Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
KEF Alm.del
Offentligt
2966013_0001.png
Samråd i Folketingets Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalg d. 14. januar 2025
Center
Center for undergrund, viden
og adfærd og Center for
varme, affald og gas
Kontor
Kontor for undergrund og
forskning og Kontor for
varme, affald og tværgående
forsyning
Dato
13-01-2025
Samrådsspørgsmål D, E
I Folketingets Klima-, Energi-, Forsyningsudvalg har
Theresa Scavenius (UFG) stillet ministeren følgende to
samrådsspørgsmål D og E:
Samrådsspørgsmål D:
”Kammeradvokaten har i to rapporter konkluderet, at
Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i
forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter har
været mangelfuld. Har ministeren tillid til, at Energistyrelsen
kan forvalte de bemyndigelser, som er delegeret til
ministeren i henhold til lovgivningen, og som er
videredelegeret til Energistyrelsen i henhold
bekendtgørelse om Energistyrelsens opgaver og
beføjelser? Vil ministeren overveje at trække nogle af
bemyndigelserne tilbage til Folketinget?”
Samrådsspørgsmål E:
” Kammeradvokaten har i to rapporter konkluderet, at
Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i
forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter har
været mangelfuld. Det er dog uklart, om den mangelfulde
forvaltningspraksis også gælder andre områder, f.eks. har
ministeren i svar på KEF alm. del – spørgsmål 146,
folketingssamling 2022-23 (2. samling) oplyst, at
»Energistyrelsen har vurderet, at lovforslaget om Ny
organisering af affaldsforbrændingssektoren og
konkurrenceudsættelse af det forbrændingsegnede affald
ikke giver anledning til en miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven.« Dertil kommer, at det fremgik af
J nr.
2024 - 4502
Akt-id
535808
/ SEMAD
Side 1/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0002.png
lovforslagets bemærkninger, at der ville være en reduktion
af CO2-udledningen fra affaldsforbrændingssektoren i 2025
og 2030 bl.a. grundet mindre affaldsmængder, hvilket virker
til at stå i kontrast til kapitel 11 i Klimastatus og -
fremskrivning 2024, www.kefm.dk, hvor en ny
affaldsfremskrivning betyder, at CO2-udledningen fra
affaldsforbrændingssektoren er opjusteret bl.a. grundet
øget affaldsmængder. Vil ministeren tage initiativ til at få
undersøgt, om der er andre områder, f.eks. affaldsområdet,
hvor Energistyrelsen ikke har iagttaget miljø- og
naturreglerne? Er ministeren enig i, at hvis det viser sig, at
lovforslaget om Ny organisering af
affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af
det forbrændingsegnede skulle have været miljøvurderet,
så er lovforslagets vedtagelse ugyldig?”
Side 2/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0003.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Tak for de to spørgsmål, som jeg på bedste vis vil
forsøge at besvare i det følgende. Lad mig starte
med nogle ord om baggrunden for samrådet i dag.
Energistyrelsen fik i foråret 2022 mistanke om fejl i
VVM-processerne på olie- og gasområdet. Det
medførte, at Energistyrelsen bad Kammeradvokaten
undersøge VVM-praksissen.
Ønsket var klarhed og transparens - og hvis der
kunne konstateres fejl, at få ryddet op. Rapporterne
fra 2023 og 2024 bekræftede desværre mistanken.
Vi sidder her altså i dag, fordi Energistyrelsen har
taget ansvar for deres fejl og været åbne om det. Det
har udvalget også drøftet ved flere lejligheder.
Jeg synes det er vigtigt, at vi har baggrunden klar i
vores drøftelser i dag. Lad mig nu kommentere på
spørgsmålene.
Jeg forstår spørgsmålene sådan, at der
grundlæggende stilles spørgsmålstegn ved den
magtfordelingslære, der følger af grundloven, og
navnlig det forhold, at den udøvende magt varetages
gennem ministerialsystemet.
Spørgerens synspunkt er velkendt. Det har vi også
drøftet tidligere på samråd her i udvalget, og jeg er
fortsat forundret over tilgangen.
Den øverste magt er efter Grundloven delt i tre.
Side 3/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0004.png
Den lovgivende magt tilkommer Folketinget og
regeringen i forening, den udøvende magt
regeringen og den dømmende magt domstolene.
Grundloven forudsætter, at den udøvende magt
varetages gennem ministerialsystemet, hvor
ministrene har det politiske og retlige ansvar for hvert
deres ressortområde.
Som minister er en af de fornemmeste opgaver at
foreslå ny lovgivning inden for ressortområdet.
Når Folketinget vedtager ændringer af eksempelvis
undergrundsloven, er det mig som klima-, energi- og
forsyningsminister, der skal sørge for, at
ændringerne bliver til virkelighed. Det er en del af
rollen som øverste politiske forvaltningschef.
Det er fair, at spørgeren ikke har samme holdning til
olie- og gaspolitikken, som et flertal i Folketinget har.
Men det virker søgt at forestille sig, at det skulle give
god mening at henlægge opgaven med at
sagsbehandle ansøgninger om olie- og gasaktiviteter
til Folketinget frem for Energistyrelsen.
Hensynet bag delegation af forvaltningsretlige
afgørelser til et fagspecialiseret embedsværk, er at
sikre en ensartet, objektiv og fagligt kompetent
sagsbehandling på baggrund af de saglige hensyn,
der findes i lovgivningen – og derved blandt andet
undgå holdningsbaserede afgørelser.
Side 4/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0005.png
Som øverste politiske forvaltningschef kan jeg inden
for mit ressort og som følge af det almindelige over-
/underordnelsesforhold bemyndige en styrelse under
ministeriet til at udøve beføjelser, der i lovgivningen
er tillagt mig som minister. Det gælder også
beføjelser, der måtte følge af lovgivningen på olie- og
gasområdet.
Det er dog ikke ensbetydende med, at der ikke kan
ske fejl. Når fejl sker, er det vigtigt, at man er åben
om dem, retter op og lærer af dem, så fejlene ikke
gentager sig.
Jeg kan derfor kort sige til spørgsmål D, at jeg ikke
har planer om at trække bemyndigelser tilbage fra
Energistyrelsen. Det vender jeg tilbage til.
Yderligere må jeg sige, at jeg forstår spørgsmålene
sådan, at fru Theresa Scavenius mener, at de
konstaterede fejl i Energistyrelsens VVM-praksis på
olie- og gasområdet skulle have en direkte
sammenhæng med affaldsområdet. Det er ikke
korrekt.
[Samrådsspørgsmål D]
Lad mig starte med svar på spørgsmål D.
Først vil jeg gentage, at jeg er glad for, at
Energistyrelsen opdagede fejlene, så de kan få rettet
op. Det har jeg tillid til, at styrelsen sikrer.
Jeg vil også anerkende Energistyrelsen for, at de tog
initiativ til at få undersøgt egen praksis.
Side 5/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0006.png
Jeg vil også gentage det budskab, jeg gav på
samrådet i 2023 om VVM-sagen på olie- og
gasområdet, nemlig at regeringen har påtaget sig det
politiske ansvar, der ligger i, at der bliver rettet op.
Jeg har derfor lagt vægt på, at processen har været
transparent. Her vil jeg gøre nogle nedslag.
I august 2022 orienterede den tidligere klima-,
energi- og forsyningsminister Folketinget om
Energistyrelsens mistanke om fejl i VVM-praksis
på olie- og gasområdet. Folketinget blev også
orienteret om, at Energistyrelsen havde bestilt en
undersøgelse hos Kammeradvokaten.
KEF-udvalget fik lovning på en redegørelse, og
Energistyrelsen orienterede offentligt i pressen.
I marts 2023 orienterede jeg Folketinget om
Kammeradvokatens
undersøgelse.
Den
undersøgelse offentliggjorde Energistyrelsen.
Energistyrelsens redegørelse fremsendte jeg til
Folketinget. Energistyrelsen gjorde også rede for
sagen i pressen. Undersøgelsen gav anledning til, at
Energistyrelsen
bestilte
en
supplerende
undersøgelse af olie- og gasanlæg, der ikke var
omfattet af Kammeradvokatens første rapport.
I april 2023 redegjorde jeg og miljøministeren for
sagen her i udvalget.
I marts 2024 oplyste jeg Folketinget om, at
foreløbige konklusioner pegede i retning af
samme fejl i den supplerende undersøgelse, som
Kammeradvokaten fandt i første rapport.
Side 6/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0007.png
I september 2024 orienterede jeg Folketinget om
Kammeradvokatens
supplerende
VVM-
undersøgelse. Det fremgik, at rapporten finder
samme fejl som første rapport fra 2023.
I oktober 2024 fik forligskredsen bag
Nordsøaftalen en særskilt gennemgang af
Energistyrelsen. I den forbindelse noterede jeg
mig,
at
partierne
tog
Energistyrelsens
gennemgang til efterretning.
Transparens har været rettesnoren. Det er også i
overensstemmelse med kodeks 7 for embedsmænd.
Pligten
’Åbenhed om fejl’
betyder, at embedsmænd
tager hånd om de fejl, der bliver begået, så man får
rettet op. Det er det, Energistyrelsen har gjort.
Jeg vil også gentage, at Energistyrelsen siden
sommeren 2022 har fulgt Kammeradvokatens
anbefalinger for at sikre korrekt sagsbehandling og
rette op på de konstaterede fejl.
Sidst fru Theresa Scavenius spurgte ind til
Energistyrelsens bemyndigelser, gav jeg det svar, at
Energistyrelsen sagsbehandler efter gældende
regler i undergrundsloven, og de bemyndigelser,
som er vedtaget bredt i Folketinget.
Nu spørger fru Scavenius igen. Mit svar og holdning
er den samme. Lad mig derfor slå fast, at jeg ingen
planer har om at trække bemyndigelser tilbage.
[Samrådsspørgsmål E]
Lad mig nu gå til svar på spørgsmål E.
Side 7/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0008.png
Energistyrelsen vurderede, at lovforslaget om
Ny
organisering af affaldsforbrændingssektoren og
konkurrenceudsættelse af det forbrændingsegnede
affald
ikke gav anledning til en miljøvurdering efter
miljøvurderingsloven. Jeg har tillid til, at den
vurdering er korrekt.
Derudover har lovforslaget fulgt den almindelige
lovproces, som indebærer en interministeriel høring,
samt efterfølgende en lovteknisk gennemgang hos
Justitsministeriet.
Lovforslaget ændrede organiseringen af sektoren
således,
at
affaldsforbrændingsanlæggene
selskabsgøres og affaldet konkurrenceudsættes.
Lovforslaget ændrer ikke ved de miljøkrav, som
forbrændingsanlæggene er omfattet af, og som i
øvrigt er bindende.
Både klima- og miljøeffekter af lovforslaget blev også
behandlet på et samråd i maj 2023, som fru Theresa
Scavenius havde indkaldt til.
I udvalgsspørgsmålet, som fru Theresa Scavenius
henviser til i samrådsspørgsmålet, fremgår det også,
at Miljøministeriet oplyser, at blandt andet nye anlæg
og ændringer på miljøgodkendte anlæg skal
miljøgodkendes af miljømyndigheden efter reglerne i
miljøbeskyttelsesloven.
Energistyrelsen er ikke miljømyndighed og har derfor
ikke
ansvaret
for
miljøgodkendelse
af
affaldsforbrændingsanlæg.
Side 8/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0009.png
Miljøministeriet har vurderet, at udbudsmodellen ikke
forringer
anlæggenes
miljøperformance
sammenlignet med i dag.
Samlet er det derfor svært at se den faglige
sammenhæng mellem VVM-processerne på olie- og
gasområdet
og
lovforslaget
om
konkurrenceudsættelse af forbrændingssektoren.
Fru Theresa Scavenius henviser også til
konsekvensberegningen af lovforslaget og dets
sammenhæng til Klimastatus- og fremskrivning
2024. Det er korrekt, at KF24 viser større udledninger
fra affaldsforbrændingssektoren, end det var tilfældet
i KF23.
Stigningen følger, som beskrevet i KF24, primært af
den nye fremskrivning af affaldsmængderne og
fossilandelen, som skønnes at være højere end det
tidligere blev lagt til grund. Derfor forventes
udledningerne fra affaldsforbrændingssektoren også
at stige.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at
ændringerne i den nye affaldsfremskrivning ikke er
en konsekvens af konkurrenceudsættelsen af
affaldsforbrændingssektoren.
Stigningen skyldes i stedet, at Miljøstyrelsen er
overgået til en ny fremskrivningsmetode. Der ville
således være set tilsvarende ændringer i
affaldsfremskrivningen, hvis
konkurrenceudsættelsen ikke var blevet vedtaget.
Side 9/10
KEF, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/1-25 om Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter, regler om affaldsforbrændingsanlæg m.v.
2966013_0010.png
Præmissen lader til at være, at det skulle være
konkurrenceudsættelsen, som har medført de højere
affaldsmængder. Den præmis er forkert.
Det er således på ingen måde korrekt, at
ændringerne i skønnet for sektorens udledninger er
et udtryk for mangelfuld forvaltningspraksis. Derfor
udfordrer det heller ikke den tillid, jeg har til
korrektheden i Energistyrelsens vurdering af, at
lovforslaget ikke gav anledning til miljøvurdering.
Jeg gentager igen, at jeg har tillid til Energistyrelsen
og forvaltningen af de bemyndigelser, der er tillagt
dem. Derfor har jeg ikke i sinde at tage initiativ til at
få undersøgt, om der er andre områder hvor
Energistyrelsen ikke har iagttaget miljøreglerne.
[Outro]
Til slut vil jeg sige, at jeg er forundret over
spørgerens politiske tilgang til administration på olie-
og gasområdet. Regeringen er optaget af, at
sagsbehandlingen sker ud fra saglige og objektive
hensyn af sagkyndige på baggrund af lovgivning
vedtaget i Folketinget.
Jeg forstår det politisk opportune i, at spørgeren
kobler VVM-fejlene på olie- og gasområdet med
affaldsområdet. Men fagligt har den kobling ikke
noget på sig.
Tak for ordet.
Side 10/10