målrettet hhv. kon-
verteringer og energirenoveringer.
Der igangsættes en analyse af
mulighederne for målretning af til-
skudspuljerne, som partierne kan
drøfte inden udgangen af 2022.
Initiativet er
implemen-
teret
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Gennemført i 2023.
Tidsplan for opfølgning er endnu ikke fastlagt.
Det undersøges, hvordan flere
bygningsejere kan søge om støtte
til en fælles varmeløsning, der om-
lægger varmeforsyningen væk fra
gas.
Initiativet er
implemen-
teret.
Der er afsat 30 mio. kr. i 2022 til, at kommunerne kan yde bi-
stand til borgere i udvikling af konkrete projekter til forsyning
af flere boliger i områder, hvor fjernvarmen ikke bliver udrul-
let. Hertil er det muligt at søge støtte til de individuelle var-
mepumper ifm. fælles varmeløsning i varmepumpepuljen.
Dertil bemærkes det, at der er vedtaget lovforslag, der gør,
at fjernvarmeselskaber skal kunne etablere og drive virk-
somhed med termonet på samme vilkår som en såkaldt ”til-
knyttet virksomhed”. Dette skal ske på markedsvilkår.
Fritagelse for tinglysningsafgift af
pant for lån til udskiftning af olie-
eller gasfyr til andre opvarmnings-
kilder i perioden 2023-2028.
Etablering af ordning, hvor det bli-
ver muligt at optage lån med stats-
garanti til skift til andre opvarm-
ningskilder i boliger i landdistrikter
Initiativet er
implemen-
teret
Ordningerne blev implementeret ved lov i foråret 2023.
Initiativet er
implemen-
teret
En ny bæredygtighedsbekendtgørelse med regler om be-
grænsning af metantab fra biogasproduktion trådte i kraft
d. 1. januar 2023. Bekendtgørelsen indeholder krav til an-
lægsgennemgang, lækagesøgning og udbedring af kilder
til metantab, egenkontrolprogram samt et punktkildekrav
på 1 pct. gældende for opgraderingsanlæg. KEF-udvalget
modtog senest en orientering om implementeringen af re-
guleringen i brev af 18. november 2024 (KEF alm. del
bilag 72 i Folketingssamling 2024-25). Der er iværksat en
kvantificering af emissionerne fra 80 anlæg, der skal vur-
dere effekten af ordningen. Resultaterne ventes klar i ef-
teråret 2025
Udbuddene er forsinket. Regeringen tager aktuelt bestik
af branchens udmeldinger og branchens generelle ram-
mevilkår inden en evt. gennemførelse eller aflysning af
udbuddene. Energistyrelsen modtog statsstøttegodken-
delsen fra Kommissionen den 17. december 2024.
Regeringen vil i 2025 tage stilling til hvorvidt energiafgrø-
degrænsen skal sænkes yderligere. I en rapport udarbej-
det af SEGES for Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
i 2025 vurderes det, at mulighederne for at øge anvendel-
sen af halm kun i begrænset omfang er afhængig af ni-
veauet af energiafgrøder i produktionen.
Indføre en regulering, som be-
grænser metantabet fra biogas-
produktion
Initiativet er
implemen-
teret
Andet udbud af biogas fremrykkes
til 2024 og umiddelbart efter at før-
ste udbud er afsluttet, gennemfø-
res en evaluering af udbuddet.
Undersøge om energiafgrøde-
grænsen kan sænkes yderligere
og se på mulighederne for at øge
anvendelsen af halm til produktion
af biogas
For at understøtte en større klima-
effekt justeres søgekriterierne i Er-
hvervspuljen, bl.a. ved at indføre
CO
2
som supplerende tildelingskri-
terie og forøge støttesatsen til in-
vesteringer i grøn omstilling
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Implemen-
tering af ini-
tiativet på-
går/udestår.
Initiativet er
implemen-
teret
Justeringerne tråde i kraft 1. november 2022 med virkning
for bevillingen for 2023.
Side 3/3